راهبردها و سیاستهای بخش بانکی رونمایی شد/ 26 راهبرد جدید برای تحول در نظام بانکی کشور- اخبار اقتصاد ایران - اخبار اقتصادی تسنیم
وزارت اقتصاد از دستورالعمل اجرایی راهبردهای بانکی خود با محوریتهای، رفع ناترازی موسسات اعتباری، هدایت اعتبار به سمت شرکتهای دانش بنیان و اشتغال آفرین، تسهیل دسترسی برای تولیدکنندگان رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از مباحث با اهمیت در حوزه بانکی، اصلاح قوانین و مقررات در راستای کنترل نقدینگی و تورم و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی است.
برای این منظور، تمرکز بر کلهای پولی از طریق اصلاح نظام بانکی و بودجه ای کشور از اولویت های اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
اصلاح نظام بانکی یک شبه انجام نمی شود بلکه نیازمند توسعه زیرساختهای اساسی برای رفع معایب موجود است.
در اقتصادی که نرخ سود حقیقی منفی است، تمایل بازیگران آن به اخذ تسهیلات و عدم پرداخت به موقع آن سوق پیدا می کند.
در چنین اقتصادی عرضه و تقاضای پول در تعادل نیست بنابراین اعتبارات بانکی، جیره بندی می شود و همین جیره بندی نیز منجر به ایجاد تضاد منافع و فساد در فرآیند اعطای تسهیلات می شود.
در این مکانیسم، افراد کم برخوردار جامعه، کمتر منتفع و افراد غنی در جامعه بیشتر از منابع بانکی استفاده می کنند و همین امر عدالت اجتماعی در توزیع عادلانه ثروت در جامعه را مختل می کند و زمینه های ایجاد فسادهای اجتماعی و اقتصادی را فراهم می آورد.
در این شرایط منابع بانکی تحت هیچ شرایطی، بهینه توزیع نمی شود و نه تنها منجر به ایجاد سرمایه نمی گردد بلکه بهره وری نیز قابل تحقق نیست و رشد اقتصادی نیز محقق نمی شود.
برای برون رفت از چنین وضعی، نیاز است تا در ابتدا ریلگذاری مناسبی برای شبکه بانکی انجام شود.
وزارت اقتصاد برای چنین هدفی نسبت به برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و مدیران شبکه بانکی اقدام و با همفکری کارشناسان خبره بانکی، ریلگذاری مناسب با توجه به شرایط فعلی را انجام داد و لذا در راستای تحقق بخشی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر"تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین" و با هدف عملیاتی نمودن سند تحول دولت محترم سیزدهم و با چشم انداز اصلاح نظام بانکی به نفع آحاد مردم، دستورالعمل اجرایی راهبردهای بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی با محوریتهای، رفع ناترازی موسسات اعتباری، هدایت اعتبار به سمت شرکتهای دانش بنیان و اشتغال آفرین، تسهیل دسترسی برای تولیدکنندگان و خانوارها به منابع بانکی و تقویت ساختارهای نظارت در اجرای صحیح ضوابط و مقررات بانکی تهیه شده است.
اهداف دستورالعمل اجرایی راهبردهای بانکی به شرح زیر است:
هدایت اعتبار بانکی به سمت تولید دانشبنیان مبتنی بر اشتغالآفرین، رفع ناترازی موسسات اعتباری، کنترل تورم، تنوع بخشی به شیوه های تأمین مالی، اصلاح رابطه موسسات اعتباری با مردم و حاکمیت، تسهیل دسترسی برای تولیدکنندگان و خانوارها به منابع بانکی، تقویت ساختارهای نظارت بانکی بر اجرای صحیح ضوابط و مقررات بانکی.
برای دستیابی به اهداف فوق، دستورالعمل اجرایی راهبردهای بانکی در حوزه های رفع ناترازی صورت وضعیت مالی موسسه اعتباری، راهبردهای اعتباری، راهبردهای فنآورانه و راهبردهای تنظیمی تدوین شده است.
