خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توسعه مهارت‌های پژوهشگری معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

ایسنا | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 23 اسفند 1400 - 09:53
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از جمله اولویت‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است.
آموزش،پرورش،استثنايي،دانش،معلمان،آموزان،پژوهش،زمينه،رئيس،سازمان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از جمله اولویت‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است.
به گزارش ایسنا، حمید طریفی حسینی در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی که به ‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن پاسداشت «روز بزرگداشت شهدا» گفت: زیر نظام پژوهش و ارزشیابی به ‌عنوان یکی از زیر نظام‌های شش‌گانه سندتحول بنیادین با تولید دانش کاربردی و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، به ما در توسعه و ارتقاء مستمر کیفیت آموزش و تربیت نسلی پژوهنده، کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله اولویت‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است، گفت: در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی «پژوهش» از فرآیند «آموزش و پرورش» جدا نیست و رویکرد حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی «پژوهش محوری» است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نهادینه کردن پژوهش در برنامه آموزش دانش آموزان از همان سال‌های اولیه تحصیلی زمینه را برای خلاقیت و تفکر آن‌ها فراهم می‌کند، گفت: مهارت‌های مشاهده گری، پرسشگری، جستجوگری باید به دانش آموزان آموزش داده شود.
وی تصریح کرد: معلمان باید روش‌های تدریس فعال و مبتنی بر حل مسئله را به کار بگیرند تا مهارت‌های پایه پژوهشگری در دانش آموزان شکل بگیرد.
طریفی حسینی به متنوع سازی موقعیت‌های یاددهی و یادگیری اشاره کرد و گفت: دانش آموزان نباید فقط در کلاس درس، آموزش ببینند و باید از اردوهای علمی و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خارج از مدرسه در زمینه تقویت مهارت پژوهشی دانش آموزان استفاده شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به توانمندسازی معلمان در مهارت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های تخصصی و جشنواره الگوهای برتر یاددهی و یادگیری و درس پژوهشی ویژه معلمان می‌تواند در این زمینه به توانمندسازی آن‌ها کمک کند.
وی افزود: هم‌چنین مدیران مدارس به‌عنوان راهبران آموزشی می‌توانند در توانمندسازی معلمان و ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری نقش‌آفرینی کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان گفت: باید از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در استان‌ها در زمینه فعالیت‌های پژوهش محور آموزش و پرورش استثنایی استفاده شود.
انتهای پیام