آیتالله مهدوی: برداشتهای سطحی از قرﺁن بدون تمسک به اهلبیت(ع) تفکرات تکفیری را در پی دارد- اخبار اصفهان - اخبار استانها تسنیم
گروه استانها ــ امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به حدیث ثقلین گفت: قرﺁن کتابی است که فرامین الهی در ﺁن بیان شده و ولی معصوم خداوند باید این کتاب را برای مردم تفسیر و تبیین کند وگرنه برداشتهای سطحی بدون تمسک به اهلبیت باعث ایجاد تفکراتی میشود.

به گزارش خبرنگار تسنیم از اصفهان، ﺁیتالله سید ابوالحسن مهدوی، ظهر امروز در جمع مردم اصفهان، ماه رمضان را ماه قرﺁن و اهلبیت(ع) معرفی کرد و اظهار داشت: ملائکه در شب قدر ماه مبارک رمضان به حجت الهی یعنی امام زمان(عج) نازل میشوند و و مقدرات را به ایشان عرضه میکنند؛ از سوی دیگر کتب ﺁسمانی از جمله مهمترین ﺁنها یعنی قرﺁن کریم در این ماه نازل شده است بنابراین ماه رمضان هم ماه قرﺁن است و هم ماه اهل بیت(ع) و ما نیز در شبهای قدر هم به قرﺁن و هم به اهل بیت(ع) متوسل میشویم.
وی با اشاره به حدیث ثقلین افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) در هنگام رحلت فرمودند من از میان شما میروم و شما را ترک میکنم اما دو امانت گرانبها در بین شما باقی میگذارم و ﺁن دو چیز قرﺁن و خاندان من یعنی اهلبیت(ع) است و توصیه کردند که به این دو چیز گرانبها تمسک پیدا کنید و در واقع این توسل ما به قرﺁن و اهلبیت(ع) در شبهای قدر عمل به همین توصیه پیامبر گرامی اسلام است.
امام جمعه موقت شهر اصفهان، در ادامه توضیح حدیث ثقلین بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام در ادامه این روایت میفرماید این دو چیز گرانبها یعنی قرﺁن و اهلبیت(ع) از یکدیگر جدا نمیشوند تا در قیامت به من بپیوندند و شما نیز تا زمانی که با این دو چیز همراه باشید در هدایت خواهد بود و راه را گم نمیکنید ولی اگر به این متوسل نشوید گمراه میشوید.
وی با بیان اینکه قرﺁن ﺁیات متعددی درباره ولایت اهلبیت(ع) دارد و با بر شمردن این ﺁیات افزود: اما متاسفانه عدهای از مسلمانان با شعار «حسبنا کتاب الله» یعنی کتاب خدا برای ما کافی است، به ادعای خود تنها به قرﺁن توسل و اکتفا کردند در حالی که قرﺁن ﺁیات متعددی در شأن ولایت دارد ازجمله ﺁیه 9 سوره اسرا، ﺁیه 119 سوره توبه، ﺁیه 200 ﺁل عمران، ﺁیه 59 سوره نساء، ﺁیه 55 و ﺁیه 67 سوره مائده و غیره و بنابراین کسانی که به زعم خود تنها به قرﺁن توسل میکنند در واقع به این ﺁیات توجه نمیکنند و برای هر یک از این ﺁیات توجیهاتی نیز دارند.
ﺁیتالله مهدوی با بیان اینکه مرجعیت قرﺁن بدون اهلبیت(ع) معنا ندارد تصریح کرد: عدهای دانسته یا نادانسته مطرح میکنند که قرﺁن مرجع است و لازم است توجه داشت که نباید قرﺁن و اهلبیت(ع) را از یکدیگر جدا بدانیم و اصلا مرجعیت قرﺁن بدون اهلبیت(ع) معنایی ندارد.
شیعیان به توصیه رسول اکرم(ع) هم به قرﺁن و هم به اهلبیت(ع) تمسک جستندو در زمان ظهور امام زمان(عج) نیز همینطور خواهد بود و قرﺁن بیان کننده فرامین کلی الهی و امام زمان (عج) مفسر و مبیّن ﺁیات وحی و فرامین الهی است.
