چرا صنعت خودروسازی درجا میزند؟/ از انحصار و بیاعتنایی به تحقیق و توسعه تا ساختار ناکارآمد مافیایی
مشرق
|
اقتصادی
|
یکشنبه، 25 اردیبهشت 1401 - 10:24
چگونه انحصار، بیاعتنایی به تحقیق و توسعه و ساختار ناکارآمد مافیایی، صنعت خودروسازی کشورمان را در شرایط کنونی قرار داد؟

خلاصه خبر
نکته جالبتر اینکه نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی تنها به قیمت تولیدات آنها خلاصه نمیشود، بلکه بیکیفیتی محصولات، بدقولی و بدعهدی خودروسازان در واگذاری خودرو و بلاتکلیفی خریداران در تحویل خودرو و...
موارد دیگری است که مجموع آنها نشان میدهد خودروسازان کشور و بویژه ۲ خودروساز بزرگ داخلی، هیچ توجهی به آن نداشته و تلاشی هم برای جلب رضایت مشتریان خود نکردهاند.
اینجاست که شبکههای مافیایی برای محافظت از انحصار خودرو شامل تولیدکنندگان خودرو و قطعه و نیز واردکنندگان قطعات قابل مونتاژ خودرو و قطعات خودرو شکل میگیرد که مافیای قدرتمند و تو در تویی است که چندین دهه است جان و مال مردم بیگناه فدای منافعشان میشود.
از طرفی پایین بودن کیفیت خودروها و قطعات، ایمنی پایین و آلایندگی بالا از عمده مسائل و مشکلات خودروسازان بوده و هست.
بدقولی همیشگی خودروسازان
طی این سالها معمولا در پیشفروشهای انجام شده توسط خودروسازان داخلی، ضوابط ثبتنام رعایت نمیشود به طوری که در برخی موارد حدود ۶۰ الی ۸۰ درصد خریداران خودروهای مذکور، از کاربران نمایندگیهای فروش خودروسازان بوده و در برخی موارد احدی از کاربران نمایندگیها موفق به ثبتنام ۱۸ دستگاه خودرو با یک IP آدرس شده است.
بر اساس آنچه دولت به خودروسازان تکلیف کرده بود، قرار بود خودروسازان در سال ۱۴۰۰ تیراژ خود را به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه برسانند.
همچنین تولید ۱.۵ میلیون دستگاه برای سال ۱۴۰۱ به خودروسازان تکلیف شد اما در واقعیت آنچه در ۲ سال اخیر رخ داده، تولید کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو بوده است.
اگر چه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از سوی دولت و وزارت صمت برای سال ۱۳۹۹ برنامهریزی شده بود اما در همان سال ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو تولید شد.
از این تعداد ۹۰۳ هزار و ۳۱۴ دستگاه سواری (بیش از ۹۱ درصد کل تولیدات) و مابقی شامل وانت، کامیونت، کامیون و کشنده، اتوبوس، مینیبوس و میدلباس و ون بوده است.
در سال ۱۴۰۰ دولت روحانی هدفگذاری کرده بود تولید خودرو به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه برسد که مقرر شده بود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه از آن در ۲ خودروساز اصلی یعنی ایرانخودرو و سایپا و ۱۵۰ هزار دستگاه نیز در شرکتهای بخش خصوصی تولید شود.
با این حال بررسی آمارهای وزارت صمت نشان میدهد در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ (آخرین آمار) ۸۹۶ هزار و ۹۴۳ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که شامل ۸۱۱ هزار و۷۰۰ دستگاه خودروی سواری (حدود ۹۰.۴ درصد) و مابقی نیز وانت، کامیونت، کامیون و کشنده، اتوبوس، مینیبوس و میدلباس و ون بوده است.
بر این اساس حتی اگر مبنا را تولید یک میلیون دستگاه خودرو اعم از سواری و تجاری و...
محقق نشدن رشد ۲۵ درصدی تولید خودرو
موارد دیگری است که مجموع آنها نشان میدهد خودروسازان کشور و بویژه ۲ خودروساز بزرگ داخلی، هیچ توجهی به آن نداشته و تلاشی هم برای جلب رضایت مشتریان خود نکردهاند.
اینجاست که شبکههای مافیایی برای محافظت از انحصار خودرو شامل تولیدکنندگان خودرو و قطعه و نیز واردکنندگان قطعات قابل مونتاژ خودرو و قطعات خودرو شکل میگیرد که مافیای قدرتمند و تو در تویی است که چندین دهه است جان و مال مردم بیگناه فدای منافعشان میشود.
از طرفی پایین بودن کیفیت خودروها و قطعات، ایمنی پایین و آلایندگی بالا از عمده مسائل و مشکلات خودروسازان بوده و هست.
بدقولی همیشگی خودروسازان
طی این سالها معمولا در پیشفروشهای انجام شده توسط خودروسازان داخلی، ضوابط ثبتنام رعایت نمیشود به طوری که در برخی موارد حدود ۶۰ الی ۸۰ درصد خریداران خودروهای مذکور، از کاربران نمایندگیهای فروش خودروسازان بوده و در برخی موارد احدی از کاربران نمایندگیها موفق به ثبتنام ۱۸ دستگاه خودرو با یک IP آدرس شده است.
بر اساس آنچه دولت به خودروسازان تکلیف کرده بود، قرار بود خودروسازان در سال ۱۴۰۰ تیراژ خود را به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه برسانند.
همچنین تولید ۱.۵ میلیون دستگاه برای سال ۱۴۰۱ به خودروسازان تکلیف شد اما در واقعیت آنچه در ۲ سال اخیر رخ داده، تولید کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو بوده است.
اگر چه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از سوی دولت و وزارت صمت برای سال ۱۳۹۹ برنامهریزی شده بود اما در همان سال ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو تولید شد.
از این تعداد ۹۰۳ هزار و ۳۱۴ دستگاه سواری (بیش از ۹۱ درصد کل تولیدات) و مابقی شامل وانت، کامیونت، کامیون و کشنده، اتوبوس، مینیبوس و میدلباس و ون بوده است.
در سال ۱۴۰۰ دولت روحانی هدفگذاری کرده بود تولید خودرو به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه برسد که مقرر شده بود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه از آن در ۲ خودروساز اصلی یعنی ایرانخودرو و سایپا و ۱۵۰ هزار دستگاه نیز در شرکتهای بخش خصوصی تولید شود.
با این حال بررسی آمارهای وزارت صمت نشان میدهد در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ (آخرین آمار) ۸۹۶ هزار و ۹۴۳ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که شامل ۸۱۱ هزار و۷۰۰ دستگاه خودروی سواری (حدود ۹۰.۴ درصد) و مابقی نیز وانت، کامیونت، کامیون و کشنده، اتوبوس، مینیبوس و میدلباس و ون بوده است.
بر این اساس حتی اگر مبنا را تولید یک میلیون دستگاه خودرو اعم از سواری و تجاری و...
محقق نشدن رشد ۲۵ درصدی تولید خودرو