دستیابی به دانش تولید کلوچه فراسودمند و رنگ خوراکی از چای
رییس پژوهشکده چای کشور از دستیابی محققان این پژوهشکده به دانش فنی تولید ۲۰ محصول جدید و فناورانه از چای خبر داد و گفت: رنگ خوراکی و کلوچه فراسودمند از چای تا پایان امسال برای تجاریسازی و تولید انبوه در اختیار سرمایهگذاران قرار خواهد گرفت.

رییس پژوهشکده چای کشور از دستیابی محققان این پژوهشکده به دانش فنی تولید ۲۰ محصول جدید و فناورانه از چای خبر داد و گفت: رنگ خوراکی و کلوچه فراسودمند از چای تا پایان امسال برای تجاریسازی و تولید انبوه در اختیار سرمایهگذاران قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، محمدنقی پاداشت با بیان اینکه در برخی از کشورهای تولیدکننده عمده چای، این محصول در صنایع غذایی، دارویی، رنگ سازی و لوازم آرایشی - بهداشتی کاربرد دارد، افزود: در بسیاری از کشورها، از چای افزون بر چای سیاه و سبز در تولید محصولات دیگری نظیر عطر، اسانس، بستنی، کیک و کلوچه و فرآوردههایی چون پودر، عصاره و نوشابه چای، چای سرد، چای فوری، قرص، قطره و روغن بذر چای استفاده میکنند.
وی در خصوص ارزش افزوده فرآوردههای جدید چای مثالی زد و افزود: قیمت جهانی هر کیلوگرم چای خشک سیاه ۴ دلار و ۸۶ سنت است؛ این درحالی است که هر شامپو چای ۳۰۰ میلی لیتری ۱۵ دلار و هر بسته قرص چای هم تا ۲۵ دلار فروخته میشود.
پاداشت ادامه داد: ارزش تقریبی نیمی از محصول برگ سبز چای تولیدی کشور، حدود ۱۲۹ میلیارد تومان است که اگر از همین مقدار برگ سبز چای برای محصولات جدید و جانبی استفاده شود، تا ۵برابر معادل ۶۴۵ میلیارد تومان ارزش افزوده به دنبال دارد.
رییس پژوهشکده چای کشور افزود: این پژوهشکده تاکنون به دانش تولید ۲۰ محصول جدید و فناورانه از چای نظیر عرق چای، عصاره سبز، رنگ خوراکی، بستنی چای، کلوچه فراسودمند، ساپونین که در تولید سموم کشاورزی کاربرد دارد، روغن بذر چای و انواع نوشیدنیهای چای دست یافته است.
پاداشت خاطرنشان کرد: آخرین پژوهشهای حوزه بهزراعی چای و دانش تولید محصولات فناورانه و جانبی چای را که در این پژوهشکده تهیه میشود، هر سال در قالب کتابچهای در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارکهای علم و فناوری، وزارتخانههای صمت و جهاد کشاورزی، سازمان چای، صندوق توسعه حمایت از چای و حتی برخی از اتحادیهها و اصناف مرتبط با صنعت چای قرار میدهیم.
رییس پژوهشکده چای کشور با تاکید بر این موضوع که دستیابی به دانش فنی تولید یک محصول به تنهایی کافی نیست، گفت: محصولی که به عنوان یک تولید فناورانه معرفی میشود، مراحل تولید را در سطح آزمایشگاه گذرانده و برای اینکه به مرحله تجاری سازی برسد، باید بررسیهای اقتصادی و مالی آن انجام شود تا سرمایهگذاران از توجیه پذیر بودن تولید انبوه آن فرآورده جدید مطمئن شوند.
پاداشت با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش به بررسی اقتصادی و مالی یک محصول فناورانه جدید، طرح نیمه صنعتی میگویند، گفت: از ۲۰ محصول فناورانه و جانبی چای که در این پژوهشکده معرفی شده، دو محصول رنگ خوراکی و کلوچه فراسودمند چای، مراحل پایانی طرح نیمهصنعتی یا بررسی مالی و اقتصادی را پشت سر میگذارند و تا پایان امسال برای تجاریسازی و تولید انبوه در اختیار سرمایهگذاران قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اعتبارات محدود بخش پژوهش گفت: اعتبارات این پژوهشکده صرف دستیابی به دانش فنی و معرفی محصولات جدید میشود و اعتبار چندانی برای بررسی مالی و اقتصادی دستاوردها باقی نمیماند و برای این کار نیاز به مشارکت مالی سرمایهگذاران است.
انتهای پیام