بازی رومیزی؛ ایدهای برای آشنایی با صنایعدستی و دورهمی خانوادگی
جمعی از دانشجویان دختر دانشگاه هنر اصفهان موفق به طراحی بازی رومیزی با محوریت معرفی صنایعدستی شدند که علاوه بر شناسایی صنایع دستی کشور، فضایی برای دورهمی و تعامل بیشتر خانوادهها ایجاد میکند.

ایسنا/اصفهان جمعی از دانشجویان دختر دانشگاه هنر اصفهان موفق به طراحی بازی رومیزی با محوریت معرفی صنایعدستی شدند که علاوه بر شناسایی صنایع دستی کشور، فضایی برای دورهمی و تعامل بیشتر خانوادهها ایجاد میکند.
شیوع بیماری کووید۱۹، بر نحوه زندگی همه ما تأثیر گذاشته است، در شرایطی که به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری مجبور به خانهنشینی هستیم، حفظ روحیه، سلامت و آرامش روانی مهمترین چیز است.
برای خیلیها در خانه ماندن، میتواند فواید زیادی داشته باشد.
اینکه مهارت جدیدی بیاموزند، کتابهای خاک خورده در کتابخانهشان را بخوانند و یا زمان بیشتری برای تعامل و برقراری ارتباط نزدیک با اعضای خانواده اختصاص دهند، در شرایطی که همه ما غرق در فضای دیجیتال و گوشیهای هوشمند شدهایم، بازیهای رومیزی میتواند تفریحی نوستالژیک باشد که علاوه بر سرگرمی و حفظ دورهمی و نزدیکی خانوادهها، فضایی برای آشنایی استعدادهای کودکان فراهم آورد.
بازیهای رومیزی نیز مانند بسیاری از سرگرمیهای دیگر تکامل یافتهاند و در شکلها، اندازهها و تعداد نفرات مختلفی طراحی شدهاند که با این بازیهای جذاب و هیجانی میتوان حسی نوستالژی را تجربه کرد.
حامد نصیری، معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای هفته گذشته در نشست خبری هفتمین کنفرانس بازیهای رایانهای در اصفهان، بر لزوم فعل شدن اجتماع بازیسازان بازیهای رومیزی و رایانهای تأکید کرد و گفت: باید از نیروی انسانی طراحی بازی حمایت کرد.
وی بر لزوم بالابردن محتوای فرهنگی بازیها تأکید کرد و افزود: در کشور تحقیقات در حوزه فنی انجام شده، اما در حوزه محتوای فرهنگی آنچه انجام شده، تهدیدهای بازی است که میطلبد دانشگاهها وارد موضوع تولید محتوای فرهنگی شوند و برای ساخت بازیهای جذاب که مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی است، ورود کنند.
از نمونه این تولید محتوای فرهنگی میتوان به بازی «سفیر عشق» اشاره کرد که در این زمینه موفق بوده است.
معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه منتشر شدن و مطرح شدن مقالات کمکی به صنعت بازیسازی خواهد بود، گفت: کنفرانسها، فضای کامیونیتی بازی و اجتماع بازی سازان و بازی پژوهان را زنده نگه میدارد و به نوعی به تربیت نیروی انسانی کمک میکند.
سیده مهتاب گراکوئی، مسئول ارتباطات شرکت آوای ققنوس هفتخان در گفتوگو با ایسنا، در توضیح بازی رومیزی «سوداگران راه ابریشم» اظهار کرد: این بازی حکایت تجارت در جاده ابریشم و تلاش تاجران و طراران(راهزنان) برای بهدست آوردن گنجینههاست، اما گنجینههای سوداگران راه ابریشم گنجهایی متفاوت از سایر بازیهاست.
وی افزود: توجه به فرهنگ و هنر به ویژه آموزش و آشنایی نسل جوان و نسلهای آینده بهعنوان نکتهای مهم، یکی از اهداف ما در شرکت هفتخان است.
گراکوئی، هدف این شرکت تولیدی را غنی کردن بازیها از لحاظ محتوایی اعلام کرد و گفت: متأسفانه حدود ۹۵ درصد از تولیدات بازیهای ایران کپی بازیهای خارجی است که بدون هیچ تغییری صرفاً بومیسازی میشوند، اما در محصولات ما صفر تا صد بازی از لحاظ داستان، تصویرسازی و طراحی شیوه بازی مختص به خودمان است.
بازی سوداگران برگزیده پنجمین و ششمین جشنواره ملی اسباب بازی شده و بازی گینزا نیز امسال در بخش رقابتی شرکت کرده است.
