خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کتاب مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در ایران منتشر شد

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | شنبه، 21 اسفند 1400 - 13:06
کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر روانه بازار نشر شد.
مهدويت،ترويج،فرهنگي،اسلامي،ايران،فصل،جمهوري،كتاب،بررسي،نقد،ف ...

در آستانه ولادت حضرت مهدی (عج)؛
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر را در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی اش تهیه و به همت انتشاراتی اش در ۳۱۴ صفحه منتشرکرد.
مذاهب اسلامی با همه تفاوت‌ها، اندیشه اصلی اندیشه مهدویت را یک آموزه‌های اسلامی می‌شمارند و معتقدند؛ باور داشت مهدویت علاوه بر اینکه خاستگاهی در آیات قرآنی و روایات معصومین (ع) دارد، با مستندات عقلی نیز همراهی و تأیید می‌شود.
پژوهش حاضر به ترویج و تبلیغ آموزه مهدویت و فرهنگ انتظار می‌پردازد و هدف از آن را «ارائه سیاست‌های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران» بیان می‌کند.
در این راستا ضمن نقد و بررسی مسئله ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار در رسانه‌ها و سیاست‌های فرهنگی دولت، چالش‌ها و خلأ‌های موجود شناسایی و ابعاد مختلف طرح معارف مهدویت بررسی شده است.
همچنین در این پژوهش سیاست‌های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود.
کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» در شش فصل تهیه و تألیف شده است؛ فصل اول این اثر به مفاهیم و کلیاتی با عناوین سیاست یا خط مشی، سیاست‌های کلی نظام، سیاستگذاری فرهنگی، دولت و دولت اسلامی، مهدویت، و ترویج و تبلیغ مهدویت اختصاص یافت.
نویسنده در دومین فصل به «مبانی تبلیغ و ترویج مهدویت» می‌پردازد و گفتمان‌های سیاستگذاری فرهنگی و گفتمان منتخب را تبیین می‌کند سپس، مبانی ترویج مهدویت در آن تشریح می‌شود.
«اسناد و مبانی سیاستی ترویج مهدویت» عنوان سومین فصل کتاب است که در ابتدا پس از بیان مقدمه ای، ابعاد و جایگاه مهدویت بیان می‌شود.
در ادامه آن اسناد بالادستی ترویج مهدویت اعم از مهدویت و ترویج آن در دیدگاه امام و رهبری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز ۱۴۰۴، نقشه مهندسی فرهنگی و چشم انداز فرهنگی ایران در افق ۱۴۰۴، اصول و سیاست‌های فرهنگی در برنامه پنجم توسعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و سند دانشگاه اسلامی تشریح می‌شود.
در فصل چهارم با عنوان «رویکرد دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران به مهدویت» پس از بیان تحول فرهنگ مهدویت و انتظار در سه دهه گذشته، از برنامه‌ها و اقدامات دولت در ترویج مهدویت سخن به میان می‌آید.
«نقد و بررسی سیاست‌های فرهنگی مهدویت در رسانه ها» و «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» از دیگر فصل‌های کتاب است.
«نقد و بررسی سیاست‌های فرهنگی مهدویت در رسانه ها» عنوان پنجمین فصل از این کتاب است که رسانه‌های مهدویت در رسانه‌های مکتوب و نوشتاری، دیداری – شنیداری (صدا و سیما و سینما)، و دیجیتالی و اینترنتی (بازی و انیمیشن) مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در ششمین فصل از کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» به بیان توصیه‌های سیاستی پرداخته است؛ در این فصل، پس از شناسایی مسائل ترویج مهدویت و نقش رسانه‌ها در ترویج مهدویت تبیین گردیده و توصیه‌های سیاستی ترویج مهدویت را تشریح و در ادامه، سیاست‌های خاص فرهنگی ترویج مهدویت را مورد بحث و بررسی قرار داده است.