تئاتر امروز ۱۷ هزار کارگزار دارد/ ثبت سالی ۷۰ رویداد هنری در کشور
مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: در سالهای پس از انقلاب، بیش از ۱۵۰ هزار نفر در رشته تئاتر فارغالتحصیل شدهاند و اکنون ۱۷ هزار نفر دست اندرکار تئاتر هستند. ضمن اینکه در سالهای اخیر، سالانه ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از تئاتر فارغالتحصیل شدهاند.

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: در سالهای پس از انقلاب، بیش از ۱۵۰ هزار نفر در رشته تئاتر فارغالتحصیل شدهاند و اکنون ۱۷ هزار نفر دست اندرکار تئاتر هستند.
ضمن اینکه در سالهای اخیر، سالانه ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از تئاتر فارغالتحصیل شدهاند.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، سمینار علمی ـ پژوهشی بررسی تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دقایقی پیش در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.
در این همایش سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی، مدیرهنرهای نمایشی حوزه هنری و جمعی از هنرمندان در تئاتر شهر حضور دارند.
شهرام کرمی در ابتدای مراسم به جای نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره که به دلیل تاخیر پرواز به تهران نرسیده بود، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من به جای نادر برهانی مرند خیرمقدم به حضار میگویم و امیدوارم این میراثی که تحت عنوان تئاتر به ما رسیده حفظ شود و این سمینار فتح بابی برای تئاتر انقلاب اسلامی باشد.
وی در ادامه افزود: ما در طول سالیان گذشته شاهد برپایی جلساتی در تحلیل تئاتر بعد از انقلاب بودیم.
با توجه به موضوع بندی همه دوستان مقالات خود را مطرح خواهند کرد و از عناوین این پراکندگی، موضوعات مشخص است.
کرمی یادآور شد: باعث افتخار است که ما بعد از ۴۰ سال میراثدار یک هنر مستقل تحت عنوان انقلاب هستیم.
تئاتر بعد از انقلاب افت و خیزهایی داشته اما در شکل واقعی و در ظهور هنرمندان جدید منجر به شکلی از تئاتر مردمی شد و شاید مهمترین ویژگی آن اصالتش در توجه به تئاتر مردمی باشد.
مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب، دوران تثبیت انقلاب بود.
از سال ۶۰ تئاتر ما هویت خود را پیدا کرد و حتی در دوران جنگ تحمیلی نسل انقلابی ما تلاش کردند کنار دیگر رویدادها هنر هم به روند خود ادامه دهد و این مایه خوشحالی است که این روزها ما میزبان جشنواره تئاتر فجر هستیم؛ اتفاقی که در سال ۱۳۶۰ رقم خورد.
کرمی با بیان اینکه ما در همان سالهای ابتدایی تئاترهای زیادی داشتیم، افزود: سال ۵۹، بیست و یک اجرا و سال ۶۰، سی و سه تئاتر با موضوعات انقلاب، جنگ و خیزش مردمی داشتیم.
وی با تاکید بر دوران پایانی جنگ و دوران طلایی تئاتر ایران توضیح داد: بعد از آن هم اگر نگاه تحلیلی به روند تئاتر کشور داشته باشیم، افت و خیزهایی وجود داشت؛ ولی در هر شرایط تئاتر زنده و متکی بر هنرمندان بود و این افت و خیز حاصل شرایط متغیر اجتماعی جامعه و حاصل رفتار اجتماعی است.
مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار داشت: خوشبختانه تئاتر ما در طول ۴۰ سال رو به توسعه و شکوفایی بوده و مخاطبان امروز تئاتر آگاه به ارزش هنر تئاتر در جامعه هستند.
از دیگر سرمایههای ارزشمند ما علاوه بر مردم، هنرمندان پیشکسوت تا نسل نو تئاتر هستند.
وی با ارائه یک تقسیم بندی کلی درباره دلایل فخر هنر تئاتر گفت: تئاتر بعد از انقلاب به تثبیت مخاطب رسید.
اگر قبل انقلاب فقط روشنفکران تئاتر تماشا میکردند، بعد از انقلاب به شکل وسیع جنبه مردمی پیدا کرد.
نکته دیگر تعداد زیاد هنرمندان تئاتر چیزی بیش از ۱۵۰ هزار نفر دانش آموخته تئاتر پس از انقلاب و ۱۷ هزار نفر دست اندرکار تئاتر هستند.
کرمی افزود: تعداد فارغ التحصیلان هنرهای نمایشی بعد از انقلاب قابل توجه است.
هر ساله ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از تئاتر فارغ التحصیل میشوند و این خود ظرفیتهای زیاد تئاتر است.
گسترش سالنهای نمایشی از دیگر موارد است.
هرچند به نسبت جمعیت نیاز به تعداد سالنهای بیشتری در کشور داریم، اما تعداد ۱۲۲۵ سالن تئاتری باز هم قابل قبول است؛ ولی احداث زیرساختها خیلی مهم است که همین میزان هم قابل توجه است.
وی ادامه داد: نکته چهارم، برپایی جشنوارههای معتبر تئاتری است.
سالیانه از سوی وزارتخانه ۸۲ جشنواره تئاتری برگزار میشود.
هرچند برخی انتقاد دارند، اما بعد انقلاب نقش جشنوارهها در رونق تئاتر قابل کتمان نیست.
