خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش ۵۵ درصدی حقوق والدین شهدا

مشرق | یادداشت | یکشنبه، 01 خرداد 1401 - 14:47
سامانه دیدار بنیاد شهید و امور ایثارگران کار خود را آغاز کرد. این سامانه با هدف کاهش مراجعات حضوری خانواده‌های شهدا و ایثارگران و حل مشکلات آنها با رویکرد اقناعی راه‌اندازی شده است.
بنياد،ايثارگران،شهيد،معاون،نفر،موهبتي،سامانه،شهدا،اعتبار،ماد ...

به گزارش مشرق، طاهر موهبتی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مبلغ پرداختی به خانواده شهدا از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با معوقات آن پرداخت شد؛ البته این افزایش ایده آل نیست.
او گفت: طبق آمار ۲۲۸ هزار و ۸۴ نفر شهید، ۶۰۶ هزار و ۶۰۵ نفر جانباز و ۴۳ هزار و ۴۱۲ نفر آزاده داریم.
۴ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۲۸۴ نفر خانواده ایثارگران که ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها در قید حیات هستند.
به گفته معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی بنیاد شهید و امورایثاگران، پرداختی جانبازان معسر افزایش ۶۰ درصدی داشت و معوقات فروردین و حقوق اردیبهشت این افراد روز گذشته پرداخت شد.
سامانه دیدار بنیاد شهید و امور ایثارگران کار خود را آغاز کرد.
این سامانه با هدف کاهش مراجعات حضوری خانواده‌های شهدا و ایثارگران و حل مشکلات آنها با رویکرد اقناعی راه‌اندازی شده است.
بر اساس این گزارش خانواده‌های شهدا و ایثارگران می‌توانند مستقیما با مسئولان این بنیاد ارتباط برقرار کرده و مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.
این خانواده‌ها می‌توانند تمامی درخواست‌های خود را در این سامانه ثبت و مطابق با نیاز خودشان به مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگرا انتقال داده و سپس رصد و پیگیری کنند.
طاهر موهبتی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: خانواده ایثارگران حق بزرگی به گردن ملت ایران دارند و با حداقل حقوق زندگی می‌کنند اما در مقابل، برخی افراد با کم لطفی آنها را طلبکار محسوب می‌کنند.
این در حالی است که در بسیاری از کشورهای درگیر جنگ‌های گذشته و آسیب دیده، برای نسل های دوم و سوم آنها خدمات ارائه می دهند در حالی که ما هنوز در رسیدگی به نسل اول آسیب دیدگان درگیر جنگ تحمیلی مانده‌ایم.
وی در بخش دیگر سخنانش گفت: مسئولان با حضور خبرنگاران به عنوان بهترین مشاوران آگاه به مسائل روز اتاق فکر تشکیل دهند چون با تولید فکر بهترین راهکار ارائه داده شده و مشکلات مردم را حل می‌کند.
موهبتی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: حق پرستاری مطابق قانون شامل فرد در قید حیات می‌شود و حقوق والدین شهدا ۵۵ درصد و کمک‌معیشت جانبازان معسر حدود ۶۰ درصد افزایش یافته که البته همچنان رقم قابل توجهی نیست و نیاز به اصلاح و بهبود دارد.
وی با بیان اینکه طبق قانون پرداخت تمام هزینه‌های درمان ایثارگران بر عهده بنیاد است، افزود: این کار در چهارچوب بیمه تکمیلی درمان بدون سقف دیده شده است.
برای سال جاری نیز مناقصه شرکت تکمیلی درمان ایثارگران برگزار شده است.
تأکید دکتر قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید نیز بر این است که در حوزه سلامت نباید مشکلی داشته باشیم و حتی اگر لازم باشد باید از سایر منابع استفاده کنیم.
معاون بنیاد شهید همچنین درباره آئین‌نامه بازنشستگی مشمولان ماده ۳۸ با موضوع پاداش پایان خدمت جانبازان مشمول توضیح داد: رئیس بنیاد شهید به محض حضور در بنیاد پیگیر اجرای قانون و پرداخت مطالبات ایثارگران بوده‌اند و با تلاش‌های صورت گرفته آئین‌نامه پاداش پایان خدمت مشمولان ماده 38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در هیئت دولت تصویب شده و منتظر ابلاغ از سوی معاون اول رئیس جمهور و تخصیص اعتبار آن هستیم تا به سرعت کار پرداخت‌ها مطابق آیین‌نامه مصوب آغاز شود.
موهبتی ادامه داد: احکام حقوقی مشمولین ماده ۳۸ توسط ستاد کل نیروهای مسلح صادر می‌شود و پرداخت‌ها توسط بنیاد صورت می‌گرفت که مشکلاتی را به دنبال داشت که از جمله آن‌ها ۳ بار اصلاح احکام بود.
نکته‌ای که در این آئین‌نامه دیده شده تخصیص اعتبار مشمولین این ماده به ستاد کل نیروهای مسلح است.
وی همچنین اظهار کرد گفت: قوانین حوزه ایثارگری در سال ۱۴۰۰ برای اجرا به صورت حداقلی نیاز به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار داشت و اجرای این قوانین در سال جاری به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد اما این اعتبار تصویب و محقق نشده است و بدین ترتیب اجرای کامل این قوانین با مشکلاتی مواجه می‌شود