خلاقیت به سبک مکانیک هلال احمر/نونواری لجستیک امداد
بیرجند- محمدرضا نداف مکانیک خلاق جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بهره گیری از خلاقیت خود لجستیک امداد را برای دور زدن تحریمها نو نوار کرد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استانها: محمدرضا نداف، کارشناس تجهیزات امدادی هلال احمر خراسان جنوبی است.
او از وقتی خودش را بهخاطر دارد، به چگونگی عملکرد ابزارهای مکانیکی علاقهمند بود.
وقتی هم که دست بر قضا سرو کارش به جمعیت هلالاحمر افتاد، خیلی زود به عنوان کارشناس تجهیزات امدادی در هلال احمر خراسانجنوبی فعالیتش را شروع کرد.
یک پیشنهاد
محمدرضا ۳ سال پیش، پیشنهاد داد تا کارگاه کوچکی در محوطه هلال احمر خراسان جنوبی راهاندازی شود تا وسایلی که نیاز به تعمیر دارند را به صورت رایگان برای هلال احمر انجام دهد.
وی میگوید: «از نوجوانی، به مکانیکی علاقهمند بودم برای همین تابستانها در تعمیرگاههای شهر کار میکردم.
این موضوع سبب شد تا مدرک فنی و حرفهای مکانیک را بگیرد.
تا اینکه ۱۴ سال پیش به عنوان راننده در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی استخدام شد.
کم کم با شناختی که دوستان و همکارانش از مهارت او پیدا کردند، به تعمیر تجهیزات هلال احمر پرداخت.
هزینههای سنگین
۴۶ سال دارد.
ایده راه اندازی محلی برای تعمیر تجهیزات امدادی هلال احمر استان را ۳ سال پیش با همراهی و حمایت مدیران هلال احمر خراسان جنوبی عملی کرده است.
محمدرضا نداف در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: به دلیل تحریمها و انحصاری بودن شرکت خارجی فروشنده خودروهای امدادی به هلال احمر ایران، هزینه تعمیر و تأمین قطعات یدکی خودروهای هلال احمر بسیار سنگین تمام میشود.
وی ادامه داد: هزینههای سرسام آور هرچند رقمی واقعی نبودند اما برای تأمین قطعات باید پرداخت میکردیم، سبب شد کارگاهی برای تعمیر ماشینهای هلال احمر راه اندازی کنیم و بعضی از قطعات را از تجهیزات و خودروهای فرسوده و از رده خارج شده جدا میکنیم و برخی قطعات که جایگزینی برای آنها نداریم را به صورت سفارشی میسازیم.
یا از قطعات مشابه موجود استفاده میکنیم.
نداف گفت: تنها برای تعمیر دو خودروی یونیماگ هلال احمر خراسان جنوبی، ۲۰۰ میلیون تومان صرفهجویی در هزینهها انجام شد و تجهیزاتی با ارزش ۴۰۰ میلیون تومان را از اسقاط شدن نجات دادیم.
وی با بیان اینکه قطعات اصلی تجهیزات امدادی هلال احمر خراسان جنوبی باید از دیگر کشورها وارد شود، میگوید: انحصاری بودن این نمایندگی و تحریمها سبب شد تا هم در پرداخت هزینهها و هم خرید قطعات با مشکل مواجه شویم.
به عنوان مثال قطعه کاربراتور موتوری مولد هیدرولیک که شرکت خارجی برای تأمین آن معادل ۱۳ میلیون تومان هزینه طلب کرده است، با سفارش به تراشکاری و کمی خلاقیت، تنها با ۴۰۰ هزار تومان میسازیم و جایگزین میکنیم.
یک دعوت
در بازدید مدیران سازمان امداد از کارگاه محمدرضا نداف از او برای تعمیر تجهیزات امدادی سازمان امداد و نجات هم دعوت به عمل آمد.
محمدرضا نداف میگوید: در هیچ استان دیگری نمونه این کارگاه وجود ندارد.
وقتی مدیران سازمان امداد و نجات از کارگاه ما در خراسان جنوبی بازدید کردند از من خواستند تا به تهران بروم و کارگاهی در سازمان امداد و نجات برای تعمیر تجهیزات و خودروها راه اندازی کنم.
مسئول لجستیجیک جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی که از حدود چهار سال پیش با محمدرضا نداف آشنا شده است تخصص او را در زمینه تعمیر، تجهیز و ارتقای تجهیزات نجات یادآور میشود و میگوید: اگر این تجهیزات را برای تعمیر به نمایندگیهای تهران بفرستیم انجام این کار هزینه زیادی در بر دارد اما او با بهرهگیری از مهارت، تجربه و امکانات موجود آنها را با کمترین قیمت تعمیر میکند.
