خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 30 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«آموزگاران» دهقانان فداکار‌اند; دست رد بر سینه مطالبات باغبانان اندیشه

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 14 اردیبهشت 1398 - 02:31
آموزگار، وجود نازنینش را واژه واژه، بخش بخش هجی می‌کند و انگار که آموزگار امروز دهقانی فداکار شده است اما به راستی چرا همیشه دست رد بر سینه درخواست‌ها و مطالبات آموزگاران استان می‌خورد.
معلمان،پرداخت،محل،زندگي،تماس،حقوق،نقش،استان،روز،معلمي،موقع،م ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، ردیف نیمکت‌ها، با نظم و ترتیب، در سکوت، منتظر نشسته‌اند.
آن مستطیل سبز رنگ، در کنار گچ‌های آبی، سفید و صورتی بریده بریده، به اتفاقی فکر می‌کنند که ناگهان، دیوار‌ها و کف پوش و سقف آبی اتاق لبریز از شادی و هیاهوی زندگی می‌شود.
کیف‌ها و کوله پشتی‌ها، زنده از حضور کتاب و دفتر و مداد، از روی شانه‌های کوچک، آرام روی میز فرود می‌آید و دستان ترد ساقه‌ها، روی سرزمین درس و مدرسه نقاشی می‌کند.
کلاس درس که شروع می‌شود باران دانش، قطره قطره و پیوسته افشانده می‌شود.
آموزگار، وجود نازنینش را واژه واژه، بخش بخش هجی می‌کند.
انگار که آموزگار امروز دهقانی فداکار شده است.
آموزگار مهربان، باغبان اندیشه‌های پاک به مزرعه پاک قلب بچه‌ها، به صحرای ذهن و جان آن‌ها، بذر به بذر دانش می‌آموزد.
معلمان نقش بزرگی در روشنگری اقشار باسواد به ویژه قشر فرهنگی جامعه داشت آثار عمیق شهید مطهری در احیای اندیشه دینی اصیل و منطبق با نیاز روز جامعه بسیار مؤثر بوده است تا جایی که دوازدهم اردیبهشت‌ ماه روز شهادت استاد مرتضی مطهری در تقویم ایران با عنوان روز معلم نامگذاری شده است.
نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند زیرا معلمان انسان سازان نسل بعد هستند، اهمیت شغل معلمی به قدری است که امام خمینی (ره) در مورد ارزش شغل معلمی گفت: نقش معلمان مانند نقش انبیا در جامعه است.
اما علی‌رغم نقش مهم و فراوانی که معلمان برای تربیت نسل‌های بعدی جامعه دارند شاهد نارضایتی‌های این قشر از وضعیت معیشتشان هستیم.
عدم پرداخت به موقع حقوق معلمان و مطالبات آن‌ها زندگی بخش زیادی از این قشر را با مشکل روبه‌رو کرده است.
مشکل دیگری که برخی از دبیران با آن روبه‌رو هستند در مورد معلمانی است که سال‌ها در مناطق محروم استان و در نقطه‌ای دور از محل زندگی خود خدمت می‌کنند و برای انتقال به مدرسه‌ای در حوالی محل زندگیشان با مشکل روبه‌رو هستند.
خبرنگار تسنیم‌ پای صحبت چند تن از معلمان شهرکردی نشسته و مشکلات آن‌ها را جویا شده علی‌رغم اینکه آن‌ها درد دل‌های زیادی داشتند اما حاضر نبودند نامی از آن‌ها در این گزارش برده شود.
یکی از معلمان حاضر در جمع گفت: برخی از معلمان برای تامین مخارج زندگی خود شغل دوم دارند اما بنده تک شغله هستم و منبع درآمد دیگری جز حقوق معلمی ندارم که آن هم به علل نامشخص با تاخیر پرداخت می‌شود.
این دبیر ادبیات افزود: بخش عمده دریافتی من صرف پرداخت قسط وام می‌شود که گاها به دلیل به موقع پرداخت نشدن حقوق ماهیانه، اقساط معوقه می‌شوند و مرتبا از بانک با بنده برای پرداخت اقساط معوق تماس گرفته می‌شود.
این معلم شهرکردی عنوان کرد: این روزها مخارج زندگی بسیار بالا است و اگر خرج‌های ناگهانی مانند خرابی خودرو یا اتفاقات دیگر به آن اضافه شود گذران زندگی معلمان سخت‌تر می‌شود زیرا دیگر کسی حاضر نیست ابتدا خدمتی ارائه کند و چند وقت دیگر دست‌مزدش را دریافت کند.
وی افزود: عدم پرداخت به موقع حقوق معلمان باعث شده تا این افراد برای تامین نیازهای زندگی در مقابل خانواده خود شرمنده شوند.
معلم دیگری می‌گفت: فاصله محل زندگی من تا محل کارم زیاد است و هر روز باید برای رسیدن به محل کار خود هزینه‌ بسیاری صرف تهیه بنزین کنم گاهی اوقات به دلیل پرداخت نشدن به موقع حقوق ماهیانه‌ام برای ایاب و ذهاب با مشکل روبه‌رو می‌شوم.
این دبیر ریاضی شهرکردی از عدم پرداخت اضافه‌کارهایشان نیز ناراضی بود و می‌گفت: هزینه اضافه کار معلمان تقریبا سالی یک بار پرداخت می‌شود و زمان پرداخت هزینه تصحیح اوراق و مطالبات دیگر معلمان نیز مشخص نیست .
معلمی دیگر که خانمی ساکن شهرکرد بود اما محل کارش در یکی از روستای استان است، گفت: من 15 سال است که در یکی از روستاهای مناطق محروم استان تدریس می‌کنم هر روز مجبورم ساعت 5 صبح فرزندان کوچک خود را به مادرم بسپارم و راهی محل کارم شوم.
این دبیر شهرکردی اضافه کرد: تاکنون چندین بار درخواست گرفتن انتقالی از این روستا به مکانی نزدیک‌تر به محل زندگی‌خود را ارائه داده‌ام اما هر بار درخواستم رد شده است.
مشکلات معلمان بسیار بود به همین دلیل خبرنگار تسنیم برای پیگیری مشکلات مطرح شده با مدیرکل آموزش و پرورش استان تماس تلفنی گرفت اما در حین مکالمه با ایشان و مطرح کردن پرسش در مورد مشکلات دبیران هم‌استانی تماس قطع شد و علی‌رغم تماس مجدد خبرنگار تسنیم با مدیرکل آموزش و پرورش استان تماس پاسخ داده نشد.
انتهای پیام/ش