پایهریزان تمدن نوین- اخبار خراسان رضوی - اخبار استانها تسنیم
گروه استانها- معلمان، پایهریزان تمدن نوین، و جهادگرانِ در میدان کارزار با جهل و بیسوادی هستند که برای جامعه و نسلِ جوان آن، هویتسازی فرهنگی میکنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آیت ا..
مرتضی مطهری یار دیرین انقلاب اسلامی و رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) از متفکران برجسته جهان تشیع بود .
ایشان از شخصیتهای تاثیرگذار در جراین فکری و اسلامی ایران و از رهبران فکری انقلاب اسلامی بودند .
تلاشهای علمی و تالیف کتب مختلف علمی و دینی نقش مهمی در مبارزه با جریانات فکری منحرف قبل از انقلاب اسلامی و فعالیتهای گروههای مارکسیستی داشته و نقشی بی بدیل در گرایش جوانان به اسلام ایفا کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان به ریاست شورای انقلاب انتخاب شد .هنوز چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که در 12 اردیبهشت ماه 1358 آیت ا..
مطهری به دست گروه تروریستی فرقان به شهادت رسیدند.
بنا به پاسداشت حرمت شهید آیت ا..
مرتضی مطهری ، 12 اردیبهشت به نام روز بزرگداشت مقام معلم نام گذاری شد.
بیانات حضرت امام خمینی در مورد آیت ا..
مطهری
«من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایی بود که حاصل عمرم محسوب میشد.
در اسلام عزیز با شهادت این فرزند برومند و عالِم جاودان ثُلمهای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست.
و تبریک در داشتن این شخصیتهای فداکار که در زندگی و پس از آن با جلوه خود نورافشانی کرده و میکنند..
«من در تربیت چنین فرزندانی که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات میبخشند و به ظلمتها نور میافشانند، به اسلام بزرگ، مربی انسانها و به امت اسلامی تبریک میگویم.
من گر چه فرزند عزیزی را که پاره تنم بود از دست دادم لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد.
مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملاء اعلی پیوست.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد شهیدآیت ا..
مطهری
یاد شهید عزیزمان، معلم برجسته و همیشه زنده و پایدارمان، مرحوم شهید مطهری را باید گرامی بداریم.
من عرض بکنم؛ اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پرمضمونی دارد؛ چون حقاً و انصافاً مرحوم شهید مطهری یک انسان بزرگ و برجسته بود.
زندگی او، تلاش و مؤمنانه و عالمانه، همراه با احساس درد، همراه با یک بصیرت کامل در میدان علم و معرفت و فرهنگ بود.
خدای متعال هم این مرد بزرگ را مأجور کرد، پاداش داد و شهادت را نصیب او کرد؛ در واقع او را زنده نگه داشت؛ »بل احیاء عند ربّهم«.یک متخرّج و تحصیلکردهی حوزهی علمیهی قم، وقتی با کولهبار معرفت و دانشی که به طور عمیق آموخته است، میآید در دل محیط فرهنگ و تعلیم و تربیت عمومی و نسل جوان قرار میگیرد، اینقدر منشأ برکات میشود.
اهمیت مقام معلم از نگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)
«نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند.
نقش معلم، بسیار حساس و مهم است و مسئولیت بسیار زیادی دارد.
نقش مهمی است که همان نقش تربیت است که اخراج من الظلمات الی النور است.
معلم، امانت داری است که [امانت او] غیر از همه امانت هاست؛ انسان، امانت اوست.
امانت های دیگر را اگر کسی خیانت به آن کند، خلاف کرده است، اما امانت اگر انسان باشد، اگر خدای نخواسته به این امانت خیانت شد، یک وقت می بیند خیانت به یک ملت است، خیانت به یک جامعه است، خیانت به اسلام است.
معلم، امانت دار نسلی است که تمام مقدّرات یک کشور، به آن نسل سپرده میشود و تربیت شما باید همراه با تعلیم باشد».
«تعلیم» سرمشق همه انبیاست که از طرف خداى تبارک و تعالى به آنها مأموریت داده شده؛ مأموریت خدا به انبیا همین است که بیایند و آدم درست کنند.
و آنهایى که به انبیا نزدیکترند آنها به مقام آدمیت نزدیکترند.
آن وقت که ملائکه اشکال کردند که آدمى که مفسد در ارض هست چرا خلق فرمودى.
جواب این بود که من مىدانم چیزهایى که شما نمى دانید.
دنبالش هم خداوند تعلیم همه «اسماء» را به آدم کرد.
و وقتى که عرضه داشت به ملائکه، آنها دیدند که نمىتوانند اینطورى که آدم مىتواند ادراک کند حقایق را، آنها نمى توانند .
نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند.
تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم.چون شما معلم هستید، از این جهت یک شغل شریف دیگری به شما محول شده.
