خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 09 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

علی مطهری: رابطه ایران با امریکا به آرمان فلسطین کمک می‌کند! /با شعار بی اساس «بانیان وضع موجود» مدیران کارآمد دولت روحانی را کنار گذاشتند!

مشرق | سیاسی، برگزیده | یکشنبه، 01 خرداد 1401 - 23:36
وقتی با اجرای طرح اصلاح یارانه ها، نان قاچاقچیان و رانت خواران آجر شده است، چرا داد و فریاد طیف تندرو اصلاح طلب بلند شده!؟ مگر منافع مشترکی میان این دو طیف وجود دارد!؟
دولت،ايران،عربستان،كشور،آمريكا،سياست،مطهري،رابطه،اصلاح،منطقه ...

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.
*******
** علی مطهری: رابطه ایران با امریکا به آرمان فلسطین کمک می کند!
«علی مطهری» فعال اصلاح طلب و نماینده حامی دولت روحانی در مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «ما استاد از دست دادن فرصت‌ها هستیم تا به دیوار بخوریم و این به دیوار خوردن‌ها به قیمت تحمیل سختی‌های غیرضروری بر مردم و لاجرم فقر و تنگدستی آنهاست...
گذشته گذشت، ولی برای آینده عبرت بگیریم.
مثلا در مورد رابطه با امریکا باید درست تصمیم بگیریم.
اینکه فکر کنیم اول باید امریکا نابود شود تا ما زندگی عادی را آغاز کنیم، درست نیست.
همچنین اینکه خیال کنیم با برقراری رابطه با امریکا انقلاب به پایان می‌رسد، تصور درستی نیست.»
در ادامه این مطلب آمده است: «چه بسا رابطه با امریکا ما را در تحقق بخشیدن به برخی آرمان‌هایمان مثل آرمان فلسطین کمک کند.
انزوای فعلی ما در جهان و میان دنیای اسلام بر ضد آرمان فلسطین است.
خلاصه، قبل از خوردن به دیوار، مسیرمان را به سوی آنچه مصلحت مردم و کشور است، تغییر بدهیم.»
علی مطهری همان شخصی است که پیش از این مدعی بود که «دلیل باطل شدن سهمیه واکسن کرونای ایران، قرار داشتن در لیست سیاه FATF است».
تا 15 مرداد 1400- اتمام کار دولت روحانی- در حدود 19 میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شده بود.
با شروع کار دولت سیزدهم به جهت تغییر ریل گذاری در امور اجرایی کشور، تا پایان اسفند 1400 مجموع واکسن‌های وارد شده به کشور به حدود 158 میلیون دز رسید.
یعنی در حدود 8 ماه تقریبا واردات واکسن کرونا به کشور 8 برابر افزایش یافت.
در این مدت واکسن‌های تولید داخل نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی رسید و در سطح انبوه تولید شده و هم اکنون به چندین کشور نیز صادر می‌شود.
در تابستان 1400 میزان فوتی‌های روزانه کرونا به بیش از 700 نفر افزایش یافت.
در ادامه با سیاستگذاری‌های دولت سیزدهم و دایر شدن مراکز شبانه‌روزی تزریق کرونا و افزایش قابل توجه مراکز واکسیناسیون در کنار واردات گسترده و تولید داخلی انبوه واکسن کرونا، به نقطه‌ای رسیدیم که اکنون میزان فوتی‌ها به زیر 10 نفر در روز رسیده و رکورد 3 فوتی در روز نیز ثبت شده است.
این در حالی است که در دولت رئیسی هیچ تغییری در پرونده برجام و FATF ایجاد نشد.
متاسفانه برخی فعالین سیاسی اصلاح طلب حتی کوچکترین شناختی نسبت به مسائل جهان ندارند و خیلی ساده انگارانه نسبت به دولت آمریکا و نظام سلطه نظر می دهند.
استاد شهید مرتضی مطهری درباره جبهه حق و باطل تصریح کرده است که «حکومت یزید سمبل جریانی بود که می‌خواست فکر اسلامی را از بین ببرد و امام حسین برای احیای فکر اسلامی جنگید، در این صورت باید ببینیم آیا امام حسین به مقصودش رسید یا نرسید؟
آیا توانست یک فکر را در دنیا زنده کند یا نتوانست؟
می‌بینیم که توانست.
هزار و سیصد سال است که این نهضت هر سال یک پیروزی جدید به دست می‌آورد؛ یعنی هر سال عاشورا، عاشوراست و معنی «کلّ یوم عاشوراء» این است که هر روز به نام امام حسین با ظلم و باطلی مبارزه می‌شود و حقّ و عدالتی احیاء می‌شود.
