جنگ شناختی را دست کم گرفتهایم!/ جهاد تبیین را در عمل هم دنبال کنیم- اخبار رسانه - اخبار اجتماعی تسنیم
جنگ شناختی طبیعی است و آنچه غیرطبیعی است بیتوجهی دانشگاهها, مراکز آموزشی و رسانهها و مسئولین به این جنگها با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری در خصوص این جنگ است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دکتر رضا حسنوی در رابطه با جنگ شناختی بیان کرد: اساسا موضوع جنگ شناختی موضوع اساسی است و مطالعات خاص خود را میپذیرد.
رهبر معظم انقلاب در تاریخ 1397/11/3 و در دیدار با ستاد شناختی کشور مطالبی را در خصوص علم شناختی مطرح کردند که در نوع خودش بینظیر است.
وی ادامه داد: موضوع تبیین جهاد شناختی که در جهت پیشرفت کشور است در حد جان دادن ارزش دارد و حوزه علوم شناختی, علوم پایه در آینده جهان خواهند بود.
همان طور که ما علوم شیمی و فیزیک و ..., را 300 سال پیش مبنی توسعه آینده قرار دادهایم و آنها را علوم پایه تلقی میکردیم, اکنون علوم پایه و علوم همگرا, علوم پایه تمدن آینده هستند و رهبرمعظم انقلاب بر این اصل تاکید دارند.
استاد دانشگاه مالک اشتر گفت: جمله دقیق ایشان این است که "هر ملتی که امروز در زمینه دانشهای جدید و فناوریهای مرتبط با علوم شناختی عقب بیافتد, سرنوشت آن استعمارزدگی, فقیر بودن, عقبماندگی و ذلیل شدن است".
حسنوی تصریح کرد: بر اساس منابع مورد مطالعه, جنگهای مختلف شامل عملیات تاثیر محور, شبکه محور, جنگ غیرکشنده بدون سرنشین, جنگ دانشبنیان, جنگ اطلاعاتی نیابتی و جنگ شناختی هستند.
هدف جنگ شناختی نفوذ به حوزه شناخت, ذهن و قلب افراد و رهبران جامعه است.
این نوع جنگ مبتنی بر عنصر شناخت, دارای فضای مجازی, سیال نرمافزار و هویت ذهنی و انتضاعی بدون محدودیت زمان و فضا است.
وی افزود: در قرن 21 جنگ شناختی رواج پیدا کرده است و جنگهای نظامی کمرنگ شدهاند.
جنگ شناختی به معنی هدف قرار دادن قوه شناخت افراد و افکار عمومی و نخبگان جامعه است.
این جنگ که کمهزینهتر از جنگ نظامی است.
استاد دانشگاه مالک اشتر بیان کرد: از نگاه رهبر معظم انقلاب اهداف جنگ نرم که از انواع جنگ شناختی است, ایجاد تردید در دلها و ذهنهای مردم, انهدام سنگرهای معنوی, تبدیل نقاط قوت به ضعف, تخریب پایههای نظام, بدبین کردن مردم به یکدیگر, ایجاد اختلاف در اقشار مختلف جامعه, وارد کردن خدشه بر نشانههای امید, القای یأس به جامعه و انحراف ذهن مردم از دشمنی دشمن است.
حسنوی گفت: در دوره اخیر 2 مولفه سبب ترویج جنگ شناختی شده است؛ کشف بسیاری از مکانیسمهای ادراکی منجر به تصمیمگیری و توسعه انفجاری فضای سایبری این 2 عامل هستند.
مخاطبان جنگ شناختی میتوانند دولتها, سازمانها, اقشار باشند و برخلاف جنگ نظامی جامعه هدف آن تنها به سربازان محدود نیست.
تفاوت بین جنگ شناختی و عملیات روانی این است که عملیات روانی معمولا در کنار عملیات نظامی انجام میشود و متکی بر خبرگی و تجربه است و تغییر پایدار در باور مخاطب ایجاد نمیکند.
وی توضیح داد: چتر علوم جنگهای نرم از جنگ شناختی بیشتر است و در واقع جنگ شناختی زیرمجموعهای از جنگ نرم است.