مهمترین سیاستهای حوزه رفع ناترازی بانک ها عبارت است از ؛ برنامه ریزی هدفمند در راستای فروش دارایی های مازاد بانک ها، بهبود نسبت مانده مطالبات غیرجاری به مانده تسهیلات اعطایی(NPL)، تمرکز بر رشد نقل و انتقالات ارزی بانک ها در سطح بین المللی و اهداف برای سودآوری بانک ها در سطح عملیاتی.
مهمترین سیاستها در بخش راهبردهای اعتباری عبارت است از، هدایت اعتبار به سمت شرکتها و مؤسسات دانش بنیان اشتغال آفرین، برنامه ریزی برای رشد تامین مالی از طریق ابزارهای زیرخطر ترازنامه از جمله اعتبار اسنادی داخلی-ریالی و اوراق گام، توسعه شمولیت دامنه وثائق بانکی و تسهیل دریافت تسهیلات خرد برای آحاد جامعه و اجتناب از ایجاد عقود مشارکتی صوری.
در راهبردهای فنآورانه بر فرآیندهای غیرحضوری اعطای تسهیلات خرد کمتر از دو میلیارد ریال و سایر خدمات بانکی و پیاده سازی و اجرای برنامه های تحول بانکداری دیجیتال تمرکز شده است.
در نهایت در راهبردهای تنظیمی نیز شفافیت اطلاعات از جمله ارایه صورتهای مالی موسسات اعتباری در سامانه کدال و افشا فهرست تسهیلات و تعهدات کلان تاکید شده است.
برای مشاهده جزئیات کلیک کنید.
متن کامل طرح در ادامه می آید:
راهبردها و سیاستهای بخش بانکی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی اردیبهشت 1401
اهداف
اهداف راهبردها و سیاستهای بخش بانکی(منبعد راهبرد) عبارت است از:
هدایت اعتبار بانکی به بخش مولد ازجمله تولید دانشبنیان و اشتغال آفرین.
انضباط مالی موسسه اعتباری.
تنوعبخشی به شیوههای تأمین مالی.
بهبود کیفیت رابطه مؤسسات اعتباری با مردم.
تسهیل دسترسی تولیدکنندگان و خانوارها به منابع بانکی.
تقویت ساختارهای خودتنظیمی و نظارتی در حوزه بانکی.
راهبردهای هدایت اعتبار
هرگونه سرمایهگذاری موسسه اعتباری[1] در زمینه طلا، سکه، املاک و مستغلات ازجمله خرید زمین، خرید و ساخت مجتمعهای تجاری، اداری، مسکونی و مراکز خرید به طرقی غیر از تملیک باهدف تصفیه تسهیلات اعطایی، اعم از مستقیم توسط موسسه اعتباری یا غیرمستقیم از طریق واحدهای تابعه[2] موسسه اعتباری ممنوع است.
در راستای افزایش رشد اقتصادی، موسسه اعتباری مکلف است، سیاست هدایت اعتباری سال 1401 مصوب هیئت مدیره را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این راهبرد، به وزارت[3] تسلیم نماید.
سیاست هدایت اعتباری مزبور، بایستی طوری تدوین و اجرا گردد که عمده اعتبارات موسسه اعتباری به طرحها با توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیستمحیطی، با اولویت پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد و با تاکید بر بخشهای دانشبنیان، محصولات راهبردی و اشتغال و توسعه صادرات تخصیص یابد.
در راستای استفاده بهینه از منابع تخصیصی و بهمنظور مدیریت منابع و مصارف و هدایت منابع به سمت فعالیتهای سودآور و ارزشآفرین، موسسه اعتباری مکلف است با اجرای رویههای مناسب، به نحوی اقدام نماید که در پایان هرسال، نسبت مانده تسهیلات اعطایی به مانده سپردهها در آن موسسه، حداقل 75 درصد باشد.