این پیروزی است و پیروزی بالاتر از این چیست؟
یزیدها و ابن زیادها می‌روند ولی حسینها و عبّاسها و زینبها باقی می‌مانند، البتّه به عنوان یک ابده نه به عنوان یک شخص، بلکه به عنوان یک صاحب اختیار و حاکم بر جامعه خویش.
آری، آنها می‌میرند امّا اینها زنده و جاوید باقی می‌مانند.
(مجموعه ‌آثار استاد شهید مطهری ج‌17 ص 185)».
شهید مطهری از پیشگامان مبارزه با خوی استکباری آمریکا بود.
وی در سخنرانی‌های خود اغلب به آمریکا می‌تاخت.
در گزارش مامور امنیتی رژیم پهلوی به تاریخ 12 دی 1346 آمده است: « موضوع: مرتضی مطهری؛ نامبرده بالا در ساعت 7:30 روز 46/10/12 در حسینیه ارشاد بعد از نماز عید فطر به منبر رفته و درباره وحدت اسلام صحبت نمود و در ضمن سخنان خود به بلوک غرب و سیاست رئیس‌جمهور آمریکا حمله کرد و اظهار داشت رئیس‌جمهوری آمریکا بین مسلمانان اختلاف انداخته و گفته است هر ملتی باید اتکا به ملیت خود داشته باشد.»
ساختار حاکمیتی آمریکا آلوده به خوی زورگویی، غارتگری و آدمکشی است.
دولت آمریکا حامی رژیم کودک کش اسرائیل است.
ساختار حاکمیتی آمریکا حامی تروریست های وحشی داعش بوده است.
دولت تروریست آمریکا، سردار دلاور حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند.
ساختار حاکمیتی آمریکا در اقدامی جنایتکارانه داروی بیماران خاص و از جمله کودکان ایرانی را تحریم کرده و دانشمندان هسته ای کشورمان را ترور کرد.
به نظر شما با این اوصاف، رابطه ایران با امریکا به آرمان فلسطین کمک می کند!؟
** با شعار بی اساس «بانیان وضع موجود» مدیران کارآمد دولت روحانی را کنار گذاشتند!
«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده مجلس دهم که در انتخابات مجلس یازدهم ردصلاحیت شد و سپس در دولت روحانی بدون هیچ سابقه کاری مرتبط با حکمی از سوی نوبخت به ریاست سازمان نقشه برداری کشور منصوب شده و با روی کارآمدن دولت رئیسی، کنار گذاشته شد، در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «کشور نیاز به قهرمان سازی ندارد.
ما از رئیس جمهور می خواهیم برنامه مدون و نقشه راه اقتصادی برای دولت تعیین کند تا مجبور نشود شب بخوابد و صبح برنامه ای غیرکارشناسانه و خطرناک را اجرا کند.»
جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه گفت: «ما انتظار داشتیم آقای رئیسی صرفا به دلیل دادن شعار انتخاباتی حذف ارز ترجیحی، دست به این کار نزند و بعد از روی کارآمدن و پی بردن به واقعیت های اقتصادی و اجتماعی کشور، تصمیمات درست و عادلانه ای بگیرد.
در دولت با دادن شعار بی اساس «بانیان وضع موجود» چهارهزار نفر مدیر توانمند را خانه نشین کردند.
در واقع با این اقدام دولت خودش را خلع سلاح کرد و دست به تسویه حساب های سیاسی زد.
به این شکل که هر مدیری را که در دولت قبل سرکار بود، برکنار کرد و چالش های جدی برای خودش به وجود آورد.»
طرح اصلاح اقتصادی، یارانه ای را که به حلقوم رانت خواران ریخته می شد، قطع کرده و آن را در اختیار مردم قرار داده است.
همچنین سیاست مردمی سازی یارانه ها، قاچاقچیان و جماعتی که خون مردم را در شیشه می کند، بدجوری آچمز و عصبانی کرده است.
حال سوال اینجاست که چرا طرحی که علیه قاچاقچیان و رانت خواران بوده و در راستای منافع مردم است، اینچنین توسط افراطیون اصلاح طلب مورد هجمه قرار گرفته است.
به عبارت دیگر، وقتی با اجرای طرح اصلاح یارانه ها، نان قاچاقچیان و رانت خواران آجر شده است، چرا داد و فریاد طیف تندرو اصلاح طلب بلند شده است!؟
مگر منافع مشترکی میان این دو طیف وجود دارد!؟
و اما این نماینده سابق مجلس که بدون هیچ سابقه مرتبطی به ریاست سازمان نقشه برداری کشور منصوب شده و سپس در دولت روحانی کنار گذاشته شده، در این مصاحبه با عصبانیت مدعی شده است که کلیدواژه «بانیان وضع موجود» شعاری بی اساس است.
وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد طبیعتا به دلیل اجرای اصل شایسته سالاری و شایسته گزینی و براساس قاعده چرخش مدیران و با توجه بر لزوم جوانگرایی و تخصص گرایی، برخی مدیران برکنار شده و مدیران جدید منصوب شدند.
حال چرا باید به دلیل اجرای این سیاست، دولت را مورد هجمه و توهین قرار داد!؟
متاسفانه طیف تندروی اصلاح طلب مدعی است که همواره باید ژنرال های خودخوانده و برخی آقازاده ها در مراکز قدرت حضور داشته و این مراکز برای دیگران حکم ورود ممنوع دارد!
** سیاست سعودی ها نسبت به ایران شفاف نیست
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «عربستان سعودی در طول چند دهه گذشته سیاست شفافی نسبت به ایران نداشته و در واقع یک ادبیات تهاجمی نسبت به ایران اتخاذ کرده است.
دخالت عربستان در مسائل داخلی لبنان، سوریه و عراق، کشتار شیعیان شرق عربستان و اینکه عربستان سعودی بسیاری از کشورهای عربی را تشویق کرده که با ایران رابطه برقرار ‌نکنند نشان می‌دهد که عربستان به دنبال وقت کشی است.»
در ادامه این مطلب آمده است: «اکنون عربستان احساس می‌کند که برای ایجاد یک حاشیه امن در منطقه باید به سمت ایران متمایل شود.
لذا مذاکرات را طولانی می‌کند تا تکلیف انتخابات 2024 ایالات متحده مشخص شود.
طبیعتا نگاه سعودی‌ها این است که اگر جمهوریخواهان در آینده به پیروزی برسند همان سیاست تهاجمی را نسبت به ایران و محور مقاومت در پیش بگیرند و اگر دموکرات‌ها به پیروزی برسند طبیعتا عربستان مناسبات خود را با ایران بهبود خواهد بخشید و در آن صورت یک رابطه قابل قبول سیاسی با ایران برقرار خواهد کرد.
بنابراین سیاست عربستان نسبت به ایران شفاف نیست و تحت تاثیر فضای خارجی است و به همین دلیل سعی می‌کند که مذاکرات بغداد طولانی شود.»
پیش از این بن سلمان در مصاحبه تلویزیونی با شبکه العربیه در اظهارنظر نظری ضدایرانی گفته بود: «علت وجود مشکل در روابط عربستان با ایران در برخی رفتارهای منفی خود آنهاست، چه در مورد برنامه هسته‌ای‌شان، چه در حمایت‌های‌شان از گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی در برخی کشورهای منطقه و چه در برنامه موشک‌های بالستیک‌شان.
ما در حال همکاری با شرکای‌مان در منطقه و جهان هستیم تا برای این مشکلات راه‌حل‌هایی بیابیم.
ما امیدواریم که بتوانیم بر این مشکلات غلبه کنیم و بتوانیم روابطی خوب و سازنده با ایران داشته ‌باشیم که برای همه طرف‌ها مثمرثمر باشد.»
بن سلمان بدون اشاره به جنایت های آل سعود در یمن و همچنین بدون اشاره به پشتیبانی های عربستان از تروریست های تکفیری در منطقه و با سانسور خریدهای نجومی تسلیحات نظامی از آمریکا و اروپا، ایران را مقصر جلوه داده و از موضع بالا و با لحنی طلبکارانه خواستار تغییر در سیاست های منطقه ای و نظامی ایران شده است.
کارشناسان معتقدند که مسئله اختلافات گسترده شاهزاده ها در عربستان، همانند آتش زیر خاکستر، هر لحظه ممکن است درگیری گسترده ای در ساختار حاکمیتی این کشور پدید آورد.
آل سعود اکنون هم در داخل عربستان و هم در سطح منطقه در موضع ضعف قرار دارد.
ایران در مقایسه با رژیم آل سعود با اختلافی فاحش در موضع بالاتری قرار دارد.
وقایعی مانند فاجعه منا و جنایت آل سعود در یمن و حمایت این رژیم از گروهک های تکفیری تروریستی در منطقه، در کنار بحران داخلی میان شاهزاده ها در این کشور، همگی این پیام را دارد که ایران نباید برای مذاکره با چنین رژیمی خود را در موضع پایین تر قرار داده و درخواست حقارت آمیز تنش زدایی و مذاکره را مطرح کند.