2 ابرقدرت روسیه و آمریکا نیز از جنگ شناختی و عملیات روانی استفاده میکنند.
در روسیه جنگ شناختی بیشتر در حوزه مدیران و دولت است و مردم بیشتر هدف عملیات روانی هستند اما در آمریکا این روند کاملا برعکس است.
دکتر علی نصرت در رابطه با علوم شناختی توضیح داد: علوم شناختی علومی هستند که شناخت را برای ما توصیف میکنند.
مدیریت شناختی از علوم شناختی کمک میگیرد تا مسائل مربوط به مدیریت را بررسی کند.
2 مبحث کلان در رابطه با علوم شناختی وجود دارد که اولی بازنمایی دنیای اطراف ماست و دیگری ساز و کار محاسباتی است که در مغز اتفاق میافتد تا این بازنمایی برای ما تداعی شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تمام لایههای جامعه با یک حمله جدی مواجه شده است و باید با استفاده از علوم شناختی این حملات را برای مردم توجیه کنیم و سپس به مبارزه با آن بپردازیم.
متاسفانه این جنگ که کارکردهای اجرایی مغز را تحت تاثیر قرار میدهد را دست کم گرفتهایم و اقدام جدی در جهت مقابله با آن نکردهایم.
این پژوهشگر علوم شناختی تاکید کرد: ما باید به خوبی از تکنیکهای شناختی کمک بگیریم تا به وسیله اطلاعات از نفوذ تفکرات بیگانه جلوگیری کنیم.
البته در این زمینه پیشرفتهایی داشتهایم و دانشگاهها, نویسندگان و رسانهها به موضوع علم شناختی پرداختهاند اما هنوز با تبیین روشهای علم شناختی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان یک لزوم و نوعی جهاد یاد کردند, فاصله داریم.
دکتر نصراللهی در خصوص جنگ شناختی اظهار کرد: جنگ شناختی چند لایه، میان رشتهای و شکل تکامل یافته, پیشرفتهتر, جامعتر و سنجیدهتر از جنگهای قبلی و البته طبیعی است ؛ آنچه غیرطبیعی است بیتوجهی مسئولان و بخشهای مختلف بهویژه رسانهها، دانشگاهها, مراکز آموزشی به این جنگها با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری است.
وی ادامه داد: جهاد تبیین اقدام عملی بخشهای مختلف بهویژه رسانهها و دانشگاهها را میطلبد و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسئولان و رسانهها محدود شود.
متاسفانه تا الان کار جدی و اقدام عملی در زمینه جهاد تبیین انجام نشده است.
نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانههای حرفهای گفت: خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف بدون جهاد تبیین ممکن نیست مگر اینکه همه کنشگران بهویژه رسانهها، دانشگاهها و مراکز فرهنگی و پژوهشی, روایت اول درست و مسئولانه از گذشته و حال داشته باشند.
نصراللهی توضیح داد: با توسعه و پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی, کنشگری از انحصار حاکمیت بیرون آمده و همه افراد میتوانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.
وی افزود: جنگ شناختی از آرایش جدید رسانهای اثر میپذیرد و کسانی شناخت و ادراک افراد را تحت تاثیر قرار میدهد که در کنشگری در این حوزه فعال هستند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه خاطرنشان کرد: راهکار و راهبرد مقابله با جنگ شناختی دشمن سکوت و انکار نیست, بلکه با استفاده بهتر و بیشتر از تکنولوژیهای جدید ارتباطی بهویژه شبکههای اجتماعی، ارتقاء قدرت شناختی، رصد شناختی دشمنان، تحلیل شناختی دشمنان و طرحریزی و عملیات شناسایی علیه دشمن امکانپذیر است.
به گزارش تسنیم, در نشستهای تخصصی دوشنبههای سوهانک که به همت دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و با حضور دانشجویان، استادان و محققان برگزار میشود، هر هفته یک موضوع مهم روز بررسی و راهکار ارائه میشود.
انتهای پیام/