در راستای قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات و تقویت شرکت های دانشبنیان و خلاق در تمامی استانها، موسسه اعتباری مکلف است پس از احراز اهلیت اعتباری متقاضی و تائید توجیه فنی، مالی و اقتصادی طرح و با درنظرگرفتن فعالیتهای دارای ارزشافزوده و با کسب اطمینان از بازگشت اصل و سود اعتبار اعطایی و با نظارت کامل بر نحوه و محل مصرف اعتبار و رعایت نسبت منابع و مصارف، اعطای تسهیلات به شرکتها و مؤسسات دانشبنیان[4] را به شرح جدول زیر انجام دهد:
ردیف عملکرد سال 1400 تکلیف در پایان سال 1401 1 فاقد عملکرد(صفر) حداقل 1 درصد کل تسهیلات پرداختی در سال 1401 2 بین 0 الی 5 درصد کل تسهیلات پرداختی در سال حداقل 20 درصد افزایش نسبت به سال 1400 3 بین 5 الی 10 درصد کل تسهیلات پرداختی در سال حداقل 15 درصد افزایش نسبت به سال 1400 4 بیش از 10 درصد کل تسهیلات پرداختی در سال حداقل 10 درصد افزایش نسبت به سال 1400
تبصره- موسسه اعتباری مجاز است، حداقل 10 درصد از اعتبارات موضوع این بند را به روش کارگزاری یا قرارداد عاملیت یا اعطای تسهیلات مستقیم، از طریق صندوق توسعه فناوری[5]، به شرکتها و مؤسسات دانشبنیان نوپا و خلاق، تخصیص دهد.
با توجه به نقش تعهدات در تأمین مالی تولید و بهمنظور حذف هزینههای بدون ارزشافزوده و تسهیل تأمین مالی، موسسه اعتباری مکلف است برنامه تحقیق و توسعه در خصوص تنوعبخشی به ابزارهای زیرخط ترازنامه را تدوین و ضمن شناسایی ابزارهای نوین بانکی و زیرساختهای فنی و اطلاعاتی لازم برای آنها، نتایج را به بانک مرکزی اعلام و نتیجه را به وزارت ارسال نماید.
موسسه اعتباری مکلف است با رعایت دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی-ریالی و دستورالعمل ناظر بر ضمانتنامه بانکی-ریالی مصوب شورای پول و اعتبار، رویههایی را اجرا نماید که در مبلغ هریک از بخشهای اعتبار اسنادی داخلی-ریالی و ضمانتنامه بانکی-ریالی، به شرح جدول زیر رشد داشته باشد.
پایان سال تکلیف 1401 رشد حداقل 20 درصد نسبت به سال قبل 1402 رشد حداقل 15 درصد نسبت به سال قبل 1403 رشد حداقل 10 درصد نسبت به سال قبل 1404 رشد حداقل 5 درصد نسبت به سال قبل
در راستای توسعه نقش تأمین مالی زنجیرهای و بهمنظور توسعه زیرساختهای فنی و اطلاعاتی برای شناسایی زنجیرهها، اعتبارسنجی اعضای زنجیره، پیشبرد فرآیندهای مرتبط با احراز هویت دیجیتالی ذینفعان و صورتحساب الکترونیکی، توسعه ابزارهای پرداخت مناسب جهت همگامسازی جریان فیزیکی و جریان مالی زنجیره تأمین، موسسه اعتباری مکلف است با استفاده از کلیه ابزارهای مذکور ازجمله اوراق گام و با رعایت دستورالعمل گواهی اعتبار مولد مصوب شورای پول و اعتبار، نسبت به شناسایی زنجیرهها و ارائه برنامه عملیاتی توسعه تأمین مالی زنجیرهای به وزارت اقدام نماید بهطوریکه در عملکرد نسبت اوراق گام صادره بهکل تسهیلات پرداختی سرمایه در گردش به شرح جدول زیر رشد داشته باشد:
ردیف نسبت اوراق گام صادره بهکل تسهیلات پرداختی سرمایه در گردشدر سال 1400 تکلیف در پایان سال 1401 1 فاقد عملکرد(صفر) حداقل 1 درصد کل تسهیلات پرداختی سرمایه در گردش 2 کمتر از 5 درصد حداقل 10 درصد افزایش در مبلغ اوراق گام نسبت به سال 1400 3 بین 5 الی 10 درصد حداقل 5 درصد افزایش در مبلغ اوراق گام نسبت به سال 1400 4 بیش از 10 درصد حداقل 3 درصد افزایش در مبلغ اوراق گام نسبت به سال 1400
موسسه اعتباری مکلف است بهمنظور اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات، گزارش اعتبار را از شرکت اعتبارسنجی دارای مجوز از بانک مرکزی اخذ نماید.
