خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 22 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان با ساخت مدارس «دانش بنیان»

مشرق | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 15 فروردین 1401 - 18:24
وزیر آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش» محور شعار امسال است و ساخت مدارس «دانش بنیان» می‌تواند منجر به افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان شود.
دانش،بنيان،آموزشي،پرورش،آموزش،مدارس،طراحي،ساخت،فضاهاي،تأكيد،محيط

به گزارش مشرق، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک مدیران‌کل نوسازی مدارس استان‌های سراسر کشور که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان نقشه راه فعالیت‌های حوزه تعلیم و تربیت است.
وی با بیان عوامل تربیتی و روانشناختی موثر بر ساخت فضاهای آموزشی، تأکید کرد: محیط یادگیری و فضای مدارس باید «دانش بنیان» باشد یعنی علاوه بر اینکه از آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا و صفر تا صد دانش بومی در طراحی، ساخت و تجهیزات آموزشی استفاده می‌کنیم، باید تمام اجزای محیط نیز در تحقق سطوح مختلف یادگیری و شکوفایی خلاقیت‌ها و استعدادها نقش ایفا کنند.
نوری با بیان اینکه فعالیت دانش بنیان، تولید و اشتغال را به دنبال خود دارد، تأکید کرد: آموزش و پرورش محور شعار امسال است و تحولات بر مبنای «دانش بنیان»، راهبرد افزایش تولید و اشتغال است.
البته لازمه آن همراهی بخش‌های مختلف است که برای رسیدن به این مقصود در همین مدت مصوباتی را در هیأت دولت داشته‌ایم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر آینده‌ پژوهی در ساخت مدارس و تدوین محتوای آموزشی گفت: در نظر داریم با برگزاری یک فراخوان، ایده‌های طراحی فضاهای آموزشی و پرورشی را بر مبنای دانش بنیان و متناسب با بوم و اقلیم جمع‌آوری کنیم و با تلفیق این دو مقوله در طراحی و ساخت مدارس، ضمن پاسخگویی به نیازهای نسل فردا، بتوانیم اصالت و هویت را حفظ کنیم.
وی با اشاره به اینکه طراحی فضاهای آموزشی نباید کلیشه‌ای باشد، گفت: باید نیازها و ذائقه‌های دانش آموزان را بشناسیم.
سواد بصری کودکان و در نتیجه حظ بصری در محیطی آزاد و با نشاط موجب تقویت تفکر دانش آموزان و شکوفایی استعداد و توانایی آنها را فراهم می‌آورد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: محیط باعث بروز خلاقیت می‌شود؛ محتوای درسی و معلمان ما نیز باید به این موضوع کمک کنند و به سمت مدرسه با «مسؤولیت و کارکردهای اجتماعی» پیش برویم که نقش دانش آموز به عنوان پژوهشگر، و نقش «معلم» به عنوان یاری‌گر و تسهیل‌گر باشد تا تحول «دانش بنیان» شکل گیرد.