خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 29 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سرپرست دانشگاه بین‌المللی قزوین: امام خمینی(ره) حیاتی دوباره به اسلام ناب محمدی بخشید- اخبار قزوین - اخبار استانها تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 17 خرداد 1401 - 19:13
گروه استان‌ها- سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) گفت: امام‌خمینی(ره) نظامی را بنیان گذاشت که کاخ‌های استبداد و استعمار را یک‌جا ویران کرد و نور امید و حیات دوباره اسلام ناب محمدی را در برابر دیدگان ملت‌ها گشود.
ره،عرفان،مكتب،امام،خميني،اسلام،ناب،اخلاقي،ايراني،نظام،جامعه، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سیدعلی قاسم‌زاده عصر امروز در نشست علمی تحلیلی گستره جغرافیایی اندیشه امام(ره) که با حضور اندیشمندان جهان اسلام و جبهه مقاومت در سالن اجتماعات ساختمان آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) اظهار داشت: امام خمینی در مرتبه نخست یک مصلح اجتماعی واقعی بود که در مکتب ائمه(ع) تربیت شده بود و با الهام از قیام امام‌ حسین(ع) و مکتب عاشورا در پی تحقق مدینه فاضله ایرانی و اسلامی با اتحاد کلمه و همراهی مردم مؤمن و مسلمان ایران بود.
وی با اشاره به پیوند حماسه و عرفان در اندیشه حضرت امام‌خمینی اضافه کرد: خمینی کبیر با این رویکرد برای تأسیس حکومت جهانی مستضعفان همت کرد و نظامی را بنیان گذاشت که کاخ‌های استبداد و استعمار را یک‌جا ویران کرد و نور امید و حیات دوباره اسلام ناب محمدی را در برابر دیدگان ملت‌ها گشود.
قاسم‌زاده ادامه داد: مقایسه روان‌شناسی قوم ایرانی با روان‌شناسی فرهنگ و مکتب عاشورایی گویای همزیستی تؤامان و درهم‌تنیده 2 مؤلفه اساسی هویت ایرانی و اسلامی است که یکی حماسه و دیگری عرفان است.
بر این اساس امام‌خمینی(ره) حقیقتاً بازنمایی کهن‌الگو یا نمونه ازلی قهرمانی است که در روان‌شناسی قومی و دینی ما ایرانیان جلوه کرده است.
وی با بیان اینکه امام‌خمینی(ره) چکیده انسان آرمانی و معنوی مکتب اسلام است، یادآور شد: فارغ از فقاهت اعلای حضرت امام(ره)، بینش فلسفی و کلامی ایشان در نظام معرفت‌شناسی اخلاقی و سلوک حکمایی اسلام او را به خدمت فقه شیعه و عرفان ناب در بدنه و بستره جامعه کشاند و خط بطلانی بر انزواطلبی عرفانی و قشری‌گری کشید.
سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارآمدی تلفیق فقه و عرفان سیاسی در مکتب مبارزاتی امام خمینی گفت: امام(ره) این تلفیق که در تاریخ عرفان اسلامی بیشتر نشأت‌گرفته از فرهنگ تشیع به ویژه سیره علوی و حسینی است را بار دیگر به مخاطبان آن در جهان اسلام عرضه کرد.
قاسم‌زاده افزود: این نظریه عرفان سیاسی فقیهانه و مترقی ولایت فقیه که شریعت و طریقت را در پیوند با اجتماع و مردم بازتعریف می‌کند، مرام سوفیانه‌ای که ملامت خلق را بر قبول جمهور برمی‌گزیدند را از اجتماع‌گریزان نفی می‌کند و فقاهت را از حلول و مساوات هجره‌های طلبی خارج می‌کند.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) منظومه فکری حکومت مردم‌سالاری دینی را با بازتولید و بازتعریف نظام حکمایی فضایل و مکارم اخلاقی در برابر صدها ایسم، مکتب و نهله‌های اجتماعی عرضه می‌کند و به این ترتیب مبدع نوعی حکمرانی متمایز و حکمت‌محور با هم‌راستایی خواسته‌های خلق، مسیر رضایت خالق و تعالی ناب بشر می‌شود.
قاسم‌زاده یادآور شد: در نظام فضایل‌محور جامعه بر مدار اعتدال فضایل چون عفت، حکمت،‌ شجاعت و عدالت و دفع رذایل افراطی و تفریطی مانند نفی انزواطلبی و رهبانیت افراطی، بی‌حیایی، بی‌غیرتی، تحول کورکورانه، مکاری و سفاهت، ظلم‌پذیری،‌ ستمگری و استبداد استوار است.
روشن است که در این منظومه اخلاقی رهبر جامعه در اوج اعتدال قوای سه‌گانه عفیف بودن، حکیم بودن و شجاعت قرار دارد.
انتهای پیام/ح