وی به ناآشنایی بسیاری از مردم با صنایعدستی ایران اشاره و اظهار کرد: جای خالی تربیت فرهنگی و هنری کودکان را حس کردهایم و از سوی دیگر دریافتیم که بسیاری از مردم، صنایعدستی کشورهای دیگر را میخرند، اما آشنایی در مورد صنایعدستی کشور خود ندارند، این در حالی است که صنایعدستی میتواند جایگزین نفت شود و برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد.
این طراح بازی درباره ویژگیهای بازی سوداگران اضافه کرد: این بازی برای گروه سنی ۸ سال به بالا و تعداد ۲ تا ۴ بازیکن و مدت زمان ۹۰ دقیقه بهمنظور تقویت مهارتهایی چون هوش ریاضی، هوش کلامی و هیجانی، افزایش قدرت تصمیمگیری و ریسک، افزایش قدرت تعاملات، افزایش قدرت تمرکز و آشنایی با هنر و صنایعدستی طراحیشده است.
در این بازی سعی شده تا هرچیز نمودی از حقیقت باشد، بهطور مثال دژها بازطراحی شده از دژهای واقعی در سرزمینهای مختلف اطراف جاده ابریشم هستند که باید توسط بازیکنان فتح شوند و یا سکههایی که در بازی مشاهده میکنید، اولین سکههای طلا و نقره ضرب شده در ایران زمیناند.
از همه مهمتر ۴۹ محصول صنایعدستی موجود در بازی آثار هنرمندان بزرگ کشورمان است، آثار ارزشمندی که در حال حاضر وجود دارند و با اجازه از هنرمند صاحب اثر در مجموعه بازیهای ما قرارگرفتهاند.
وی با اشاره به بازی دوم این شرکت به نام «گینزا»، گفت: شرکت ما تولیدکننده اولین بازیها درباره هنر و هنرمندان ایرانی است.
گینزا نیز یک بازی ۲ تا ۷ نفره مناسب ۸ سال به بالا است که داستان بازی آن در ادامه داستان سوداگران راه ابریشم است.
گینزا به معنای گنج، شهری گمشده در هزارتوی زمان است که تاجران ملل مختلف با قدرتهای خاص خود، از دروازه آن عبور کرده و تلاش میکنند تا میراث گمشده سوداگران راه ابریشم را مجددا بازیابند.
در این بازی نیز تلاش شده تا بهطور غیر مستقیم افراد با نوع پوشش و فرهنگ(نمادهای خاص) ملل مختلف واقع در جاده ابریشم آشنا شوند.
این تولیدکننده بازی، با اشاره به تشکیل شرکت آوای ققنوس هفتخان، گفت: ایده اولیه ما، در استارتاپ ویکندی که توسط اتاق بازرگانی و دانشگاه هنر اصفهان در سال ۱۳۹۷ برگزار شده بود مطرح شد که از یک گروه ۷ نفره، ۴ خانم که دغدغههای هنری فرهنگی داشتند به فعالیت خود ادامه دادند.
در حال حاضر این شرکت زیر نظر مرکز رشد هنر و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مشغول به فعالیت است.
این دانشآموخته رشته صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان در پاسخ به پرسشی در خصوص محدودیتهای موجود در تولید این بازی، تصریح کرد: در این بازی آثار ۴۹ هنرمند معاصر جمعآوری شد که محدودیتهایی در این راه داشتیم، چراکه اطلاعات در مورد هنرمندان و صنایعدستی کم است.
با توجه به اینکه شرکت هفتخان در این راه نوپا و جزء اولینها محسوب میشود، محدودیتها و مشکلاتی بر سر راه فعالیت ما قرار گرفت؛ مشکلاتی ازجمله تورم و بالا رفتن قیمتها و یا حمایتهایی که فقط در حد حرف بود.
وی افزود: متأسفانه در کشور انگیزه جوانان جدی گرفته نمیشوند و حتماً باید ایده مطرح شده به ثمر برسد تا شاهد همراهی ارگانها باشیم.
درواقع پروژه که به جایگاهی برسد، ارگانها به دید حمایت میآیند که روش درستی نیست.
این تولیدکننده بازی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به انگیزه جوانان است که هدفدار نشده و دیده نمیشود.
از کودکی به فرزندانمان جهتدهی نمیکنیم و این در حالی است که با کمک بازی میتوانیم این حس را در کودکان تقویت و استعدادهای آنها را شناسایی کنیم و با غنابخشی بازیها میتوانیم در رشد کودک تأثیر مثبت ایجاد کنیم.
در این دوران که همه غرق فضای دیجیتال شدهایم، بازیهای رومیزی میتواند فضای خانوادهها را به هم نزدیک کند.
گراکوئی به دیگر محصولات در دست طراحی از سوی شرکت هفتخان اشاره و خاطرنشان کرد: بازیهای دیگری براساس فرهنگ ایرانی در حال طراحی داریم که در دوره قاجار و دیگر دورههای تاریخی ایران شکل میگیرد.
انتهای پیام