سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«برند خارجی» در دوره قاجار هم بلای بازار ایران بود

فارس | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 12 خرداد 1401 - 03:13
برند خارجی از کی در ایران محبوب شد و بازار تولید ملی را کساد کرد؟ خیلی‌ها نمی‌دانند که از دوره قاجار بود که چنین بلایی بر سر اقتصاد و بازار ایران آمد و کار هم کار انگلیسی‌ها بود.
ايران،كالاهاي،نساجي،طبقات،خارجه،دوره،توليد،قماش،قاجار،بريتان ...

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: مشهور است که در دوره صفوی بیش از ۹۰ درصد کالاهای مصرفی در ایران، تولید داخل بود.
صادرات هم رونق داشت و از همه بیشتر در صنعت نساجی و صنایع فلزی.
اما از وقتی پای انگلیسی‌ها به ایران باز شد و کمپانی هند شرقی به بازار ایران طمع کرد جنس خارجی را در ایران محبوب کردند و به‌دلیل کمبود مشتری، تولید کالاهای ایرانی کاهش یافت.
کالاهای انگلیسی در آن روزگار با نیروی کار ارزان در هند و سایر مستعمرات آسیایی بریتانیا تولید می‌شدند و به ایران هم می‌رسیدند و کار، زار شده بود به‌گونه‌ای که «اوژن فلاندن» باستان‌شناس فرانسوی که در سال ۱۲۱۹ شمسی و در دوره محمدشاه قاجار به ایران آمد گزارش داده است: «از کارخانجات نساجی و اسلحه‏‌سازی و زربفت و مخمل‏ ایران که روزگاری محصولات آن به تمام مشرق‌زمین صادر می‏‌شد، خبری‏ نیست و همه نابود شده‌اند.
محصولات ایران از بین رفته و به‌ویژه همراهی با انگلستان نتیجه شومی بخشیده‌ است.
زیرا مقدار زیادی محصول را به بهایی‏ بسیار نازل‌تر از آنچه در خود ایران ساخته می‏‌شود در بازارهای ایران به فروش‏ می‌‏رسانند.»
تا اواخر دوره قاجار هم کار به آنجا رسیده بود که «جرج کرزن»، سیاستمدار و وزیر خارجه بریتانیا در کتاب «ایران و قضیه ایران» نوشت: «گذشته از اشیاء تجملی غربی‏ که طبقات بالا به آن معتاد شده‌‏اند، پوشاک همه طبقات جامعه، از مردان گرفته تا زنان، جملگی از غرب وارد می‌‏شود.
ابریشم، ساتن و ماهوت برای طبقات‏ اعیان و قماش نخی و پنبه‌‏ای برای همه طبقات.
لباس یک روستایی ساده از منچستر...
می‌‏آید و نیلی را که همسر او به‌کار می‏‌برد از بمبئی وارد می‌‏شود.
در واقع از بالاترین تا پایین‌ترین مراتب اجتماعی به‌طور قطع وابسته و متکی ‌به کالاهای غربی شده‌‏اند».
در چنین وضعیتی غیر از این هم نباید انتظار داشت که کارخانه نساجی اصفهان بالاخره از کار بازایستد و مدیرش، «ادیب التجار» در روزنامه حبل‌المتین نزد مردم و نزد تاریخ گله کند که «چیزی که سبب عدم رغبت بعضی‌هاست، همان اسم خارجه است که روی قماش ما نیست و همان چاپ خارجه است که هنوز به منسوجات ما نخورده».
انتهای پیام/