وی تفکرات انحرافی و تکفیری را نتیجه خواندن بدون فهم قرﺁن عنوان کرد و افزود: قرﺁن بدون اهلبیت(ع) مفسر ندارد و میشود همان قرﺁنی که عمروعاص بر سر نیزه کرد و بهوسیله ﺁن از معاویه دفاع کرد.
نتیجه سرسری خواندن قرﺁن و نفهمیدن ﺁن همین تفکرات تکفیری است که دو طلبه مظلوم را با زبان روزه در حرم مطهر امام رضا(ع) به شهادت میرساند و یا تکفیریهایی که در نقاط مختلف مثل سوریه و افغانستان دست به جنایت میزنند.
امام جمعه موقت اصفهان با یادﺁوری مسئله غصب خلافت حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: بعد از درگذشت نبی مکرم اسلام(ص) عده از کسانی که در زمان زندگی ایشان جرات عرض اندام نداشتند، با مطرح کردن موضوع انتخاب خلافت را از حضرت علی(ع) غصب کردند.
کسانی که پیامبر درباره ﺁنها فرمود که پس از من کسانی بر شما حاکم میشوند که من از ﺁنها ناراضی هستم وﺁنان مردم را گمراه کرده و به جهنم میفرستند.
وی درباره دلیل انتصاب امام از سوی خداوند و نه انتخاب به دست مردم تصریح کرد: اگر بخواهیم به قرﺁن مراجعه کرده و از قرﺁن برای انتصاب امام از سوی خداوند دلیل بیاوریم، ﺁیات بسیاری از قرﺁن تاکید میکند که ما این کار را کردیم؛ به عنوان مثال ﺁیه 30 سوره بقره خداوند به ملائکه میفرماید من روی زمین خلیفهای قرار میدهم و نمیفرماید که مردم خلیفهای انتخاب میکنند.
همچنین ﺁیه 124 سوره بقره اذعان میدارد که بعد از ﺁنکه حضرت ابراهیم از امتحانات الهی پیروزمندانه خارج شد، خداوند فرمود من تو را برای مردم امام قرار میدهم و این تاکیدات نشاندهنده ﺁن است که صدور امامت همواره از جانب خداوند است.
ﺁیتالله مهدوی درباره دلیل انتصاب امام از سوی خداوند در کلام ائمه بیان کرد: این سوال که چرا امام از سوی خداوند منصوب میشود و توسط مردم انتخاب نمیشود از خود ائمه نیز پرسیده شده است مثلا کسی از امام یازدهم(ع) این سوال را میپرسد و ایشان میفرمایند که این سوال را از فرزندم یعنی امام زمان(عج) بپرس و این درحالی است که امام زمان(عج) زیر 5 سال سن دارند و در پاسخ به این سوال می فرماید: مردم میخواهند مصلح را به امامت انتخاب کنند یا مفسد را؟
شخص پاسخ میدهد مصلح را؛ امام زمان(عج) میفرماید با توجه به اینکه مردم از درون دل یکدیگر و باطن هم خبر ندارند ﺁیا ممکن است در انتخاب خود دچار اشتباه شوند و مفسدی را برگزینند؟
شخص پاسخ میدهد بله ممکن است و امام زمان(عج) میفرماید همین دلیلی میشود بر اینکه امام باید از سوی خداوند انتخاب شود.
وی با تاکید بر لزوم الگوگیری از اهلبیت(ع) خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) در پایان این روایت میفرماید تنها کسی شایسته انتخاب امام است که از درون سینه افراد و باطن اشخاص با خبر باشد و این شخص فقط خداوند است.
بنابراین ما برای اینکه سبک زندگی مطابق با ائمه اطهار(ع) که از سوی خداوند برای هدایت مردم منصوب شدهاند داشته باشیم، باید روح و فکرمان همواره به یاد ایشان و همراه ﺁنان باشد و امیدوارم که خداوند این توفیق را به ما بدهد که از زندگی اهلبیت(ع) به خوبی الگو بگیریم.
انتهای پیام/174/س