اعطای هرگونه تسهیلات بدون لحاظ مراتب اعتبارسنجی ممنوع است.
استفاده از گزارش اعتباری شرکت اعتبارسنجی نافی مسئولیت موسسه اعتباری در بررسی دقیقتر اهلیت اعتباری متقاضی نیست.
در راستای اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا و بهمنظور اجتناب از هرگونه شائبه صوری بودن قراردادهای مشارکتی و کاهش ریسک حقوقی بانکها، تأکید میگردد موسسه اعتباری در فرآیند تخصیص منابع عمدتاً به عقود غیر مشارکتی معطوف شود و اعطای تسهیلات در قالب عقود مشارکتی صرفاً با بهکارگیری سازوکارهای مقتضی که محاسبه سود و زیان واقعی موضوع مشارکت در آن امکانپذیر است، انجام شود.
همچنین استفاده از عقد مشارکت مدنی برای تسهیلات سرمایه در گردش و کلیه مواردی که امکان محاسبه سود و زیان واقعی موضوع مشارکت در آن امکانپذیر نیست، اکیداً ممنوع است.
پیرو بخشنامه شماره 180492/62 مورخ 29/10/1400 وزارت، از تاریخ ابلاغ این راهبرد، مؤسسه اعتباری مکلف است، در چارچوب ضوابط ابلاغی شورای پول و اعتبار، تسهیلات خرد تا سقف دو میلیارد ریال(2.000.000.000 ریال) را با شرایط امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری و صرفاً در قالب عقود قانون عملیات بانکی بدون ربا به مشتری پرداخت نماید.
در اعطای تسهیلات مذکور به مشتریان دارای سابقه و امتیاز اعتباری، مؤسسه اعتباری با رعایت تکالیف قانونی و مقررات مرتبط، مکلف است متناسب با امتیاز اعتباری مشتری، میزان تسهیلات خرد اعطایی و درجه نقد شوندگی وثایق و تضامین ارائهشده، حداکثر دو مورد از وثایق/تضامین به شرح زیر را از تسهیلات گیرنده دریافت نماید.
اوراق تجاری از قبیل چک یا سفته مشتری؛ اوراق بدهی اعم از اوراق پذیرفتهشده در بازار سرمایه و غیر آن؛ سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس ازجمله سهام عدالت؛ واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله در بورس؛ چک یا سفته توسط ضامن؛ اموال عینی باارزش عرفی از قبیل خودرو، مسکوکات یا مصنوعات طلا؛ حساب یارانه اشخاص؛ گواهی کسر از حقوق توسط مشتری یا ضامن؛ ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد؛ در مناطق روستایی ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا مورد تأیید واقع گردد، ممهور به مهر شورای اسلامی روستا؛ سیمکارت دائمی ثبتشده تحت مالکیت مشتری؛ برای روستائیان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر، پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیرهای؛ ضمانت صادره توسط بنگاه محل اشتغال مشتری، متضمن تضمین دیون تسهیلات گیرنده؛ قرارداد لازم الاجرا.
سایر وثایق به تشخیص موسسه اعتباری
تبصره 1: در اعطای تسهیلات خرد به مشتری فاقد سابقه و امتیاز اعتباری، مؤسسه اعتباری میتواند متناسب با سطح درآمد مشتری و توان بازپرداخت اقساط توسط ایشان، با اخذ حداکثر دو مورد از وثایق و تضامین مقرر دربند (10) برای بار نخست تا سقف یک میلیارد ریال در سطح تمامی مؤسسات اعتباری تسهیلات خرد اعطا نماید.