محمد علی عابدینی در گفتگو با مهر گفت: برای تعمیر یک چراغ تلسکوپی که روی خودروهای نجات نصب است باید ۴۵ میلیون تومان پرداخت میشد اما محمدرضا آن را با کمتر از یک میلیون تومان تعمیر و به حالت عملیاتی برگرداند.
به گفته وی این فعال هلال احمر خراسان جنوبی با بهرهگیری از خلاقیتش تغییراتی در سیستمها و موتورها ایجاد میکند که در کاهش هزینهها خیلی مؤثر است به طوری که در چند ماه گذشته در مجموع بیش از ۲۵۰ میلیون تومان با اقدامات محمدرضا صرفهجویی شده است.
دو مشکل موجود
عابدینی با بیان اینکه محمدرضا نداف به درخواست سازمان هلال احمر کشور برای تعمیر دستگاههای امداد و نجات بهمن ماه سال جاری به تهران رفت، از محدودیت در زمینه فضا مناسب برای کارگاه و نبود تجهیزات مورد نیاز محمدرضا به عنوان دو مشکلی یاد میکند که اگر تأمین شوند علاوه بر تعمیر تجهیزات امداد و نجات خراسان جنوبی تجهیزات امدادی استانهای مجاور را در این کارگاه میتوانیم تعمیر کنیم.
به گفته وی چندی پیش محمدرضا مولد ست نجات استان زنجان را دو روزه تعمیر و از دو زمانه به چهار زمانه ارتقا داد.
تجهیزات صد در صد خارجی
معاون لجستیک سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفتگو با مهر میگوید: «تجهیزات عملیاتی ما در جمعیت صد درصد خارجی هستند و این وابستگی به تأمین قطعات و به روز کردن تجهیزات، هرسال هزینههای زیادی روی دست سازمان میگذارد.
حامد سجادی اضافه کرد: کارگاههای مورد نیاز برای تعمیر این خودروها و تجهیزات امدادی در ایران وجود ندارد و قطعات آن یافت نمیشود و قیمت این قطعات آنقدر گران است که به روز کردن تجهیزات مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه داد: با این حال تعدادی از اعضای هلال احمر در استانهای مختلف مهارتهایی دارند و دورههای آموزشی را در خارج از کشور برای آشنایی با نحوه تعمیر این تجهیزات را دیدهاند که برای سرپا کردن این تجهیزات به ما کمک میکنند.
باتوجه به تعطیلات نوروز و فصل وقوع حوادث جادهای، کوهستان و …، نداف به سازمان امداد و نجات آمده تا برخی از تجهیزات این سازمان را نو نوار کند.
سجادی میگوید: با توجه به اینکه سفرهای نوروزی در پیش است برای اینکه بتوانیم پاسخگوی مناسبی برای حوادث احتمالی باشیم، از محمدرضا نداف دعوت کردیم تا چند روزی در سازمان امداد و نجات در کارگاهی که آماده کردهایم همراه ما باشد.
۵ میلیارد تومان صرفهجویی
تجهیزاتی مثل کامپی تولز شارژی، مولدها، شلنگهای هیدرولیک، قیچی، پدال و کمپرسور برقی و غیره که نیاز به تعمیر یا بازسازی دوباره دارند در کارگاه صف کشیده و منتظر رسیدن نوبت تعمیر هستند.
معاون لجستیک سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر میگوید: «تجهیزات نیازمند بازسازی و تعمیر در اختیار محمدرضا نداف و تعدادی دیگر از تعمیرکاران ماهر و دوره دیده استانی قرار گرفت.
ارزش این تجهیزات در مجموع به ۵ میلیارد تومان میرسید که سرجمع با هزینهای کمتر از ۵ میلیونتومان بازسازی شدند.
این تجهیزات دوباره به چرخه لجستیک سازمان امداد برگردانده شدند تا در مأموریتها از آن استفاده کنیم.»
تعمیر تعدادی از خودروهای آرگو که قابل حرکت در شرایط سختی مثل برف، آب، یخ و کوهستان است، از مهمترین دستاوردهایی است که نداف در این حضور یکهفتهای در سازمان امداد و نجات داشته.
علاوه بر ارزش ریالی تجهیزات بهروزرسانی شده، خرید و جایگزین کردن دوباره این تجهیزات هم با مشکلاتی روبهرو است، اما حالا نداف، بخشی از این بار را از دوش سازمان امداد و نجات برداشته است.
سجادی میگوید: «در حال برنامهریزی هستیم تا از شرکتهای دانشبنیان و همچنین ظرفیتهای داخلی هلالاحمر استفاده کنیم تا تجهیزات لجستیکی خودمان را بهروز نگه داریم.
تلاش میکنیم که این کارگاههای کوچک اما پرفایده، فراوانی بیشتری در استانهای کشور داشته باشند تا با تعمیر دوباره تجهیزات و خودروهای امدادی، این وسایل در اختیار تیمهای عملیاتی قرار بگیرند.»