خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

معلم نقطه آغازین و اثرگذار در تحولات نظام آموزش و پرورش است

مهر | استان‌ها | شنبه، 10 اردیبهشت 1401 - 13:29
شیراز - رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهید رستمی شیراز، با اشاره به اهمیت و جایگاه معلم در جوامع مختلف، گفت: معلم نقطه آغازین و اثرگذار در تحولات گوناگون نظام آموزش و پرورش هر جامعه‌ای هستند.
معلم،جامعه،معلمان،نقش،آموزش،محمدي،تربيت،اجتماعي،معنوي،انساني ...

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ دکتر حسین محمدی در آستانه ۱۲ اردیبهشت؛ سالروز شهادت شهید مطهری و گرامیداشت مقام معلم، گفت: معلمان قادرند با دانش و مهارتی که کسب کرده‌اند، سیستم آموزشی یک کشور را دگرگون سازند و فضای صرفاً آموزشی را به فضایی توأم با محبت، پیشرفت، ترقی و لذت بخش مبدل کنند و با انتقال میراث فرهنگی به نسل نو، با استفاده از روش‌های مناسب درسی و تربیتی، زمینه رشد و تعالی جامعه را در تمامی ابعاد فراهم کنند.
محمدی ادامه داد: معلم در درجه نخست باید بر استعدادها و توان روحی و معنوی خویش وقوف یابد و از نقش خلیفه اللهی خود در هستی آگاه شود، سپس جایگاه شغلی و رسالت اصلی خود را بشناسد تا بتواند در کار تربیت، کامیاب شود.
معلمی که خود را نشناخته و از نقش خویش در هستی و اجتماع غافل است، نمی‌تواند نیروهای آگاه و مفیدی را تربیت کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه معلم عنصر اصلی آموزش محسوب می‌شود، افزود: همین آموزش پیشران و نیرو محرکه توسعه جامعه و به تبع آن رفاه اجتماعی است، بنابراین برای داشتن کشوری توسعه یافته و متوازن در ابعاد فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، باید ارج نهادن به مقام معلم و رفع دغدغه‌های معیشتی آنها همواره مد نظر باشد.
او اضافه کرد: در این میان بدون تردید مسائل مربوط به دو حوزه مهم و تأثیرگذار، اقتصاد و نیروی انسانی، از اهمیت افزون‌تری برخوردارند.
ضمن آن که این دو حوزه نیز تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند از سویی حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش باعث آرامش روانی نیروی انسانی و افزایش علاقمندی و رضایت شغلی آن‌ها را فراهم خواهد آورد و ضریب بهره وری را در دستگاه تعلیم و تربیت بالا خواهد برد و از سوی دیگر وجود نیروهای کارآمد و با انگیزه مانع هدر روی بسیاری از منابع مادی و معنوی آموزش و پرورش خواهد شد.
رئیس دانشگاه شهید رستمی با تاکید بر لزوم ارتقا منزلت اجتماعی معلم، گفت: بالا بردن منزلت اجتماعی و بیان ارزش واقعی معلم در جامعه توسط رسانه‌های جمعی باعث خواهد شد که معلمان بتوانند در امر آموزش و پرورش، انتقال ارزش‌ها و کمک به رشد فراگیر به طور مؤثرتری عمل کنند.
محمدی گفت: احترام به شخصیت معلم باعث می‌شود که او از نفوذ معنوی بیشتری در میان فراگیران برخوردار شود و در نتیجه، انتقال ارزش‌ها بهتر و راحت تر انجام شود و این معلمان هستند که در سعادت و سلامت ملت‌ها نقش کلیدی و اساسی دارند و پیشرفت و توسعه را برای جامعه به ارمغان می‌آورند.
مردان بزرگی که امروزه در دنیا در افکار و اندیشه‌های مردم تغییر وتحولی ایجاد کرده و موجب توسعه‌ی جامعه شده اند؛ یا معلم بوده و یا برای نیل به اهداف و آرمان‌های خود از اندیشه‌ها و تجربیات معلمان بهره جسته اند.
این استاد دانشگاه، گفت: بدون تردید سعادت هر جامعه بستگی مستقیم به تلاش و همت معلمان آن جامعه دارد.
معلم به عنوان مدرس و مربی می‌تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد، خلاق با نوآوری‌های سود بخش را در جامعه تربیت کند.
محمدی افزود: هرگاه از پیشرفت‌های چشمگیری که در سایه علم و تکنیک بوجود آمده سخن بگوییم، نباید نقش معلم را جدا از این پیشرفت‌ها بدانیم و به خاطر داشته باشیم که همه پیشرفت‌های جوامع در تمام جهات مرهون زحمات خستگی ناپذیر معلمان آن جامعه است.