تبصره 2: مفاد بند(10) بهمنظور تسهیل و ایجاد وحدت رویه در فرآیند اعطای تسهیلات خرد تدوینشده است و موجب ایجاد حق و تعهد برای مشتری و مؤسسه اعتباری نیست و اعطای تسهیلات بر اساس شرایط، منابع و اولویتهای مؤسسه اعتباری صورت میپذیرد.
تبصره 3: دریافت وثیقه نقدی از مشتری برای اعطای تسهیلات خرد، در قالب انواع سپرده، ممنوع است .
راهبردهای انضباط مالی
در راستای مصوبه شورای پول و اعتبار با عنوان«دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری»، موسسه اعتباری مکلف است برنامه عملیاتی فروش اموال مازاد خود، به تفکیک نوع املاک، زمانبندی، نحوه و شرایط فروش و ...
را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این راهبرد، به وزارت تسلیم و طبق برنامه مذکور نسبت به فروش اموال مازاد خود اقدام نماید.
در راستای «دستورالعمل سرمایهگذاری در اوراق بهادار» مصوب شورای پول و اعتبار، موسسه اعتباری مکلف است، برنامه عملیاتی فروش سرمایهگذاری در سهام غیر بانکی خود، به تفکیک نوع، زمانبندی و نحوه و شرایط فروش و ...
را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این راهبرد، به وزارت ارائه و طبق برنامه مذکور نسبت به فروش سرمایهگذاری در سهام غیر بانکی اقدام نماید.
موسسه اعتباری مکلف است در راستای آییننامه وصول مطالبات غیر جاری مؤسسات اعتباری (ریالی و ارزی) مصوب شورای پول و اعتبار، حداکثر قبل از ورود مطالبات به طبقه مشکوک الوصول، اقدام قضایی و یا اجرایی برای وصول مطالبات غیر جاری را انجام دهد.
موسسه اعتباری مکلف است برنامه عملیاتی 3 ساله وصول مطالبات غیر جاری خود، به تفکیک نوع، زمانبندی و نحوه وصول را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این راهبرد، به وزارت تسلیم و طبق برنامه مذکور نسبت به وصول مطالبات غیر جاری اقدام نماید، بهطوریکه نسبت مانده مطالبات غیر جاری به مانده تسهیلات اعطایی(NPL) بر اساس ارقام مندرج در جدول زیر کاهش یابد.
نسبت مطالبات غیر جاری به مانده تسهیلات اعطایی(NPL) در پایان سال 1400 تکلیف در پایان سال 1401 بیش از 15 درصد کاهش حداقل 5 واحد درصد نسبت مذکور بین 10 تا 15 درصد کاهش حداقل 4 واحد درصد نسبت مذکور بین 5 تا 10 درصد کاهش حداقل 3 واحد درصد نسبت مذکور کمتر از 5 درصد حداقل حفظ وضعیت قبلی
تبصره: کاهش نسبت مطالبات غیر جاری به مانده تسهیلات اعطایی(NPL) از طریق امهال مطالبات غیر جاری، پذیرفته نیست.
در راستای استفاده از ظرفیت بازارهای بینالمللی و بهمنظور تعاملات با سیستم بانکی بینالمللی، موسسه اعتباری مکلف است حداکثر تا پایان خردادماه سال جاری، برنامه عملیاتی 2 ساله برای بهبود در رتبه خود در چارچوب الگوی کملز[6]، برای تسهیل در مراودات جهانی را تسلیم وزارت نمایند و اقدامات عملیاتی را در راستای برنامه مزبور انجام دهد.
تبصره: در راستای مدیریت صورت وضعیت مالی، موسسه اعتباری مکلف است نسبت به اصلاح کیفیت دارایی های خود اقدام نماید.
موسسه اعتباری مکلف است رویههایی را بکار بگیرد که در مبلغ نقل و انتقالات ارزی(به واحد یورو) به شرح جدول زیر، رشد داشته باشد.