و به آنقدر که این شغل شریف است، مسئولیت آن هم بزرگ است.
شغل شما شغل انسان سازی است.
شغل معلمی همان شغل انبیا است.
پیغمبر اکرم معلم همه بشر است، و بعد از او حضرت امیر - سلامالله علیه - باز معلم همه بشر است.
آنها معلم همه بشر هستند، شما معلم یک عده از بشر.
شغل همان شغل است؛ یعنی شعبه همان است؛ کار، یک کار است؛ آنها در یک محیط وسیعتر، و ما در یک محیط کوچکتر.
بنابراین، این شغل شما [نیز] یک شغل بسیار شریفی است؛ لکن مسئولیتش هم بسیار زیاد است؛ چنانکه مسئولیت انبیا بسیار زیاد بود.
انبیا به همان مقدار که برای آدمسازی آمده بودند مسئولیتشان زیاد بود.
منتها آنها مسئولیتشان را به انجام رساندند، کارهایی که به آنها محول بود به انجام رساندند.
شما شغلتان بسیار شریف است و همان شغل انبیا است؛ مسئولیتتان هم همان مسئولیت است.
باید توجه داشته باشید که این بچههایی که پیش شما تربیت میشوند تربیت دینی بشوند، تربیت اخلاقی بشوند.
اگر یک بچه متدین را شما تحویل جامعه بدهید، یکوقت میبینید همین یک بچه متدین متعهد یک جامعه را اصلاح میکند.
یک فرد ممکن است یک جامعه را اصلاح بکند؛ بنابراین، اگر خدای نخواسته این بچه از دامن شما درست از کار در نیاید، از تحت تربیت شما که معلم هستید درست از کار در نیاید، ممکن است یک بچه یک جامعه را فاسد بکند، و شما مسئول باشید.
گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا..
خامنه ای درباره معلم
امام (رضواناللهعلیه) فرمودند «معلّمی شغل انبیا است»؛ این فقط یک شعار دلخوشکن نیست؛ این یک حقیقت قرآنی است.
این که گفته میشود معلّم کار انبیا را میکند، برویم در عمق این حرف؛ این حرف یعنی چه؟
یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة؛ کار انبیا این است؛ کار انبیا نجات بشریّت است و ایجاد یک جامعهی انسانیِ برتر و والاتر است، «معلّم، شاغلِ شغل انبیا است»
در جامعهای که بر محور آموزش میچرخد، معلّم مرکز آن دایره و محور آن حرکت است.
اگر همه آفرینش به معلّم درود میفرستند، برای این است که معلّم، علم را در اختیار متعلّم میگذارد.
معلّم، یعنی آن کسیکه میتواند خصوصیّات اخلاقی خوب را در بچه پرورش دهد؛ معلومات خوب را ؛ فکر کردن را؛ استقلال رأی را به کودک بیاموزد.
معلمان با قناعت آینده سازی می کنند، رنج تربیت جوان و نوجوان را با نجابت، با صبر و سکون بر عهده میگیرند.
تشکیل هویت نسل جدید به دست معلم است؛ نقشی پررنگتر از نقش خانواده و پدر و مادر.
ما باید شاخصهای ممتاز و برجسته را در دانشآموزمان زنده کنیم.
در او مفاهیم جریانساز و عملساز را تولید کنیم و به راه بیندازیم و زنده کنیم؛ ایمان؛ اندیشهورزی، یاد بگیرد فکر کند؛ مشارکت اجتماعی.
اگرچنانچه توانستید این مفاهیم جریانساز را در ذهن دانشآموزتان رسوخ بدهید، خدمت بزرگی به آیندهی کشورتان کردهاید.
شما معلمان میتوانید معلم دین و معلم اخلاق و پرورشدهندهی اخلاق در دانشآموز خودتان باشید.
از این مسئله غفلت نکنید که تربیت کردن هم جزو کار شماست؛ و چه بهتر که با نفوذ معلمی، با تأثیر روحىِ معلم بر متعلم یک نقطهی روشن و نورانیای در قلب دانشآموز باقی بگذارید.
بچهها را متدین بار بیاورید.
متدین بار آوردنِ بچهها همان چیزی است که میتواند آیندهی این کشور را آباد کند.همت معلمان باید این باشد که در آموزش و پرورش کسانی را تربیت کنید که اینها به حد لازمی از فرزانگی و دانائی و معلومات دست پیدا کنند که در هر جائی که انسانی مشغول کار هست، از این حد از دانش و فرزانگی برخوردار باشد.
قدرت و قوّت و اعتبار و آبروی یک کشور، بیش از همهچیز به نیروی انسانی آن کشور است.
نیروی انسانی را چهکسی درست میکند؟
نیروی انسانی را چهکسی نقد میکند؟
چهکسی فعلیّت میبخشد؟
معلّم.
