احیای معاونت فناوری در وزارت علوم/ � زنجیره� زیست بوم از تحصیل تا اشتغال در حال شکلگیری است- اخبار فارس - اخبار استانها تسنیم
گروه استانها - معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه احیای معاونت فناوری و اتصال پارکها به دانشگاهها از اقدامات خوبی است که رخ داده گفت: زنجیره زیست بوم از تحصیل تا اشتغال در حال شکلگیری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عبدالحسین کلانتری بعدازظهر امروز در نشست تخصصی مسیر تحول؛ دانشگاه و دولت، منطقذذ حکمرانی با بیان اینکه نگاه فعلی وزارتخانه نگاه به حل مسائل کشور است، اظهار داشت: کماکان ساختار دانشگاههای ما تغییری نکرده است در حالی که باید ساختار به سمتی که معطوف به حل مسائل کشور شود تغییر کند.
وی با بیان اینکه اگر چنین نشود دانشگاه رو به موت خواهد بود، گفت: دانشگاه اگر نتواند مسائل کشور، نظام و دولت را حل کند فایدهای نخواهد داشت باید این امر اتفاق بیفتد و راهاندازی سامانههای مختلف برای این منظور بوده همچنین انجمنهای علمی نیز باید به سمت حل مسائل کشور سوق پیدا کنند.
کلانتری با بیان اینکه رتبهبندی دانشگاهها باید براساس میزان نقشی که در حل مسائل کشور دارند، انجام شود افزود: آییننامه ارتقای دانشگاهها بر اساس این موضوع باید نگاشته و بازبینی شود و انجمنهای علمی نیز تبدیل به انجمنهای علمی و فناوری شوند برای اینکه مسائل کشور بهتر حل شود.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه اقداماتی برای این منظور انجام شده یا در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: سامانهها و دستگاههای متعدد طراحی میشود تا دانشجویان و اساتید در این مسیر قرار گیرند همچنین هدفگیری پایاننامهها به حل مسائل کشور یعنی عزم جدی برای این منظور وجود دارد.
وی تصریح کرد: دانشجویان نیز خواهان مهارت و توان حل مسائل کشور هستند چراکه میخواهند جای خود را بازار را تعیین کنند البته سویه منفی این مطالبه ریزش در پذیرش دانشگاهها و افزایش تمایل به رشتههای مهارتی و فنی و حرفهای است و باز هم باید تکرار کرد که اگر با روال قبل برویم دانشگاه رو به موت میرود.
کلانتری با بیان اینکه احیای معاونت فناوری و اتصال پارکها به دانشگاهها از اقدامات خوبی است که رخ داده افزود: زنجیره زیست بوم از تحصیل تا اشتغال در حال شکلگیری است و این اتفاق مبارکی است که در دانشگاهها و آموزش عالی رخ میدهد.
معاون وزیر علوم با اشاره به عنوان این نشست تخصصی عنوان کرد: منطق حکمرانی در دو سه سال اخیر مطرح شده و نیاز است که به خوبی تبیین شود و بسط پیدا کند چراکه حکمرانی به قدرت سیاسی معطوف نمیشود بلکه وجه بارزش توجه به قدرت اجتماعی است که حکمرانی به واسطه قدرت نرم رخ میدهد.
کلانتری با بیان اینکه در این نوع حکمرانی در واقع ارتباط دو سویه ساختارهای سخت و نرم شکل گرفته و در واقع حکمرانی یک حکومت اجتماعی شده است، افزود: مدل حکمرانی کلاسیک پاسخگوی مناسبات پیچیده اجتماعی نیست و باید تغییر و تحولات این عنوان را در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه حکمرانی بر فناوریهای جدید که به تازگی مطرح شده است، به فناوریهایی اشاره میکند که کل جهان را دگرگون میکند اظهار داشت: جهانی شدن و تاکید بر فرهنگ و عنصر هویتی فرهنگ مدل حکمرانی را دگرگون کرده است، زمانی حاکمیت با محدوده اعمال قدرت شناخته میشد اما اکنون حوزه حکمرانی متفاوت از حوزه حاکمیت شده یک زمانی این دو مقوله با هم بود اما اکنون ممکن است جایی حکمرانی انجام شود ولی حاکمیت نباشد نمونه بارز آن فضای مجازی است.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: امروز فضای مجازی در مرزهای جغرافیایی ماست ولی چقدر در این مسئله سهم داریم، مرزها کمرنگ شده و شرکتها و پلتفرمهای بزرگ ایجاد شده است که اعمال حکمرانی میکنند، شرکتهایی که تنظیم مقرراتش با ما نیست و ادامه آن به معنای آن است که قدرت اعمال حکمرانی را از دست خواهیم داد.
کلانتری با بیان اینکه اگر مدل اعمال حکمرانی را تغییر ندهیم بسیاری از عرصهها را از دست خواهیم داد، عنوان کرد: حکمرانی باید متناسب با ارزشهای ما انجام شود چرا که تمام قدرت جمهوری اسلامی در قدرت نرم است.
وی با بیان اینکه مناسبات دولت و دانشگاه دچار تحول اساسی شده است، گفت: نمیتوانیم منطق حکمرانی بر مناسبات بین دانشگاه و دولت احصا کنیم مگر اینکه تحولات این دو را در نظر بگیریم، پلتفرمهایی در ایران داریم که تعداد دانشجویانش از بسیاری از دانشگاهها بیشتر است پلتفرمها بهترین آموزش و با ارزانترین قیمت ارائه کرده اگر دانشگاه نتواند خودش را متناسب با این شرایط هماهنگ کند قسمت عظیمی از مخاطب و بازار خود را از دست میدهد.
معاون وزیر علوم در ادامه عنوان کرد: دانشآموزانی که مدرسه نمیآیند اما از پلتفرمها برای تحصیل استفاده میکنند و این در حال افزایش است منحصر به آموزش هم نیست و در آن تمام دادههای دانشجویان ذخیره میشود و امکان ارتباط آنها با بازار وجود دارد لذا کل فرایند آموزش تا مهارت و ورود دانشجو به بازار توسط پلتفرم خارجی امکان مدیریت دارد.
کلانتری با بیان اینکه شکلدهی پارکهای علم و فناوری یک پدیده جهانی دیگر است، گفت: پارکها و مراکز رشد در کنار دانشگاهها شکل گرفتند اما تجربه نشان داده در برخی از مراکز دنیا مستقل از دانشگاه شدند، دانشگاهها اگر نتوانند نیاز دانشجویان به مهارتافزایی را تامین کنند بسیاری از آنها وارد دورهها و مراکز رشد یا مراکز علمی کاربردی میشوند.
وی با بیان اینکه این امر به یک معنا میتواند فرصت باشد اما اگر آموزش عالی نتواند آن را تنظیمگری کند تبدیل به تهدید میشود، افزود: در حوزه دولت هم تحولات جدی است مشارکت زمانی یک شعار بود اما امروز یک ضرورت است بدون مشارکت امکان مدیریت جامعه وجود ندارد دولت این را کامل درک کرده است اما سازوکار لازم برای پذیرش مشارکت به ویژه در زمینه دانشگاهیان وجود ندارد.
معاون وزیر علوم عنوان کرد: در کشور ما این دو نهاد تبدیل به دو نهاد مجزا شده است، انقلاب اسلامی کور سوی امیدی برای اینکه دانشگاه و دولت کنار هم قرار بگیرند ایجاد کرد که امروز از این امر فاصله داریم و باید از هر امکانی در جهت نزدیکی این دو مجموعه استفاده کرد.
انتهای پیام/424/ی