نقش روابط عمومی دستگاهها در «جهاد تبیین»/ لزوم آشنایی مدیران با سواد رسانهای
کارشناس آموزش و پرورش گفت: یک روابط عمومی پویا زمانی میتواند محور ثقل «جهاد تبیین» قرار بگیرد که موفق به ارتباط دوسویه کارآمد و کارشناسی با رسانه باشد.

کارشناس آموزش و پرورش گفت: یک روابط عمومی پویا زمانی میتواند محور ثقل «جهاد تبیین» قرار بگیرد که موفق به ارتباط دوسویه کارآمد و کارشناسی با رسانه باشد.
علیرضا کاظمی کارشناس آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره «جهاد تبیین»، اظهار کرد: مقام معظم رهبری مدتی است که به موضوع تبیین و «جهاد تبیین» تأکید دارند و آخرین و تازهترین باری که با تأکید بیشتری بر این موضوع صحه گذاشتن در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش در تاریخ 19 بهمن 1400 بود؛ ظرافتسنجی ایشان در بررسی یک برش تاریخی-رسانهای و فرمودن علت ماندگاری حماسه همافران نیروی هوایی با حضرت امام(ره) در 19 بهمن 1357 یک کار رسانهای و روایت صحیح آن ماجرا بر اساس یک قاب هنرمندانه بود.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هوشمندانه به تبیین کار دقیق و درست عملکرد همافران و فرایند رسانهای آن پرداختند که یکی از ویژگیهای مهم آن حرکت بسیار تأثیرگذار را «تشخیص نیاز لحظه» عنوان کردند و چقدر این تشخیص نیازلحظه می تواند در کارکردهای همه مخصوصا رسانه و اینکه یک واقعیت باید در قاب هنرمندانه بیان شود، دقیق و درست است.
کاظمی اضافه کرد: تکلیفی رهبر معظم انقلاب بردوش همه گذاشتند و تاکید بر اینکه «جهاد تبیین» یک فریضه قطعی و فوری است.
ایشان به این مهم تأکید کردند که در مقابل تهاجم ترکیبی و دسته جمعی دشمن ما هم در زمینههای مختلف باید ترکیبی عمل کنیم و همچنین فرمودند «اهل فکر و اقدام به خصوص مسؤولان، موظف به تلاشند».
وی افزود: آنچه که از بیان دیدگاه و دستور مقام معظم رهبری برداشت می شود این است که این «جهاد فریضه قطعی و فوری و همگانی است» و همه به خصوص مسؤولان و رسانهها را به صراحت مورد خطاب قرار دادند.
*پازل سه ضلعی «مسؤولان-رسانه ـ روابط عمومی»
این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: دو وجه اصلی که در دستگاههای حکومتی مورد خطاب ایشان میتواند قرار بگیرند، یکی مسؤولان و مدیران و دیگری که در درون آن مستتر است، روابط عمومیها هستند؛ پر واضح است که نقش مسؤولان در بازتاب اخبار و اقدام بیبدیل است؛ در واقع مقام مسؤول منبع اصلی خبر و گزارش به حساب میآید و در فرآیند خبری-رسانهای باید مدیران تسلط کامل برانعکاس عملکرد داشته باشند.
وی با اشاره به پازل سه ضلعی «مسؤولان-رسانه ـ روابط عمومی»، اظهار کرد: اگربازخورد مناسبی از عملکرد دستگاهها در رسانهها وجود نداشته باشد حتما باید آسیب شناسی شود چون سه ضلع «مسؤول- روابط عمومی و رسانه»، نقش مکمل در انتقال پیام دارند و رصد این موضوع برعهده نهاد حاکمیتی است یعنی شورای اطلاع رسانی که نقش نظارتی بر روابط عمومی دستگاهها دارد که باید به طور مرتب فرایند عملکرد روابط عمومی را به شکل منظم و مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار دهند و لزوم کارنامه عملکردی برای روابط عمومی ومدیران دستگاهها احساس میشود.
کاظمی تصریح کرد: نهاد حاکمیتی دیگری که نقش نظارتی بر عملکرد رسانهها برعهده دارد، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی هست؛ این معاونت باید نسبت به عملیاتی کردن «جهاد تبیین» مرتب رسانهها را مورد ارزیابی قرار داده و متناسب با عملکردشان کارنامه ارائه کنند.
وی اضافه کرد: هر سه قوه مورد خطاب در جهاد تبیین هستند و کارشناسان میتوانند به تبیین آن بپردازند.
مجلس هم میتواند نسبت به بهروز کردن وتدوین قوانین کمک موثر کند؛ شورای اطلاع رسانی باید نسبت به ارتقای جایگاه و بازتعریف شرح وظایف روابط عمومیها اقدام موثر به عمل آورد کمااینکه در دولت دهم این اتفاق افتاد و جایگاه روابط عمومی در سطح ستاد و استانها ارتقا پیدا کرد ولی در مناطق اتفاق خاصی نیفتاد!