معلمان پایهریز تمدّن نوین هستند؛ چون نیروی انسانیِ شایسته اگر نباشد، تمدّنی به وجود نخواهد آمد.باید تکریم معلم و حرفهى تعلیم در جامعهى ما همگانى بشود، همه افتخار کنند به معلم بودن، همه افتخار کنند به اینکه به معلم سلام میکنند، احترام میکنند.
اگر فرهنگ اسلامی بر جامعه یی حاکم باشد، همه ی مردم باید خود را مدیون معلم بدانند.
معلمان پرورشدهنده مهمترین سرمایه یک ملت یعنی سرمایه انسانی، پایهریزان تمدن نوین، جهادگران میدان کارزار مبارزه با جهل و بی سوادی و سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند.
شهید مطهریِ عزیز به معنای واقعی، یک معلم دلسوز بود که با فکر و بیان قوی، رسوخ اندیشههای عمیق اسلامی را در ذهن جوانان دنبال میکرد و شهادت او در این راه، به منزله امضای قطعی خداوند متعال بر کارنامه آن بزرگوار بود.
مهمترین سرمایه برای یک ملت، سرمایه انسانی است، زیرا کشوربدون سرمایه انسانی مانند برخی از کشورهای پولداری است که ثروت آنها به صورت سفاهتآمیز در اختیار دستهای خائن به بشریت قرار میگیرد، همچنانکه در دوران طاغوت نیز ایران بر روی دریای نفت بود اما بیگانگان بر این منابع مسلط شدند و با آن، تمدن و کارخانههای خود را ساختند و از نفت ما برای پیروزی در جنگهای خود استفاده کردند.
معلمان، پایهریزان تمدن نوین، و جهادگرانِ در میدان کارزار با جهل و بیسوادی هستند که برای جامعه و نسلِ جوان آن، هویتسازی فرهنگی میکنند.
جان کلام در سند 2030 که فصل مهمی از آن به آموزشوپرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
غربیها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقهمند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانشآموز ما سرباز و رعیت همان وحشیهای کرواتزده ظاهرسازی شود که به راحتی آدم میکشند و به آدمکشها کمک میکنند.
«دانشمندانی که کشور را در شاخههای مختلف علمی همچون فناوری نانو جزو رتبههای برتر دنیا قرار دادهاند»، «هزاران دانشآموز و معلم شهید، و نسل سوم و چهارم انقلاب که با وجود زمینههای گوناگون برای مفاسد اخلاقی در دنیای امروز، با انگیزه مجاهدت، محکم و استوار در مقابل دشمن میایستد و برای اعزام به دفاع از حرم اصرار میکند»، «جوانان فعال در اردوهای جهادی و دلدادگان به معنویات و اهل دعا، توسل و پیادهروی اربعین» در همین آموزشوپروش تربیت شدهاند، بنابراین نباید آموزشوپرورش دوره انقلاب را دستکم گرفت.
آموزش و پرورش باید انسانهایی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» تربیت کند که اگر چنین شود، همان آرزویی که بارها بیان کرده ام محقق می شود و ایران عزیز به جایگاهی می رسد که تا پنج دهه بعد، هر کسی در هر جای جهان بخواهد از مرزهای جدید علم آگاه شود باید زبان فارسی یاد بگیرد.
عناصر فرهنگی جامعه هرکه هستند، هرچه هستند، چه وابستگان به دانشگاهها، چه وابستگان به حوزههای علمیه و چه دیگران باید بدانند که امروز دشمن، بیشترین همت خود را روی تهاجم فرهنگی گذاشته است.
الان، یک کارزار فکری و فرهنگی و سیاسی در جریان است.
هر کس بتواند بر این صحنهی کارزار و نبرد تسلط پیدا کند، خبرها را بفهمد، احاطهی ذهنی داشته باشد و یک نگاه به صحنه بیندازد، برایش مسلم خواهد شد که الان دشمن از طرق فرهنگی، بیشترین فشار خود را وارد میآورد.
کم هم نیستند قلمبهمزدها و فرهنگیهای دین و دل و وجدان باخته و نشستهی پای بساط فساد استکبار چه غالبا و اکثرا در خارج کشور و چه تکوتوکی در داخل کشور که برای مقاصد استکباری، قلم هم بردارند، شعر هم بگویند، کار هم بکنند و دارند میکنند.
نسلی که رژیم فاسد و مفسد و ظالم و بشدت پلید گذشته را ندیده، نسلی که مقدمات انقلاب را ندیده، نسلی که کتک خوردنها را در دوران غربت ندیده، نسلی که محنت جنگ را با گوشت و پوست خودش لمس نکرده، نوبهنو زیر دست شما معلمان میآید.
شما میخواهید از این نسل، انسانهایی بسازید که انقلاب را حفظ کنند; کار سخت و بزرگی است.
به این کار بزرگ، اهمیت بدهید و قدر آن را بدانید.
امیرفریدنیا
انتهای پیام/281/ش