نسل جدید تئاتر ما از همین راه وارد فعالیت حرفهای شدند هرچند تعدد جشنوارهها میتواند آفت باشد اما بعضی جشنوارهها پایه تئاتر هستند که یکی از آنها جشنواره تئاتر فجر، تئاتر عروسکی، آیینی سنتی، کودک و نوجوان و جشنواره مهر حوزه هنری و ...
است.
این مسئول حوزه تئاتر کشور یادآور شد: نکته پنجم ارتباطات بینالمللی تئاتر کشورمان است که در آغاز دهه ۷۰ آغاز و بعد این روند گسترش یافت.
شاید ما در زیرساخت و نیروی انسانی و فنی مشکلاتی داشته باشیم، اما به جهت سرمایه فکری در این حوزه چیزی از تئاتر دنیا کم نداریم.
نمونهاش هم حضور هنرمندان کشورمان در رویدادهای تئاتری دیگر کشورها است.
کرمی در پایان گفت: ششمین نکته نیز تنوع آثار نمایشی ایرانی است.
دهه ۷۰ اولین بار تئاتر خیابانی شکل گرفت.
ابتدا خیلی غریب بود اما خیلی زود جان گرفت و گونههای مختلف تئاتری رونق گرفتند و امروز تنوع خوبی را در تئاتر شاهد هستیم.
هرچند شاید سرمایه و اعتبار به نسبت ظرفیت خیلی محدود باشد، اما واقعیت تئاتر انقلاب میراث دار یک تفکر بزرگ بود و توانست در عرصه هنر تئاتر به شکوفایی و رشد برسد.
در ادامه، حامد سقاییان، دبیر علمی جشنواره نیز طی سخنانی در تشریح گزارشی از سمینار پژوهشی عنوان کرد: این سمینار رابطه دوسویه بین تئاتر و انقلاب دارد.
اگر تئاتر سه شاخه اصلی داشته باشد، پژوهش یکی از رکنهای آن است که همیشه از آن غفلت شده است.
وی ادامه داد: ۴۰ سال از انقلاب گذشته و هنوز خیلی پژوهشگران و اساتید نمیدانند تئاتر ما چه دستاوردهایی داشته است.
ارزشهای زیباشناختی وقتی اهمیت پیدا میکند که پژوهشها نیز مورد توجه قرار گیرد.
همیشه هر انقلابی روی فرهنگ تاثیر میگذارد اما برعکس آن هم هست که هنرمندان تاثیر بر آن گذاشتهاند.
سقاییان گفت: برای کشور ۸۰ میلیونی ۵۰ چکیده درباره تئاتر انقلاب خیلی کم است و اول هم دانشگاه در این زمینه کم توجهی کرده است.
وی در پایان گفت: خبر خوب این که در این سمینار نسل جوان پژوهشگران شرکت کننده هستند و اسامی همیشگی پژوهشگران امسال دیده نمیشود.
برخی از مقالات ارایه شده سطح علمی بالایی دارند و امیدوارم این سمینارها ادامه پیدا کند و به اینجا ختم نشود.
در ادامه سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد گفت: هنر به وجه خود بازتاب دهنده شرایط جامعه است.
برای شناخت این پدیده، شناخت شرایط و موقعیت مهم است.
تئاتر به عنوان هنر خاص، تاثیر و تاثر از مجموعه عوامل میگیرد و فراز و نشیب جامعه در آن نقش دارد.
وی افزود: انقلاب مقطع مهم جامعه ایران است و یکی از دستاوردهایش نفوذ هنر در لایههای اجتماعی است.
هنر در سالهای پیش از انقلاب، فراگیری کمتری داشت و اقشار اجتماعی رغبت بدان نداشتند.
طبیعتا وسعت انقلاب منجر به رشد هنر شد و امروز بعد ۴۰ سال میتوانیم دورههای تئاتر را بررسی کنیم.
بررسی امروز چراغ راه آینده ماست.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صحبتهای سقاییان درباره پایین بودن آمار ارائه مقاله افزود: در دهه ۶۰ تئاتر خصوصی اصطلاحی غریب بود، اما امروز این مفاهیم خودنمایی میکنند.
وی با بیان اینکه انقلاب ایران با توجه به انسان و فرصتهای ایجاد شده در آموزش موجب رشد هنرمندان در عرصههای مختلف شد، توضیح داد: اما زیرساخت و تجهیزات برای تربیت نسل جدید همخوان نیست.
شهرهای ما رشد کردند اما با وجود انبوه امکانات، به نسبت تقاضا و استعداد کمشمارند.
به عبارتی مدینهسازی رشد کرد اما مدنیت پروری با آن توازن نداشت.
کسانی که به هنر روی میآورند حتما در ذات خود به مدنیت توجه دارند، اما هنوز مدینه و مدنیت با هم یکسان رشد نکردند.
معاون وزیر ارشاد ادامه داد: رویدادهای هنری امروز به ۷۰ جشنواره رسیده اما هنر مسئول و متعهد در انقلاب چون چراغی پرفروغ بر مسیر عدالتخواهی و جورستیزی است.
سیدمجتبی حسینی در پایان گفت: تئاتر امروز ایران به حتم سرمایه بزرگی است.
ضمن سپاس تقاضا دارم به مطالعات هنر و ظرفیت امروز هنر و به عزت میهن، استقلال و سربلندی آن و هنرمندانش بپردازیم.
هنرمندان برای رشد نمایش زیاد کوشیدند و دست اندرکاران فجر زیاد تلاش کردند.
امسال سال آسانی برای کار هنری نبود.بنابراین قدر هنرمندان را میدانم.
انتهای پیام/