خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 09 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کاهش تحرک در کودکان با شیوع کرونا

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | جمعه، 06 اسفند 1400 - 09:06
یک روانشناس گفت: به دلیل شیوع کرونا و در خانه ماندن کودکان فعالیت‌های حسی حرکتی آن‌ها کاهش یافته و با موجی از کودکان با مشکلات یادگیری مواجه هستیم.
حركتي،حسي،درك،پردازش،تمرينات،يادگيري،صحيح،كودكان،پاسخ،اطلاعا ...

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد
باشگاه خبرنگاران جوان - یک روانشناس گفت: مهارت‌های درکی حرکتی نقش بسیار پایه‌ای در مسئله یادگیری دارند.
این مهارت‌ها به دسته‌ای از مهارت‌هایحرکتی اطلاق می‌شود که به فرد کمک می‌کند تا اطلاعات حسی را با شناخت بیشتری درک کند و او را قادر می‌سازد تا با توجه بیشتر برمهارت‌های حرکتی موردنظر به هدف برسد.
به گفته عارفه جوانبخت انسان برای زندگی در محیطی که پویاست نیازمند آن است که به طور صحیح اطلاعات حسی را از محیطدریافت، درک و پردازش کرده و پاسخ حرکتی مناسب را به محرک‌های موجود دهد.
یکی از ملزومات بروز پاسخ حرکتی صحیح از سویفرد درک صحیح از محرک هاست؛ محرکات از طریق گیرنده‌های حسی به پیام عصبی تبدیل شده و مورد پردازش قرار می‌گیرد.
او گفت: تمرینات حسی- حرکتی می‌توانند فرایند درک و مسیر‌های مربوط به مراکز مرتبط در مغز را تقویت کند و به بهبود یادگیری،افزایش سرعت عکس العمل، توجه و تمرکز و هماهنگی‌های بدنی دوطرفه و چشم و دست منجر شود.
تمرینات حسی- حرکتی شاملورزش‌های هوازی، بالا و پایین رفتن از پله، حرکت روی تخته تعادل، حرکت کردن در مسیر‌هایی با نشانه‌ها و اشکال مختلف است.
این روانشناس می‌گوید: در تمرینات هوازی تمام حواس بینایی، شنوایی، لامسه، حس عمقی، و حس تعادلی درگیر می‌شوند و مغز درحین انجام فعالیت، این اطلاعات را ادغام، بررسی و پردازش کرده و بعد از تطابق سازی با تجربیات گذشته پاسخ حرکتی مناسب کهممکن است پاسخی جدید به شرایطی جدید باشد را می‌دهد.
به گفته جوانبخت در چند سال اخیر و با شیوع کرونا و افزایش دغدغه‌های فکری والدین و در خانه ماندن کودکان عدم تحرک افزایشیافته و به دنبال آن فعالیت‌های حسی حرکتی کاهش یافته است و ما با موجی از کودکان با مشکلات حسی حرکتی و در ادامه مشکلاتیادگیری مواجه هستیم.
او گفت: لازم است خانواده‌ها و معلمین در وهله اول و به منظور پیشگیری با انجام بازی‌های تقویت مهارت‌های حسی حرکتی از بروزمشکلات آتی جلوگیری کنند و در مرحله بعد با بررسی وضعیت یادگیری کودک در صورت مشاهده مشکل کودک را برای تشخیص بههنگام و انجام مداخلات تخصصی به روانشناسان دارای تخصص کودکان استثنایی ارجاع دهند.
انتهای پیام/