معیارهای تعیین شهریه مدارس غیردولتی/ مدرسه شیشهای ایجاد میشود
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: استقرار نظام جامع فعالیت و ارزیابی مدارس و مراکز غیردولتی در بستر الکترونیک(مدرسه شیشه ای) از جمله مهمترین محور برنامههای این سازمان است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: استقرار نظام جامع فعالیت و ارزیابی مدارس و مراکز غیردولتی در بستر الکترونیک(مدرسه شیشه ای) از جمله مهمترین محور برنامههای این سازمان است.
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی در یکصد و هجدهمین جلسه شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی که در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از برنامههای آتی و پیشرو سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و شهریه مدارس، گفت: مدارس غیردولتی در حال حاضر حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر دانشآموز را در 18 هزار و 750 مدرسه تحت پوشش دارد.
وی افزود: تعداد نیروی انسانی مدارس غیردولتی 230 هزار نفر هستند که حدود 170 هزار نفر نیروی آزادند و به عنوان مجموعه عظیم آموزشی و تربیتی در آموزش پرورش، بخشی از تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم را برعهده دارند.
محمودزاده، توسعه کمی برای سال آینده را، با محوریت آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش، مدارس وابسته به دستگاهها، و اولویت در دوره اول ودوم متوسطه دانست و گفت: سعی خواهیم کرد شیب ملایمی در بحث توسعه مدارس ابتدایی داشته و بیشتر توسعه را در بخش آموزشهای فنیوحرفهای، کاردانش و دوره اول و دوم متوسطه داشته باشیم.
وی، محور دوم برنامههای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی را بحث استقرار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی با مشارکت سایر معاونتهای ذی ربط دانست و اظهار کرد: از طریق شاخصهای آموزشی و پرورشی و رصد آنها، استانداردهای آموزش و پرورش را برای مدارس غیردولتی تعریف کردهایم؛ امسال هم در تعیین الگوی شهریه مراتبی از این استانداردها را در سامانه جایگزین خواهیم کرد.
وی ادامه داد: موضوع نیروی انسانی اهمیت زیادی در تعلیم و تربیت دارد و به عنوان عنصر اصلی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است.
از این رو نگاه تخصصی ما به توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزشهای حضوری و غیرحضوری است.
همچنین در خصوص بیمه فرهنگیان مدارس غیردولتی پیشنهاداتی داشتهایم که قبلا در شورای معاونین نیز مطرح شده بود که انشاءالله با هماهنگی صندوق، اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی افزود: تخصصی کردن و آموزش و توانمندسازی همکاران در مدارس غیردولتی و همچنین ایجاد انگیزه از طریق پیگیری امورات مربوط به بیمه و کارهای رفاهی از اولویتهای دیگر سازمان است که با همکاری مؤسسان انجام خواهد پذیرفت.
وی ادامه داد: طی مصوبه پیشنهادی به دنبال آن هستیم که همکاران نیروی آزاد مدارس غیردولتی بتوانند از ظرفیتها و امکانات رفاهی آموزش و پرورش استفاده کنند.
محمودزاده گفت: استقرار نظام جامع فعالیت و ارزیابی مدارس و مراکز غیردولتی در بستر الکترونیک محور دیگری از برنامه های سازمان است که با عنوان مدرسه شیشه ای طرح شده است و شامل چندین فاز است که در آن تمامی فرآیندهای تعلیم و تربیت، بحث شهریه، نظرسنجی و نظرخواهی با حضور اولیاء و بحثهای رتبه بندی در قالب این مدرسه شیشه ای برای دانشآموزان و اولیا به ویژه بحث شفافیت که یکی از شعارهای کلیدی دولت سیزدهم است به نحو شایستهای ارائه شود.
وی اضافه کرد: یکی از فازهای مهمی که قرار است انجام پذیرد، راهاندازی سامانه ارزیابی فردی در جهت شفاف سازی عملکرد مدارس غیردولتی است که مباحثی از جمله «بحث برابری شهریه مصوب با شهریهای که در مدرسه از اولیا گرفته میشود»، «رصد خدمات متناسب با شهریه و برنامههای ارائه شده از طریق مدرسه»، «استقرار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق این سامانه»، «ارزیابی و نظارت غیر مستقیم دولت و نظارت مردم مبنی بر فرآیند های تعلیم و تربیت، از طریق این سامانه و...
در این سامانه دیده می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در بحث الگوی شهریه اظهار کرد: مبنای الگوی شهریه امسال درصدی نیست و در نگاه جدید سازمان به موضوع شهریه، آنچه اهمیت و وزن بیشتری دارد، کارهای پرورشی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین ساحتهای شش گانه که شاخصهای آن را در مدرسه تعیین میکنیم، است.
وی گفت: با توجه به این که 85 درصد از مدارس کشور استیجاری هستند و نرخ شهریه در شهرهای مختلف متفاوت است، تعیین میزان شهریه به عواملی از جمله برنامههای آموزش و پرورش، افزایش و کاهش تراکم کلاسی، سرانه فضا، تجهیزات نوسازی، امکانات تربیتی و آموزشی، مباحث پرورشی، امکانات و سالن های ورزشی مدارس، و مهمترین فاکتور شفافیت موضوع نیروی انسانی بستگی مستقیم دارد.
انتهای پیام/