وضعیت نامناسب ایران درشاخصهای بینالمللی دولت الکترونیک/ مرکز تماس خدمات دولت الکترونیکی راهاندازی میشود
معاون وزیر ارتباطات گفت: در شاخصها ی بینالمللی دولت الکترونیک وضعیت مناسبی نداریم و در دولت سیزدهم تلاش میکنیم که خدمات کلیدی مورد نیاز مردم را با اولویت از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت به مردم ارائه کنیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در شاخصها ی بینالمللی دولت الکترونیک وضعیت مناسبی نداریم و در دولت سیزدهم تلاش میکنیم که خدمات کلیدی مورد نیاز مردم را با اولویت از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت به مردم ارائه کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک نشست خبری با موضوع راهبردهای آینده سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: اهداف سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات درشهریور سال 99 در شورای عالی فضای مجازی تصویب و به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است که این برنامه را تا به ثمر رسیدن مفهوم شبکه ملی اطلاعات دنبال میکنیم.
وی گفت: یکی از موضوعات مهم در شبکه ملی اطلاعات، راهاندازی اپراتور خدمات است تا ارائه خدمات بومی به مردم تسریع شود و در این زمینه با تقسیم کار ملی، دولت و بخش خصوصی مشارکت خواهند داشت.
البته بسترسازی توسعه خدمات توسط دولت و ارائه خدمات توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به تمرکز خدمات دولت در درگاه ملی خدمات گفت: طبق آخرین ارزیابیها از وضعیت خدمات دولت الکترونیک در کشور 40 درصد از خدمات توسط 168 دستگاه ارائه میشوند.
خوانساری گفت: از 6 هزار خدمتی که ارائه میشوند، 5 درصد پرکاربرد و پرمخاطب هستند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: خدمات دولت باید براساس یک پنجره واحد ارائه شوند؛ یعنی این پنجره تجمیعکننده خدماتی است که دولت به مردم ارائه میکند.
وی همچنین از راهاندازی مرکز تماس خدمات دولت الکترونیک به عنوان ابزاری برای تعامل مردم با دولت در زمینه چگونگی و کیفیت خدمات ارائه شده خبر داد.
وی گفت: ابر دولت الکترونیک یکی دیگر از پروژههای راهبردی سازمان فناوری اطلاعات ایران است که خدمات مورد نیاز کسب و کارها را تسهیل میکند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: طبق آخرین ارزیابیهای انجام شده مشخص شد که در شاخصهای بینالمللی دولت الکترونیک وضعیت مناسبی نداریم، از جمله در شاخص EGDI از 193 کشور رتبه 89 و در سال 2020 در شاخص EPAR از 193 کشور رتبه 118 را داشتیم که اصلاً وضعیت مطلوبی نیست.
وی گفت: 120 خدمت با اولویت داریم که باید به مردم به صورت الکترونیکی ارائه شوند و در دولت سیزدهم تلاش داریم که خدمات کلیدی مورد نیاز را با اولویت در پنجره واحد دراختیار مردم قرار دهیم.
خوانساری گفت: همچنین طبق قانون برنامه ششم موظفیم در گذرگاه یکپارچه خدمات دولت یا GSB امکان خدماترسانی دولت به دولت را فراهم کنیم که درنهایت مردم استفادهکننده از این خدمات هستند و طبق آماری که از تراکنشهای این گذرگاه داریم، رشد تراکنشها را شاهد هستیم؛ به طوری که تراکنشها نسبت به یکسال گذشته یک و نیم برابر شده و به آمار یکمیلیارد و 620 تراکنش در دی ماه امسال رسیده است.
وی همچنین با اشاره به درگاه فراخوانی خدمات دولت به بخش خصوصی (PGSB) گفت: در این درگاه 24 دستگاه سرویسدهنده و 590 کسب و کار بخش خصوصی فعالیت میکنند، برای مثال؛ در سرویسی مانند بررسی داشتن گواهی سلامت کرونا در رانندگان با هم همکاری میکنند و در مجموع 25 میلیون تراکنش در ماه از طرف دولت به کسب و کارها تبادل شده است.
وی با اشاره به اینکه معاونت برنامهریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تقسیم کار در حوزه شبکه ملی اطلاعات را انجام داده است، گفت: در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات هم مسئولیتهایی را عهدهدار است و این سازمان متولی خدمات در این شبکه است.
خوانساری یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات باید امن، پیوسته و با حفظ حریم خصوصی باشد که کسب و کارها هم با اطمینان در آن کار کنند.
وی با اشاره به خدمات شبکه ملی اطلاعات گفت: مبارزه با فساد جز با داشتن اطلاعات ممکن نیست و سامانه مدیریت زمین یکی از سامانههای این شبکه است که در نتیجه فعالیت این سامانه در قزوین مشخص شد که از 2 هزار تغییر اراضی، 700 مورد تخلف بوده است.
وی با بیان اینکه سامانه مدیریت زمین یکی از 23 پروژه ملی است، گفت: امیدواریم با این سامانه مشکلات تغییرات در اراضی، مالکیت اراضی و مسائل محیطزیستی رفع شود.
خوانساری همچنین از ایجاد نظام تنظیمگری حوزه فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: رقابت، بهرهوری اقتصادی، رسیدگی مناسب به فناوریهای نوظهور از مواردی است که در موضوعات تنظیم مقررات مورد نظر قرار میگیرد تا درنهایت سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور محقق شود.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه نوآفرین که برای ایجاد اشتغال در حوزه آیسیتی تعریف شده بود، گفت: وزارت ارتباطات هم تکالیفی را در حوزه اشتغال برعهده دارد که در 6 گروه برنامه حمایتی با اعتبار 1800 میلیارد تومان خواهیم داشت و در این برنامهها از توسعه اشتغال در شرکتهای فعال حوزه آیسیتی، پلتفرمهای کسب و کاری، آموزش نیروی انسانی، حمایت از بسترهای آنلاین، تسهیلات سرمایه در گردش، حمایت از توسعه ملی هزینه خواهد شد.
وی اضافه کرد: در برنامه توانآفرین به ازای ایجاد هر شغل 100 میلیون تومان تسهیلات درنظر گرفته میشود.
وی گفت: حمایت از پیامرسانها در دولت قبل هم وجود داشت که از محل تسهیلات وام وجوه اداره شده پرداخت میشد.
انتهای پیام/