خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 15 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تجدید چاپ دو ترجمه مسعود قاسمیان در موضوع فلسفه هنر

مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 16 اردیبهشت 1398 - 09:09
کتاب‌های «جامعه، هنر و اخلاق» و «اصالت اجرا در موسیقی» هر دو با ترجمه مسعود قاسمیان توسط مؤسسه متن فرهنگستان هنر به چاپ دوم رسیدند.
هنر،مقاله،كتاب،موسيقي،اصالت،نوشته،جامعه،ديويس،مقالات،اخلاق،ا ...

به گزارش خبرنگار مهر، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر چاپ دوم کتاب‌های «جامعه، هنر و اخلاق» نوشته تام سارل و «اصالت اجرا در موسیقی» نوشته استیون دیویس و جیمز.
اُ یانگ، هر دو با ترجمه مسعود قاسمیان را منتشر کرد.
«جامعه، هنر و اخلاق»
این کتاب نهمین جلد از مجموعه مقالات زیبایی شناسی و فلسفۀ هنر است.
تام سارل در این کتاب نقطه شروع بحث را بر بعد اخلاقی- اجتماعی هنر از نظرگاه افلاطون گذاشته و می‌کوشد ضعف استدلال او را بویژه در مقایسه با مصداق‌های امروزی آن نشان دهد.
اندیشمند دیگر مورد بحث او، تالستوی است.
نگاه تالستوی حساب خود را با او در چیستی چنان کارکردی جدا می‌کند.
سارل بحث هتک حرمت و توهین به مقدسات را پیش می‌کشد: آسیبی که از قبل هنر فرودست وحتی فرادست، هرزه نگاری، برخی مصادیق آثار هنری خصوصاً از طریق رسانه تلویزیون به جامعه بشری وارد می‌شود.
دومین چاپ «جامعه، هنر و اخلاق» در ۱۵۲ صفحه قطع پالتویی و بهای ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.
«اصالت اجرا در موسیقی»
این کتاب که پنجمین مجلد از «مجموعه مقالات مسائل هنر و زیبایی‌شناسی معاصر» است در واقع ترجمه دو مقاله است که از یک منبع مستقل برگرفته شده‌اند.
مقاله نخست یعنی «اصالت اجرا در موسیقی» نوشته استیون دیویس، تألیف شده در طریق تفکر فیلسوفان تحلیلی انگلیسی است.
مقاله دوم این کتاب با عنوان «مفهوم اجرای اصیل» نوشته جیمز اُ.
یانگ به نحوی در پاسخ به مقاله نخست کتاب نوشته شده است.
محتوای کتاب نیز از این منظر جالب است که مقاله اول طرح موضوع کرده و مقاله دوم له یا علیه مقاله اول است.
در واقع نویسنده در مقاله نخست از چند جهت اصالت در هنر موسیقی را تفسیر کرده و یکی از مهم‌ترین عوامل در راه حفظ اصالت را خلاقیت نوازنده دانسته است.
این مساله شاید در نگاه نخست کمی متناقض به نظر آید، چرا که اصیل بودن قطعه به نحوی به شنیدن همان نغماتی است که در تخیل خلاق آهنگساز وجود داشته است.
اما به نظر دیدگاه دیویس، در تحلیل و سنجش اصالت موسیقی ایرانی و شرقی کارآیی چندانی نخواهد داشت، چرا که موسیقی سنتی و محلی ایران در روزگاران قدیم فاقد نت‌نویسی به معنای امروزین بوده و سازنده بسیاری از نغمات رایج در هفت دستگاه موسیقی سنتی ایران معلوم و مشخص نیست، بنابراین برای سنجش مقوله اصالت‌مندی باید راه دیگری را جست‌وجو کرد.
در پایان کتاب نیز واژه‌نامه فارسی انگلیسی و انگلیسی فارسی ارائه شده است.
هدف کلّی این مجموعه مقالات، طرح بحث‌های رایج میان زیبایی‌شناسان معاصر در زمینه‌های مختلف هنری است.
چاپ دوم کتاب در ۹۰ صفحه و بهای ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.