* لزوم ایجاد کارشناسی حقوق رسانه و روابط عمومی در ساختار شورای اطلاعرسانی
این کارشناس آموزش و پرورش گفت: در ساختار شورای اطلاعرسانی ایجاد یک کارشناسی حقوق رسانه و روابط عمومی برای دفاع کارشناسی و راهنمایی و مشاوره حقوقی از روابط عمومی ها ضروری به نظر میرسد.
وی اضافه کرد: اصولا اطلاع رسانی خوب و درست زمانی اتفاق می افتد که روابط عمومی بامسما متکی به چند مقدمه و مؤلفه باشد؛ دارا بودن مؤلفه افکارسنجی و مخاطب پژوهی یکی از این شاخصها هست؛ روابط عمومی باید به طور فعال نسبت به رصد و بازخورد اقدامات در اذهان مخاطبین اقدام کند وبرای این کار برخورداری از امکانات نرم افزار و سختافزار و کارشناسان زبده لازم و ضروری است و تحلیل وآنالیز روزانه، هفتگی و ماهانه در تصمیمگیری مدیران بسیار مؤثر است.
* شاخصهای روابط عمومی پویا
کاظمی با تأکید بر اینکه ایجاد بانک اطلاعات عملکردی از اقدامات دستگاه و زیرمجموعههای آن از ضروریترین مؤلفهها هست چرا که یکی از طرق بسیار مهم که منجر به تولید محتوای عمیق برای رسانه می شود همین ایجاد بانک عملکردی در روابط عمومی هست، گفت: گرانیگاه روابط عمومی تعامل دوسویه وقوی با رسانههاست؛ یک روابط عمومی پویا زمانی میتواند محور ثقل «جهاد تبیین» قرار بگیرد که موفق به ارتباط دوسویه کارآمد و کارشناسی با رسانه باشد و شرط اثبات آن نمره خوب عملکردی روابط عمومی در تولید محتوا وپاسخگویی به موقع به رسانه هست.
وی افزود: در تولید محتوا حتما پایه باید مبتنی بر دادههای صحیح، ارایه به موقع و استفاده از تمامی ظرفیتهای هنری و بصری و...
باشد؛ از شاخصهای روابط عمومی پویا ملازم هم بودن «دقت وسرعت» است؛ در تعریف خبر گفته میشود «تولد و مرگش با هم می رسد!» و این بیانگر همزاد بودن سرعت و دقت خبر هست و اگر روابط عمومی پویا باشد برای رسانه رفرنس به حساب می آید و از تمامی شایعات واخبار غلط پیشگیری میکند.
*در انتصاب مدیران حتما به فهم آنها از رسانه و دارا بودن سواد رسانهای توجه شود
این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: از آنجا که رهبر معظم انقلاب در مقوله «جهاد تبیین» به نقش مسؤولان هم اشاره کردهاند به شکل ظریفی میتوان برداشت کرد که نگرش و دیدگاه مدیر به رسانه چقدر مهم است!
به نظر باید در انتصاب مدیران حتما به فهم آنها از رسانه و دارا بودن سواد رسانهای توجه شود و چه بجاست که در کمیته انتصابات، مدیر روابط عمومی حضور و نقش موثری داشته باشد و برای او اثبات شود که کاندیدای مدیریت از سواد رسانهای لازم برخوردار است و در این خصوص لازم است شورای اطلاع رسانی دولت با ارایه آییننامهای اقدام کند.
وی افزود: برای موفقیت در جهادتبیین باید مدیران دستگاه از صدر تا ذیل پشت مدیرروابط عمومی قرار بگیرند و باید تمامی پروژهها(کیفی یاکمی)همراه با بسته رسانهای متناسب همراه باشند و لازمه آن تخصیص اعتبار خاص رسانهای برای هر پروژه هست.
* جامعه معلمان نشان دادند که معلم خود یک رسانه هست
کاظمی ادامه داد: یکی دیگر از وجوه جهاد تبیین، همگانی بودن هست؛ همه جامعه در این دو سال بحران کرونا شاهد خدمت جهادی معلمان، پرستاران و پزشکان هستیم.
معلمان جهادی با تمام امکانات، خلاقیت و ابتکار وارد شدند و نشان داد که اگر همه در صحنه باشند «ما میتوانیم» اتفاق میافتد و حتما ظرفیتسازی که معلمان در تولید محتوا در فرایند آموزش از خود نشان دادن نباید به فراموشی سپرده شود و لازم هست که در جشنوارهها به بازبینی آن پرداخته شود و جامعه معلمان نشان دادند که معلم خود یک رسانه هست و وقتی از تکنولوژی هم استفاده کند، اثرگذاری و فراگیری آن به وسعت دنیا می شود و برماست که از این ظرفیت عظیم در جهاد تبیین استفاده بهینه بکنیم.
وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که بازگشت به قبل از کرونا هیچ وقت اتفاق نمیافتد و در کنار کرونا حتما باید به روشهای ترکیبی فکر کرد و حتما این تجربه موفق و رو به جلو جزو تجارب تمدنی بشر نگاشته خواهدشد و نظام خدماترسانی چه آموزشی و یا هر خدمت دیگری در آینده حداقل ترکیبی خواهد بود.
انتهای پیام/