پایان سال تکلیف 1401 رشد حداقل 20 درصد نسبت به سال قبل
بهمنظور بهبود بهرهوری نیروی انسانی و حذف هزینههای بدون ارزشافزوده، موسسه اعتباری مکلف است برنامه عملیاتی 3 ساله تعدیل شعب مازاد خود را حداکثر تا یک ماه بعد از تاریخ ابلاغ راهبرد به وزارت تسلیم و تعداد شعب داخلی خود که مازاد هستند را به شرح جدول زیر کاهش دهد.
پایان سال تکلیف 1401 کاهش حداقل 3 درصد نسبت به سال قبل 1402 کاهش حداقل 2 درصد نسبت به سال قبل 1403 کاهش حداقل 1 درصد نسبت به سال قبل
بهمنظور استفاده بهینه از داراییها و در راستای افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتهای بانکی، موسسه اعتباری مکلف است با رعایت مقررات ابلاغی مصوب شورای پول و اعتبار و استانداردهای حسابداری ملی، در پایان سال 1401 به اهداف زیردست یابد:
نسبت سود(زیان) عملیاتی[7] به میانگین مجموع داراییها در پایان سال 1400 تکلیف در پایان سال 1401 منفی خروج از زیان عملیاتی صفر الی 2 درصد حداقل 4 واحد درصد افزایش نسبت به سال قبل بین 2 الی 4 درصد حداقل 3 واحد درصد افزایش نسبت به سال قبل بین 4 الی 6 درصد حداقل 2 واحد درصد افزایش نسبت به سال قبل بیش از 6 درصد حداقل 1 واحد درصد افزایش نسبت به سال قبل
راهبردهای فنآورانه
در راستای بهرهمندی از فنآوریهای نوین و باهدف همسویی خدمات بانکی به نفع آحاد مردم، موسسه اعتباری مکلف است در چارچوب دستورالعمل"ارائه خدمات پایه بانکی بهصورت غیرحضوری"، ترتیبی اتخاذ نماید تا کلیه فرآیندهای اعطای تسهیلات خرد کمتر از دو میلیارد ریال و سایر خدمات بانکی بهصورت غیرحضوری انجام گردد.
موسسه اعتباری مکلف است با همکاری مرکز فنآوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی، حداکثر ظرف مدت سه ماه بعد از ابلاغ این راهبرد، نسبت به پیادهسازی و راهاندازی پایگاه داده اطلاعات مالی و غیرمالی موردنیاز وزارت (ازجمله سرفصلهای کل و معین صورتهای مالی، تسهیلات و تعهدات، شعب و ...)، اقدام نماید.
در راستای حمایت از حقوق عامه، موسسه اعتباری مکلف است تا ضمن ترویج فرهنگ بانکداری اسلامی و تشریح ماهیت و کارکرد عقود تسهیلاتی مناسب، نسخهای الکترونیکی از قرارداد تسهیلات اعطایی، به همراه جدول اقساط و بازپرداختهای انجامشده، را در اختیار تسهیلات گیرنده قرار دهد.
تسویه بدهی مشتری، مانع از حق مکتسبه مشتری در این خصوص نخواهد بود.
در راستای استفاده از فنآوریهای نوین و ارتقا و بهبود کیفیت خدمات بانکی به نفع مردم، موسسه اعتباری مکلف است ضمن تسلیم برنامه تحول بانکداری دیجیتال به وزارت، نسبت به پیادهسازی و اجرای برنامه مذکور اقدام نماید.
در این زمینه بر توسعه مبتنی بر فناوریهای نوین مالی تأکید میشود.
راهبردهای خودتنظیمی
در راستای تکلیف بند (د) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، موسسه اعتباری مکلف است بر اساس تعاریف و مصادیق تعیینشده توسط شورای پول و اعتبار، مانده تسهیلات و تعهدات کلان و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط را برای هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی به تفکیک اصل، سود و وجه التزام، نرخ سود، دوره بازپرداخت(ماهانه)، دوره تنفس(ماهانه)، وضعیت بازپرداخت(جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک الوصول)، نوع و ارزش وثایق اخذشده را جهت انتشار به بانک مرکزی ارسال نماید.
