خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 02 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تولد ۱۰۰ سالگی شورای عالی آموزش و پرورش/هیچگاه دستخوش تحولات سیاسی نشدیم

ایسنا | اجتماعی و حوادث | جمعه، 29 بهمن 1400 - 03:12
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مخاطب اجرای سندتحول بنیادین، تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی هستند گفت: آموزش و پرورش به تنهایی از پس اجرای سند تحول بنیادین بر نمی‌آید و ایجاد انسجام و تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول باید به طور جدی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.
پرورش،آموزش،شوراي،اجراي،كشور،شورا،بنيادين،سند،تحول،طهراني،ام ...

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مخاطب اجرای سندتحول بنیادین، تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی هستند گفت: آموزش و پرورش به تنهایی از پس اجرای سند تحول بنیادین بر نمی‌آید و ایجاد انسجام و تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول باید به طور جدی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.
محمود امانی طهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیشینه و قدمت طولانی شورای عالی آموزش و پرورش در کشور اظهار کرد: در کشور ما شکل اولیه این شورا ۱۰ سال قبل از مشروطه و مجلس شورای ملی به وجود آمده و به سال ۱۲۷۵ شمسی باز می گردد.
وی افزود: در آن زمان مدارس جدید توسط افراد مختلف در کشور در حال شکل گیری بودند و نخست وزیر آن زمان به این گروه که برای شکل گیری مدارس جدید دور هم جمع شده بودند رسمیت داد و انجمن معارف شکل گرفت.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه انجمن معارف، در سال های بعد مشمول تغییراتی شد اظهار کرد: برای اولین بار در روز شانزدهم اسفند ماه سال ۱۳۰۰ شمسی، شورای عالی آموزش و پرورش به صورت رسمی تاسیس شد.
امانی طهرانی ادامه داد: اکنون در یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش قرار داریم و قرار است به همین مناسبت مراسم بزرگداشتی با حضور فرهنگیان و چهره‌های برجسته علمی و آموزشی کشور در روز شانزدهم اسفند ماه سال جاری برگزار شود.
هدف اصلی از برگزاری این مراسم، آشنایی جامعه با شخصیت‌های برجسته عضو شورا و همچنین آشنایی با کارکردها، دستاوردها و فعالیت‌های این شورا در طول حیات خود است.
وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در طول حیات خود سه مرحله مهم و حساس تاریخی را پشت سر گذاشته است گفت: مرحله نخست به زمانی بازمی گردد که شورا به عنوان یک نهاد مردمی و تحت عنوان «انجمن معارف» در سال ۱۲۷۵ آغاز به کار کرد.
سپس تحت عنوان «شورای عالی معارف» در نظام تعلیم و تربیت کشور به طور رسمی حضور یافت.
«شورای عالی فرهنگ» در سال ۱۳۱۷ را داشتیم و آخرین مرحله هم تغییر نام به «شورای عالی آموزش و پرورش» در سال ۱۳۴۳ بود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: شورای عالی آموزش و پرورش طی این سالها دچار تحولات زیادی شده است؛ بخش‌های مهم و حساسی از آن جدا و تبدیل به وزارت خانه‌هایی مستقل مانند وزارت فرهنگ و هنر، سازمان اوقاف و ...
شدند.
امانی طهرانی ماموریت اصلی شورای عالی آموزش و پرورش را سیاستگذاری و قانون گذاری در حوزه آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور، نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن و توسعه ارتباط با مردم و مجریان دانست و گفت: این شورای یکی از منظم ترین و با برنامه‌ترین شوراهای عالی در کشور است که جلسات آن هر دو هفته یک بار با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن با دستور کار مشخص تشکیل می‌شود و تاکنون بیش از ۱۰۰۵ جلسه را برای بررسی مسائل مختلف آموزش و پرورش برگزار کرده است.
وی ضمن تاکید بر حفظ استقلال، اصالت و اتقان مصوبات شورای عالی گفت: مهم ترین اصول و سیاست‌های این شورا، تدوین سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها، ضوابط و مقررات مورد نیاز برای ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت و استقرار و نهادینه‌سازی تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.
در طول تاریخ جنبه کارشناسی، عمیق بودن مباحث و طمأنینه جزئی از شاکله شورا بوده و هیچگاه دستخوش مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دسته‌ها، گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی نشده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: شورای عالی آموزش و پرورش در تلاش است سه امر سیاست گذاری، تنظیم و تصویب آیین نامه‌ها، اساسنامه‌ها، قوانین و مقررات و همچنین نظارت بر آنها را پیرامون امور آموزشی دنبال کند.
امانی طهرانی به نقش شورای عالی آموزش و پرورش در اجرای سندتحول بنیادین نیز اشاره کرد و گفت: مخاطب اجرای سندتحول، شورای عالی آموزش و پرورش نیست، زیرا کار این شورا، اجرا نیست، بلکه سیاستگذاری است.
مخاطب اجرای سندتحول بنیادین، تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی هستند.
وی افزود: مخاطب سندتحول، تنها وزارت آموزش و پرورش نیست؛ بلکه تمام نهادهای کشور که با سند نسبتی دارند مامور و مکلف به اجرای آن هستند.
آموزش و پرورش به تنهایی از پس اجرای سند تحول بنیادین بر نمی‌آید و ایجاد انسجام و تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول باید به طور جدی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.
لازم است وظایف دستگاه‌های مختلف در قبال اجرای سند تحول احصاء و به آنها اعلام شود.
انتهای پیام