نشست بررسی جریان داستاننویسی پس از انقلاب اسلامی در رشت برگزار شد
نشست حلقه ادبی چراغ راه با موضوع تأملی بر جریان داستاننویسی پس از انقلاب اسلامی در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، نخستین نشست حلقه ادبی چراغ راه با موضوع تاملی بر جریان داستان نویسی پس از انقلاب اسلامی با حضور اساتید دانشگاه و نویسندگان و هنرمندان استان گیلان عصر امروز در حسینیه هنر شهر رشت برگزار شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در این جلسه اظهار داشت: داستان، نقلی مبتنی بر جعل یا خیال نویسنده است که به سه بخش تاریخی، واقعی و یا ساختگی تقسیم میشود و آثاری مانند کلیله و دمنه، مثنوی معنوی، مرزبان نامه و حدیقه از جمله مشهورترین داستانهای ایرانی هستند.
محمدتقی یونسی رستمی تفکر شاعرانگی ایرانیان را قویتر از داستاننویسی آنان دانست و داستان "یکی بود یکی نبود" جمالزاده در سال 1390 را سرآغاز داستان نویسی در ایران نامید و گفت: سه دیدگاه از نظر زمانی مربوط به شکل گیری ادبیات داستان نویسی انقلاب وجود دارد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: عدهای بر این باور هستند که آثار انقلابی را باید گسترده در نظر گرفت و گروهی نیز معتقد هستند که تنها آثار نویسندگانی مورد قبول است که گفتمان نظام حاکم را در آثار خود پیاده کنند و ویژگیهای دینی و مذهبی را مورد اشاره قرار دهند.
وی با اشاره به تعبیر یکی از نویسندگان روسی در رابطه با ادبیات تصریح کرد: از نظر این نویسنده حوادث اجتماعی موتور محرک ادبیات هستند و نیما یوشیج نیز علت تحول خود را مربوط به حوادث زمان میداند و معتقد است که وقتی جامعه متحول میشود، آثار ادبی نیز باید تغییر کنند.
یونسی با بیان اینکه از سال 57 تا 59، تعداد 18 رمان در ایران به چاپ رسید خاطرنشان کرد: بن مایه این رمانها مبارزات سیاسی، ظلم ستیزی و نمایش فاصله طبقاتی بود و خیلی از تم مذهبی برخوردار نبودند؛ دفاع مقدس به عنوان یکی از مهمترین تحولات اجتماعی، روی موضوعات داستانی تاثیر بسزایی داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به تحولات اجتماعی در دهه 60 گفت: حوادثی مانند تشکیل شورای انقلاب، بینظمی در امور اجتماعی و آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق، موجب شد که گفتمان اصلی ادبیات به سمت تکریم ارزشهای دینی و حفظ هویت جمعی برود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: پایان یافتن جنگ و تغییر اوضاع سیاسی در جامعه ایران در دهه 70 باعث به وجود آمدن گفتمان جدید در ادبیات شد و ما در حوزه ادبیات با مقوله روشنفکری دینی مواجه شدیم و همچنین زمینهسازی برای نقد عقلانی در این حوزه مهیا شد.
یونسی با اشاره به تحولات سیاسی و اجتماعی در دهه 80 و تاثیر آن بر حوزه ادبیات خاطرنشان کرد: در این دوره به واسطه ناپایداریهای اجتماعی، داستانهای کوتاه طرفدار پیدا کردند و به تدریج جریان فردی به سمت ذهنیت گرایی فردی مورد تاکید قرار گرفت و گفتمان آپارتماننشینی نیز در فیلمها آغاز شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با تاکید بر اینکه در دهه 90، این بازار نشر است که تعیین میکند چگونه نوشته شود افزود: در دهه 90 شاهد تجاریسازی در بازار نشر هستیم و ژانر قالب داستان نویسی، رمان نویسی میشود؛ یکی از آفتهایی که ممکن است در آینده نیز شدت گیرد، کوتاه نویسی است.
وی با اشاره به تحولات مثبت رخ داده در حوزه داستان نویسی پس از انقلاب تصریح کرد: پس از انقلاب تاثیر نگاه روشنفکری غربی بر داستاننویسی ایران کمرنگ شد و تعداد داستانهای مبتنی بر فرهنگ انقلابی و عاشورایی افزایش یافت، همچنین آرمانگرایی غیر معقولانه جای خود را به وقار و متانت ادبی داد.
یونسی ضمن انتقاد از سپردن مدیریت حوزه ادبیات و هنر به افراد غیر متعهد و غیر انقلابی خاطرنشان کرد: برخی مدیران در دو حوزه ذکر شده، هنر را وسیلهای برای پیشبرد اهداف سیاسی خود میکنند؛ آفت فعلی حوزه ادبیات، هنر و داستان نویسی ایران دور شدن از نسل نویسندگان متعهد و انقلابی است.
به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم از فرزند شهید "حسین املاکی" و چند تن از نویسندگان انقلابی فعال در حوزه ادبیات و داستان نویسی با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.
انتهای پیام/ش