این اطلاعات باید بهصورت کامل در دسترس عموم قرارگرفته و بهصورت فصلی بهروزرسانی شود.
تبصره: موسسه اعتباری مکلف است علاوه بر تکلیف بند فوق، در هر حال فهرست بدهکارانی که مانده بدهی آنها(اعم از اصل، سود و وجه التزام) بیش از هزار میلیارد ریال است و در طبقه مشکوک الوصول قرار دارد را به تفکیک نام تسهیلات گیرنده، شناسه ملی، نام گروه، مبلغ اصل، مبلغ سود، مبلغ وجه التزام، نرخ سود، دوره بازپرداخت(ماهانه)، دوره تنفس(ماهانه)، نوع و ارزش وثایق اخذشده را بر تارنمای خود منتشر نمایند.
این اطلاعات باید بهصورت کامل در دسترس عموم قرارگرفته و بهصورت فصلی نیز بهروزرسانی شود.
موسسه اعتباری مکلف است کمیته ویژه نظارت بر نحوه مصرف تسهیلات کلان را تشکیل دهد.
کمیته مزبور زیر نظر مدیر حسابرسی داخلی موسسه اعتباری فعالیت خواهد نمود و مدیر حسابرسی داخلی، رئیس کمیته ویژه نظارت بر نحوه مصرف تسهیلات کلان است.
مدیرعامل موسسه اعتباری مکلف است کلیه دسترسیهای مرتبط برای رصد تسهیلات مذکور و سایر امکانات ازجمله نیروی انسانی را برای کمیته مذکور فراهم نماید.
یک نسخه از کلیه مصوبات هیئت مدیره و کلیه اطلاعات پرونده اعتباری مرتبط با اعطای تسهیلات کلان، باید قبل از پرداخت تسهیلات، در اختیار کمیته مذکور قرار گیرد.
کمیته مذکور مکلف است، ضمن بازرسی و رصد مصرف تسهیلات اعطایی در محل موضوع قرارداد، گزارشی از عملکرد مصرف تسهیلات کلان اعطایی را تهیه و به رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل ارسال نماید.
رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل، رئیس کمیته مزبور منفرداً، مکلف هستند درصورتیکه تسهیلات کلان در محلی غیر از موضوع قرارداد مصرف شود، بلافاصله اقدام قانونی انجام داده و گزارش آن را به مراجع نظارتی(سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور) و وزارت ارسال نمایند.
در راستای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، موسسه اعتباری مکلف است صورتهای مالی اصلی میاندورهای را بهصورت سهماهه، ششماهه، نهماهه و صورتهای مالی سالانه منضم به گزارش حسابرس مستقل را به وزارت ارسال و در سامانه کدال نیز بارگذاری نماید.
بهمنظور حمایت از تولید و در راستای رأی وحدت رویه شماره 794 هیئت عمومی دیوان عالی کشور، موسسه اعتباری مکلف است نسبت به استرداد سود مازاد دریافتی(مازاد سود قرارداد نسبت به نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار) به تسهیلات گیرندگان، مطابق بخشنامه شماره 165586/62 مورخ 12/10/1400 وزارت، اقدام نماید.
مسئولیت اجرا و نظارت بر کلیه مفاد هریک از بندهای این راهبرد بر عهده مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره موسسه اعتباری است لیکن نافی عدم اجرای قوانین، مقررات و ضوابط جاری کشور نیست.
مدیرعامل موسسه اعتباری مکلف است بهصورت دوماهه و تجمعی(از ابتدای سال تا مقطع گزارش) عملکرد هر یک از بندهای این راهبرد را بر اساس چارچوبی که وزارت تعیین مینماید، حداکثر تا دو هفته بعد از هر دوره دوماهه، به وزارت گزارش نماید.
نحوه عملکرد مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره موسسه اعتباری در اجرای صحیح و بهموقع این راهبرد، مبنای ارزیابی آنان خواهد بود.
انتهای پیام/