باید از رسانهها برای توانمندسازی مناطق محروم استفاده کرد
پدر علم رسانه نوین گفت: باید از رسانهها در جهت توسعه و توانمندسازی مناطق محروم استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علیاکبر فرهنگی امروز در اولین همایش و نمایشگاه رسانههای نوین و شکلدهی نهادهای اجتماعی در کرمان اظهار داشت: باید از رسانهها در جهت توسعه و توانمندسازی مناطق محروم استفاده کرد.
دبیر علمی همایش رسانههای نوین و شکلدهی نهادهای اجتماعی با اشاره به اینکه رسانههای نوین هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارند، گفت: متاسفانه جنبههای منفی رسانههای نوین بیشتر مطرح شده است، رسانههای نوین ابزاری هستند که میتوانیم در جهتهای بسیار خوب از انها استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: یکی از کارهایی که رسانهها انجام میدهند آگاهسازی مردم است و بر اثر این آگاهی زندگی مردم تغییر میکند و نمونه بارز این مسئله میتوان به قلعهگنج اشاره کرد.
فرهنگی با بیان اینکه زمانی که یک تکنولوژی جدید به وجود میآید دگرگونیهایی در ابعاد مختلف شروع میشود، بیان کرد: رسانههای نوین یک تکنولوژی جدیدی هستند که در مرحله اول نهادهای اجتماعی را تحت تاثیر خودشان قرار میدهند.
دبیر علمی همایش رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی افزود: رسانههای نوین تک تک نهادهای اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد و هر تکنولوژی که میآید روی نهادهای اجتماعی تاثیر میگذارد و در نهایت فرهنگسازی میکند.
وی ادامه داد: بر اساس به وجود آمدن تکنولوژی آموزش و پرورش تغییر پیدا میکند حکومت و نهادهای سیاسی شروع به دگرگونی میکنند، در دورههای پیشین حرکت از بالا به پایین بود اما با به وجود آمدن تکنولوژیهای نوین حرکت از پایین به بالا است.
فرهنگ گفت: نهاد اقتصاد با شکلگیری رسانههای نوین از حالت خود مصرف به اقتصاد مبادلهای تبدیل میشوند و با رسانههای نوین پا را از قلمروهای مرزی فراتر خواهیم گذاشت و فرآیند صادرات را برای ما فراهم میکند و میتوانیم کالاهای خود را به تمام نقاط جهان گسترش دهیم.
دبیر علمی همایش رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی خاطرنشان کرد: رسانههای نوین در خدمت بشر هستند.
مبانی شکلگیری مباحث فضای مجازی در کشورهای غربی است
امیر خوراکیان معاون فرهنگی اجتماعی واحدهای محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در اولین همایش و نمایشگاه رسانههای نوین و شکلدهی نهادهای اجتماعی در کرمان اظهار داشت: مسئله فضای مجازی به طور عام و نوین به طور خاص مباحث نوپایی است با توجه به اینکه پیشینه زیادی ندارد اما سرعت تحول آنها زیاد است .
رئیس همایش رسانههای نوین و شکلدهی نهادهای اجتماعی در کرمان افزود: مبانی شکلگیری مباحث فضای مجازی در کشورهای غربی است و این با مبانی دینی و فرهنگی ما فاصله دارد و به همین دلیل نیازمند فعالیت بیشتر اساتید، دانشجویان، دانشگاه و فعالیت آنها در بخش علمی و نظری هستیم.
خوراکیان تصریح کرد: از یک سال پیش تلاش کردیم با اتکا به ظرفیتهای مردمی، بخش خصوصی و به دور از تشریفات اداری یک حرکت ارزشمندی در کشور سامان میدهند.
وی بیان کرد: بهرهبرداری علمی از این نشست اولویت اصلی و راهاندازی و تقویت یک جریان علمی و پژوهشی در رسانههای نوین و فضای مجازی در دستور کار ما است.
معاون فرهنگی اجتماعی واحدهای محتوایی مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرد: مباحث اقتصادی به عنوان اول همایش رسانههای نوین و شکلدهی نهادهای اجتماعی قرار گرفته تا مسئله فضای مجازی و رسانههای نوین و ارتباط آن با مسائل اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.
خوراکیان بیان داشت: محورهای این همایش عبارتند از تحولاتی که در اشتغال در فضای مجازی به وجود آمده، اقتصاد دانشبنیان، صادرات، جذب سرمایههای داخلی و خارجی و ...
است.
وی با بیان اینکه ۱۰ مقاله در این همایش ارائه میشود که ۳۰ مقاله به صورت پنل ارائه میشود، خاطرنشان کرد: نشست دوم این همایش در فاصله زمانی مناسبی در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
کرمان از لحاظ زیرساختهای ارتباطی ضعیف است
محمدجواد فدایی استاندار کرمان اظهار داشت: رسانههای نوین و فناوریهای نوین ارتباطاتی در سرعت و گسترش توسعه استان و کشور موثر است و نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند و میشود از این تکنولوژی برای توسعه سریع استان استفاده کرد.
وی افزود: رسانههای نوین ویژگیهایی دارند و به همین دلیل در رشد و توسعه اقتصادی کشور و استان کرمان مفید است و یکی از این ویژگیها تعاملی بودن و ارتباط دو سویه است.
فدایی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم از امکانات رسانههای نوین استفاده کنیم باید موانع پیش رو برداشته شود.
استاندار کرمان تصریح کرد: ما در استان کرمان از لحاظ زیرساختهای ارتباطی ضعیف هستیم و کمبودهایی در شبکه فیبر نوری و دلتاها داریم.
انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ق/ر