آیین نکوداشت دو استاد نامدار موسیقی و عکاسی استان مرکزی برگزار شد
آیین نکوداشت "بهروز مبصری" و "بهمن وفایی نژاد" در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد.

ایسنا/مرکزی آیین نکوداشت "بهروز مبصری" و "بهمن وفایی نژاد" در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد.
به گزارش ایسنا، عباس اباذری کارشناس موسیقی و رئیس سابق انجمن موسیقی استان مرکزی در این آئین که عصر روز گذشته ۵ اسفند، برگزار شد، ضمن تقدیر از استاد بهروز مبصری به عنوان یکی از محققان حوزه موسیقی استان، اظهار کرد: تعداد پژوهشگران موسیقی در کشور ما انگشت شمار است، چراکه معدود افرادی هستند که علاقمند باشند در این حوزه سخت با انجام تحقیقات میدانی به نتایج قابل توجهی برسند.
از طرفی امر پژوهش از عهده هر فردی بر نمی آید و البته توجه دولت و کشور به پژوهش از میزان بودجه اختصاصی به پژوهش کاملا هویداست.
وی با تاکید بر اینکه هر کاری بدون انجام پژوهش فاقد نتیجه مطلوب است، خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشید که هر علم، صنعت، تکنیک و اختراعی بدون پژوهش موثر کسب نشده و به مرحله قابل توجهی صعود نمیکند، اما متاسفانه امروزه در کشور اغلب مردم به دلیل فشار اجتماعی و سرعت حاکم شده بر زمانه از مطالعه فاصله گرفتهاند و اکثریت افرادی که به سمت موسیقی سوق پیدا میکنند تنها برای یادگیری یک ساز است و هیچگونه علمی در خصوص تاریخ موسیقی کشور خود ندارند.
بهروز مبصری، پژوهشگر موسیقی و عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی اراک نیز در این آئین گفت: من کار پژوهشی خود در عرصه موسیقی را در سال 63 آغاز کردم و اولین مقالات من در سال های 67 و 68 در فصلنامه دانش چاپ شد.
وی افزود: طی پژوهش های اخیر خود دریافتم که استان مرکزی با دو ردیف سازی و آوازی موسیقی، پایگاه موسیقی ایران زمین است و از نظر قدمت موسیقیایی همطراز شیراز با 11 گوشه از ردیف آوازی است، گفتنی است تاکنون موفق به کشف 6 گوشه از موسیقی استان مرکزی شدهام که عراق عجم، برداشت و سملک از جمله این گوشههاست.
وی ادامه داد: استان مرکزی دارای ریشه های بسیاز قوی در تاریخ موسیقیایی و رجال شناسی موسیقی است و سهم اساتید استان مرکزی در ضبط و ثبت صدا هم بسیار بالاست.
مبصری با توضیح اینکه بخش وسیعی از موسیقی ایران نگاشته نشده است و دلیل آن به تصویب قانون 8 ماده ای کنترل شعر و موسیقی در زمان پهلوی اول بازمیگردد که متاسفانه این قانون تاکنون نیز پا برجاست، توضیح داد: بسیاری از شاعران و خوانندگان با عدم تبعیت از قانون کنترل شعر و موسیقی از ضبط و ثبت منع شدند و کنار گذاشته شدند و اقدامات، موسیقی ها و اشعار آنها در تاریخ ثبت نشده است، لذا موسیقی معاصر ایران زمین نیازمند بازنگری جدیدی است.
فرزین وفایی نژاد فعال فرهنگی و اجتماعی نیز در این نشست بیان کرد: ما امروز در تجلیل افرادی حاضریم که پوستههای سخت زمانه خود را شکستند و با استمرار و خلاقیت خود شکفته شدند.
خوشبختانه نسل امروز مایل به تقلید نیست و مانند گذشتگان در پوسته سخت و سنگین خود باقی نمیماند.
امروزه جوانان به دنبال افزایش طول عمر خود نبوده و در پی افزایش کیفیت زندگی خود هستند.
وی اضافه کرد: امروز همزیستی دو هنر موسیقی و عکس را در یک قاب شاهدیم که برای ما اراکی، ها دارای اهمیت بسزایی است زیرا موسیقی دستگاهی، معماری اراک و ورود عکاسی به کشور در زمان قاجار بوده است، در زمامی که نگاه حاکمیتی پذیرفت که تغییر کند.
وفایی نژاد بیان کرد: معماری و موسیقی هر دو دارای هارمونی هستند و هر دو بر موج امواج سوارند.
همچنین این دو هنر بر پایه جزء از کل هستند، به معنای آنکه لازم است تک تک عناصر در کنار یکدیگر منظم و در جایگاه صحیحی قرار گیرند تا موسیقی و عکس مانایی تولید شود.
وی با بیان اینکه بزرگترین هنر انسان بازیافت و استفاده از ابزاری است که فاقد کاربرد و استفادهاند، اضافه کرد: همانند ابزاری که با فشار و درد به وسایل بهتری تبدیل میشوند، بشریت نیز برای بهتر بودن لازم است تا دردی را تحمل کند تا او را به سمت بهتر شدن، رشد و پرورش سوق دهد، عزیزانی که امروز از آنها تجلیل شد افرادی هستند که درد کشیدند و زیر فشار صیقل یافتند.
وفایی نژاد تصریح کرد: لازم است که به کودکانمان تغییر و تغییر پذیری را بیاموزیم و به آنها نشان دهیم که رسالت زمانه خود را برعهده دارند، در نظر داشته باشیم که پرورش بر آموزش مقدم است و آموزش بدون پرورش بی معنی است.
به جای آنکه قوانین وضع شده در زمان خود را در نسل بعد بکار ببریم به فرزندان خود آموزش دهیم قوانین زمان خود را تدوین و تصویب کنند.
همچنین لازم است پرسشگری و شایسته پروری را بجای رقابت کاذب به فرزندان خود آموزش دهیم.
به گزارش ایسنا در این نشست بهمن وفایی نژاد نخستین عکاس سه بعدی حیات وحش کشور، به بیان خاطرات خود در عکس برداری از حیات وحش پرداخت و همچنین کتاب عکس های سه بعدی وی رونمایی و از این دو هنرمند تقدیر شد.
انتهایپیام