خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

متن و حاشیه‌ جشنواره فیلم فجر در اصفهان

ایسنا | استان‌ها | یکشنبه، 24 بهمن 1400 - 09:31
دوازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، همزمان با چهلمین دوره این جشنواره در تهران به کار خود پایان داد.
جشنواره،اصفهان،اكران،فيلم،فجر،سينمايي،مخاطبان،دوره،پرديس،بلي ...

ایسنا/اصفهان دوازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، همزمان با چهلمین دوره این جشنواره در تهران به کار خود پایان داد.
جشنواره فیلم فجر اصفهان با نشست خبری مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه یعنی دو روز بعد از آغاز جشنواره در پایتخت کار خود را آغاز کرد و با این وجود، در این نشست خبری دیرهنگام نیز، اطلاعاتی از نام فیلم‌ها، مبلغ بلیت و جدول اکران ارائه نشد.
۱۶ فیلم از ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تأمین شده بود و اکران شش فیلم باقیمانده منوط به توافق بخش خصوصی با اتحادیه تهیه‌کنندگان شده بود؛ توافقی که البته تا پایان برگزاری جشنواره حاصل نشد.
پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان، سینما ساحل و سینما فلسطین برای اکران فیلم‌های جشنواره در نظر گرفته شده بود و از همان اولین روزهای برگزاری جشنواره، سینما فلسطین از گردونه اکران خارج شد.
افتتاحیه جشنواره فجر نیز با حضور مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، هنرمندان و مسئولین استان در گلستان شهدا برگزار شد.
دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر اصفهان، روز جمعه با اکران فیلم‌های «هناس» و «خائن‌کشی» در سالن جشنواره پردیس سینمایی سیتی‌سنتر به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد و در مجموع، از بین ۱۶ فیلم‌ سینمایی اکران شده، فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «علفزار»، «ملاقات خصوصی»، «بدون قرار قبلی»، «شادروان» و «هناس» با نظر مثبت مخاطبان و استقبال آن‌ها مواجه شد.
از برنامه‌های این دوره از جشنواره می‌توان به استفاده از گروه سرود نوجوانان برای اجرای سرودهایی با محوریت انقلاب اسلامی و دهه فجر در بین سانس‌ها و نام‌گذاری هر روز جشنواره به نام یکی از شهدا اشاره کرد؛ اتفاقی که تنها در جداول اکران افتاد و در فضاسازی سینماها نشانی از آن نبود.
مشکلات جشنواره اصفهان از نگاه مخاطبان
نبود اطلاع‌رسانی به موقع، بلیت فروشی بی‌نظم، در نظر نگرفتن سانس فوق‌العاده برای فیلم‌های پرفروش و شروع سانس اول، درست همزمان با اذان مغرب از مواردی بود که برخی مخاطبان جشنواره به آن انتقاد داشتند.
موضوع دیگری که در این دوره از جشنواره مشهود بود، استقبال کم مخاطبان از جشنواره و نبود شور و هیجان سابق برای تماشای فیلم‌های سینمایی بود؛ موضوعی که اگرچه به جولان کرونا مربوط می‌شد، اما کیفیت فیلم‌های این دوره و شیوه برنامه‌ریزی جشنواره هم در آن بی‌تأثیر نبود.
شش فیلم بخش سودای سیمرغ با سوداگری انجمن تهیه‌کنندگان به اصفهان نیامد
رضا دهقان، سرپرست معاونت امور سینمایی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان معتقد بود که با توجه به شیوع بیماری کرونا و امیکرون و نسبت به سال‌های گذشته، استقبال از جشنواره خوب بوده است.
او در این‌ باره به ایسنا گفت: به دلیل لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تنها مجاز به استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سینماها بودیم که به همین نسبت بلیت‌فروشی انجام می‌شد.
دهقان ادامه داد: از سوی دیگر مخاطبین براساس نظرات و نقدهای مثبت و منفی درباره حضور و تماشای فیلم‌های مختلف تصمیم ‌می‌گیرند و این هم عامل دیگری برای استقبال کم‌تر مخاطبان از برخی سانس‌ها بوده است.
محمدپناهی‌نژاد، مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر نیز درباره میزان فروش جشنواره دوازدهم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برآورد ما این است که جشنواره امسال به علت اینکه برای دومین سال متوالی در دوره کرونا برگزار می‌شد، به لحاظ حجم فروش مشابه با سال گذشته است و عدد و رقم‌ها تفاوت زیادی ندارد.
