خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

احداث ۸ سد در گلستان جز طرح های اولویت دار دولت است

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 01 خرداد 1401 - 23:54
گرگان- مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت:هشت سد از ۱۰ سد در حال ساخت استان در طرح‌های اولویت دار قرار گرفته که سدهای میرداماد، چایلی، نرماب جز این طرح‌ها هستند.
آب،گلستان،كشور،سد،مديرعامل،ساخت،استان،مكعب،شيرين،حسيني،قرار

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن حسینی عصر دوشنبه در نشست خبر با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: موضوع بهره روی یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به طور جدی در کشور به آن پرداخته شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان افزود: محصولاتی مثل گوشت برزیل و یا برنج کشور هند و پاکستان علی رغم هزینه‌های زیادی که بابت ارسال و بسته بندی به آن افزوده می‌شود، وقتی به دست ما می‌رسد باز هم پایین‌تر از قیمت محصولات ایرانی است و این موضوع به دلیل بهره‌وری پایین در کشور ما است.
وی عنوان کرد: مسئولان، خبرنگاران، کشاورزان، کارشناسان و همه مردم عادی در کم بودن بهره‌وری در کشور سهیم هستند و باید نسبت به سهم خود در جهت افزایش بهره‌وری تلاش کنند.
حسینی ادامه داد: در گلستان به ازای هر هزار لیتر آب ۳۵۰ گرم محصول خشک تولید می‌شود و کارشناسان استان در تلاش هستند این رقم را به ۵۰۰ گرم برسانند و این در حالی است که تولید کمتر از دو کیلوگرم محصول خشک بیانگر بهره‌وری پایین است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: شیرین سازی آب دریای خزر در دستور کار است ولی موضوعی است که نمی‌توان با سرعت به آن پرداخت زیرا نخست باید مطالعات زیست محیطی آن به پایان برسد و سپس سرمایه گذار وارد عمل شود.
وی اضافه کرد: در افق ۱۴۲۵ برای کل استان ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مکعب آن از شیرین سازی آب دریا تامین می‌شود که در مرحله نخست وزارت نیرو مجوز شیرین سازی ۳۲ میلیون متر مکعب آب دریا را صادر کرده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان افزود: در کشور ۶۰۰ سد نیمه‌کاره در دست ساخت است که ۱۰ سد آن در گلستان قرار داد و دولت جدید تصمیم گرفت تا ساخت تعدادی از آن سدها را کامل کند که از این تعداد ۱۴۰ سد در اولویت ساخت قرار گرفتند.
حسینی گفت: خوشبختانه هشت سد از ۱۰ سد در حال ساخت گلستان در طرح‌های اولویت دار قرار گرفته که سدهای میرداماد، چایلی، نرماب جز این طرح‌ها هستند و به این ترتیب سرعت اجرا و اعتبارات آن افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان اضافه کرد: استان گلستان جز استان‌های فقیر کشور است و اعتبار زیادی در اختیار ندارد ولی در دولت جدید و خصوصاً در سفر بابرکت رییس جمهور اعتبارات خوبی به استان تخصیص داده شد که بخشی از آن بابت طرح‌های آب رسانی و احداث ۶ حلقه آب چاه جدید به کار گرفته شد.
وی گفت: تابستان امسال با احداث چاه‌های جدید، قطعی طولانی مدت آب مشابه آنچه مردم را در تابستان سال گذشته آزرده کرده بود نداریم.