لزوم بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی/ تلاش برای اجرایی کردن برنامه پزشک خانواده
اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی با حضور معاونین آموزشی ۶۸ دانشگاه از سراسر کشور برگزار شد.<br/>

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی با حضور معاونین آموزشی ۶۸ دانشگاه از سراسر کشور برگزار شد.
متن بیانیه به شرح ذیل است :
۱- آموزش علوم پزشکی نیاز به عرصه های متعدد نظیر بیمارستان، مراکز بهداشت، آموزش در جامعه، خانه های بهداشت و مراکز آموزش مهارتی ویژه دارد و بهره مندی از تمامی عرصه های بهداشتی و درمانی در آموزش فراگیران ضروری است یکی از برکات ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت، ارتقای توانمندی های فراگیران و افزایش مهارت آنها در جهت خدمت به کشور است.
معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور حمایت همه جانبه خود را از ادغام آموزش و پژوهش در نظام سلامت اعلام میکنند و نسبت به هزینه های سرسام آور جدایی آموزش از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تحمیل هزینههای غیرضروری به کشور نگرانی جدی خود را اعلام میکنند.
۲- دانشگاه های علوم پزشکی کشور با رویکرد پاسخگویی اجتماعی، جامعنگری، آیندهنگاری، ارتقاء کیفیت آموزش و ارتقای اثربخشی و کارآیی آموزش علوم پزشکی را از اهداف اصلی خود می دانند و نسبت به اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی متعهد خواهند بود.
۳- حفظ و جذب اعضای هیات علمی متخصص، متعهد و دلسوز که از ارکان آموزش و درمان نظام سلامت بشمار میروند، واجب و ضروری است.
از مراجع ذیربط من جمله مجلس شورای اسلامی تقاضا میکنیم تسهیلات لازم در جهت رفع مشکلات معیشتی این قشر فرهیخته را فراهم آورده و با تنظیم قوانین جهت ماندگاری اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی (علوم پایه ، بالینی) انگیزه حضور و ادامه فعالیت این سرمایه های کشور را فراهم سازند.
۴- بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی از وظایف اصلی حوزه آموزشی محسوب میشود و دانشگاههای علوم پزشکی به فراخور توانمندی های فیزیکی، نیروی انسانی و شرایط بومی در جهت بینالمللی سازی آموزش تلاش خواهند کرد.
۵- معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی جهت اجرایی نمودن برنامه پزشکی خانواده و سیستم ارجاع، همکاری با معاونین بهداشت و درمان دانشگاهها را در جهت حل مشکلات بهداشتی، درمانی کشور از وظایف اصلی خود میدانند و در جهت اجرایی نمودن برنامه پزشکی خانواده و سیستم ارجاع تلاش خواهند کرد.
6- اجرای قانون عدالت آموزشی در بومی گزینی که مصوب مجلس شورای اسلامی است از وظایف دانشگاههای علوم پزشکی کشور است و می تواند به عدالت در توزیع عادلانه نیروی انسانی در مناطق کم برخوردار کمک کند.
7- به استناد ماده یک احکام دائمی کشور مبنی بر اداره دانشگاههای علوم پزشکی بصورت هیات امنائی تقاضا می¬گردد مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 مبنی بر شمول دانشگاههای علوم پزشکی بر قوانین محاسبات عمومی کشور حذف گردد.
۸- به منظور ارتقای بهرهوری و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود گروههای آموزشی، معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی بر همگرایی رشتههای علوم پزشکی و علوم بین رشتهای گروههای آموزشی و عدم تفرق گروههای آموزشی موجود تاکید دارند.
۹- معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی ضمن تاکید برضرورت آموزش حضوری، خواستار بهره گیری و تداوم آموزش ترکیبی و تقویت آموزش مجازی میباشند و به گسترش برگزاری آزمون های الکترونیک تاکید دارند.
۱۰- با توجه به لزوم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی عمومی، جهت حفظ کیفیت آموزش پزشکی نیاز به تامین اعتبارات لازم و توسعه زیرساختها و فضاهای آموزشی در قالب ردیف بودجهای مستقل میباشد.
۱۱- از آنجایی که دانشگاههای علوم پزشکی در ارائه خدمات سلامت براساس نیاز واقعی کشور نقش مهمی دارند و با توجه به تغییرات نیازهای بهداشتی، درمانی جامعه، لزوم بازنگری برنامه های آموزشی در جهت حل مشکلات کشور ضروری است و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی به نگرش عدالت محوری، بهرهوری و دستیابی به مرجعیت علمی خود را متعهد به بازنگری در برنامههای آموزشی میدانند.
۱۲- با توجه به معوق ماندن اسناد هزینه تعهدات دانشگاههای علوم پزشکی از جمله حقالتدریس، تمام وقت جغرافیائی، حقوق نیروهای شرکتی پیشنهاد میگردد سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص اعتبارات هزینه ای به استناد مصوبات ستاد ملی کرونا به دانشگاهها اقدام نماید.
۱۳- برگزاری آزمون های الکترونیک میتواند در هزینه اثربخشی و امنیت آزمون ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد .
معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تلاش خواهند کرد در اجرای بهینه و اثربخشی آزمون های الکترونیک اقدام نمایند.
۱۴- توجه به تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر و بهرهمندی مناسب از آئین نامه استاد مشاور مورد تاکید معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار دارد.
۱۵- اصلاح وضعیت معیشتی کلیه فراگیران مورد توجه جدی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و در این راستا رایزنی و تصمیمگیری های لازم انجام خواهد شد.
۱۶- تقویت علوم پایه و توجه به ارتقای کیفیت آموزش رشته مقاطع مختلف علوم پایه با نگاه جامعه محوری و حل مشکلات و توجه به معیشت اعضای هیئت علمی علوم پایه از خواستههای معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.
انتهای پیام/