او ادامه داد: البته در سال گذشته ما هر ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ را اکران ‌کردیم و امسال ۱۶ فیلم تأمین شد و اکران مابقی فیلم‌ها به علت مبالغ بالایی که اتحادیه تهیه‌کنندگان خواستار آن بودند میسر نشد.
یک ساعت قبل از بلیت‌فروشی اطلاع پیدا می‌کردیم!
پناهی‌نژاد تصریح کرد: در سه روز پایانی جشنواره به دلیل درخواست زیاد مخاطبان پیگیری زیادی برای برگزاری سانس‌های فوق‌العاده انجام دادیم که توافقاتی هم حاصل شد، اما در نهایت اعلام کردند که امکان برگزاری سانس‌های فوق‌العاده وجود ندارد.
او با اشاره به مشکلات ایجاد شده در بلیت‌فروشی جشنواره توضیح داد: این موضوعی بود که خود ما هم از آن گله داشتیم، چراکه امسال سانس‌ها بسیار دیر اعلام شد و تا ۲۴ ساعت پیش از آغاز جشنواره ما از اسامی فیلم‌ها و تاریخ اکران اطلاع نداشتیم.
مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر افزود: بعد از دریافت لیست فیلم‌ها، زمان بلیت‌فروشی مشخص نبود، در واقع می‌شود گفت ما هم مثل مخاطبان، با فاصله یک ساعته از زمان بلیت فروشی اطلاع پیدا می‌کردیم و این ناهماهنگی‌ها باعث ایجاد مشکل برای ما و مخاطبان شده بود.
او با اشاره به اینکه این موضوع بیشترین ضربه را به سینمادار وارد می‌کند، گفت: بروز این مشکلات باعث می‌شود که مردم سینما را در ناهماهنگی‌ها مقصر بدانند در حالی که صرفه سینماها به فروش بلیت بیشتر است.
دردسرهای سمفا برای جشنواره اصفهان
پناهی‌نژاد ادامه داد: در سال‌های گذشته با انجام یک هماهنگی ساده با بخش خصوصی امکان دریافت هر فیلم‌ها و سانس‌های فوق‌العاده وجود داشت، اما امسال با وجود سامانه سمفا که تحت نظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد، هر درخواست ساده نیاز به طی روال طولانی و زمانبر داشت، در حالیکه بخش خصوصی در دوره‌های قبل بسیار روان و آسان فعالیت می‌کرد.
مدیر پردیس‌ سینمایی سیتی‌سنتر یادآور شد: قرار بود سامانه سمفا با تمرکززدایی از سایت سینماتیکت و ایجاد رقابت بین سایت‌های مختلف، کیفیت پاسخگویی و سهولت دریافت خدمات را افزایش بدهد، اما اتفاقی که شاهد بودیم دقیقاً برعکس بود.
او با اشاره به مشکلات نرم‌افزاری سامانه گفت: سینماتیکت در سال‌های قبل نظرسنجی برای سیمرغ مردمی را انجام می‌داد، اما امسال با سپردن این موضوع به سامانه سمفا و مشکلات نرم‌افزاری این سامانه، این سیمرغ حذف و حواشی زیادی ایجاد شد.
نوع نگاه به شهرستان‌ها در جشنواره فیلم فجر آزاردهنده است
مدیر پردیس سیتی‌سنتر با بیان اینکه نوع برخورد با شهرستان‌ها در جشنواره فجر آزار دهنده است، تصریح کرد: در تهران هر فیلم بین ۳۰ تا ۴۰ سانس نمایش دارد در حالی که ما در اصفهان برای برگزاری یک سانس فوق‌العاده با مشکل مواجه هستیم و اگر به لحاظ جمعیت هم حساب کنیم، باید نسبت عادلانه‌تری در سانس‌ها برقرار باشد.
او با اشاره به سطح کیفی فیلم‌های این دوره از جشنواره گفت: موضوع دیگری که در جشنواره چهلم مشهود بود کیفیت پایین فیلم‌های این دوره بود که به نظر می‌رسد در صورت تکرار به کل برند جشنواره فجر آسیب برساند.
آنچه در سالن هنرمندان و اصحاب رسانه گذشت
سالن شماره چهار پردیس سیتی‌سنتر هم میزبان هنرمندان و اصحاب رسانه بود، میزبانی‌ای که با چالش‌هایی مثل اتمام بلیت‌ها و ماندن اهالی رسانه پشت درب‌های سالن همراه بود و هرشب، با پرکردن فاصله اجتماعی رفع می‌شد.
سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در شب ششم جشنواره با اشاره به این مشکل به ایسنا گفت: برای هر یک از اصحاب رسانه و هنرمندان کارتی صادر شده که دارنده کارت می‌تواند در اکران ویژه هنرمندان و اصحاب رسانه شرکت کند، همچنین پشت کارت توضیحاتی درج شده که یکی از آن‌ها مراجعه به گیشه ۳۰ دقیقه قبل از شروع اکران برای گرفتن بلیت بوده است.
مراجعه در زمان شروع فیلم برای دریافت بلیت و آوردن همراه آن‌هم چند نفر باعث بروز این مشکلات شده که با همکاری بیشتر دوستان برطرف می‌شد.
به گزارش ایسنا، بررسی چالش‌های جشنواره چهلم، آسیب‌شناسی درست و توجه به عدالت فرهنگی می‌تواند فجر بهتری برای سینمای ایران و اصفهان به ارمغان بیاورد.
انتهای پیام