سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دولتی بودن خودروسازان منفعتی برای صنعت خودرو ندارد

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | جمعه، 29 بهمن 1400 - 09:06
رئیس انجمن خودروسازان گفت: در دنیا ثابت شده است دولت‌ها بنگاه دار خوبی نیستند و دولتی بودن منفعتی برای صنعت خودرو ندارد.
سهام،خودرو،سايپا،دولت،خصوصي،درصد،ايران

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
باشگاه خبرنگاران جوان - نعمت بخش می گوید: صنعت خودرو منوط به خصوصی سازی واقعی و دست برداشتن از بنگاهداری است.
اما دولت علاقه ای به فروش سهام خود در خودروسازی ها ندارد.
۲۴ بهمن امسال قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: ۵ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا به دولت تعلق دارد، ولی همه این سهام وثیقه است و امکان فروش آن وجود ندارد.
این موضوع را صالح رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی هم با درصدهای مختلفی بیان کرده و گفته بود؛ سهام دولت در شرکت ایران خودرو ۱۳ درصد و شرکت سایپا زیر ۱۰ درصد و بسیار کم است اما سهام های تودلی که دارند زیاد است.
به گفته وزیر صمت؛ صنعت خودرو ظرفیت تولید حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو را دارد.
توانایی تولید قطعات و مونتاژ خودرو نشان از دانش و ظرفیت صنعتی است که البته ضعف به‌روز نبودن محصولات نیز وجود دارد.
مدیرعامل اسبق سایپا نیز در این زمینه گفته بود: دولت باید قبل از واگذاری سهام خود در خودروسازی، وضعیت ایران خودرو و سایپا را اعم از ساختار سهام داری و زیان انباشته سامان دهد و آن‌ها را به سوددهی برساند.
سعید مدنی می گوید: قبل از واگذاری باقی مانده سهام دولت در این شرکت‌ها، باید اصلاح ساختار سهام داری در دستور کار باشد.
یعنی سهام خریداری شده توسط شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو، در شرکت مادر تجمیع و واگذار شود.
بعد از آن می‌توان فرآیند خصوصی سازی و واگذاری باقی مانده سهام را انجام داد.
انتهای پیام/