خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 08 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

قرعه به نام گرانی بازار خودرو

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 06 بهمن 1400 - 09:54
روایتی شبیه هم دارند، برخی ۱۲بار، برخی ۱۹بار، برخی ۲۰ بار و برخی ... در قرعه‌کشی ثبت‌نام کرده‌اند، اما هنوز هیچ خودرویی به نام آنها درنیامده است.
خودرو،بازار،تومان،قيمت،خودروهاي،افزايش،برنده،پرايد،خودروساز، ...

ایسنا/اصفهان روایتی شبیه هم دارند، برخی ۱۲بار، برخی ۱۹بار، برخی ۲۰ بار و برخی ...
در قرعه‌کشی ثبت‌نام کرده‌اند، اما هنوز هیچ خودرویی به نام آنها درنیامده است.
البته یکی می‌گوید همکارم همان بار نخست و دیگری هم می‌گوید دوستم بار سوم در قرعه‌کشی خودرو برنده شد و شانس بازیگر اصلی قرعه‌کشی خودرو است.
خانمی هم می‌گوید که گویا ثبت‌نام کار هرکسی نیست و ما چندین بار ثبت‌نام کردیم و هیچ خودرویی برنده نشدیم و درنهایت همکار خواهرم برایمان ثبت‌نام کرد و بار دوازدهم صاحب یکی از همین خودروهای قرعه‌کشی شدیم، گویا او این کاره است و شنیده‌ایم برای هر کسی ثبت نام می‌کند، برنده این قرعه می‌شود.
مرد جوانی هم از ثبت‌نام‌های ناموفقش در قرعه‌کشی خودرو برای بار بیستم می‌گوید که از اوایل این طرح تقریباً هر بار ثبت‌نام کرده و البته دیگر در قرعه‌کشی‌های یک‌ساله ثبت‌نام نمی‌کند، چراکه فروش آن بعد از برنده شدن در بازار سخت است و قصد دارد بعد از برنده شدن در بازار آزاد، فیش آن را با قیمت روز بفروشد و از این طریق کسب سود کند.
یکی از بنگاه‌داران به ایسنا می‌گوید: شانس برنده شدن در قرعه‌کشی خودرو بین صفر و یک است و خریدار آن‌قدر باید ثبت‌نام کند تا برنده شود، اما اگر در این میان به‌جای منتظر ماندن سه‌ماهه و یک‌ساله خودرو را با قیمت روز خریداری کند، بیشتر سود می‌کند.
خانمی هم که بعد از چندین بار قرعه‌کشی برنده خودروی کوییک با تحویل یک‌ساله شده، با گلایه بسیار از شرکت خودروساز که به وعده خود عمل نکرده، می‌گوید: شرکت سه ماه بعد از موعد مشخص، خودرو را تحویل داده و خودرویی که آن زمان ۱۴۰ میلیون تومان بود را اکنون با قیمت روز ۲۰۰ میلیون تومان از شرکت تحویل گرفتم و اگر همان سال گذشته چکی همین خودرو را خرید کرده بودم، امروز سود بیشتری کرده بودم.
یکی دیگر از فعالان بازار خودرو بر این باور است که قرعه‌کشی خودروها حالت سرگرم‌کننده‌ای برای مردم دارد و این سیاست نتوانسته شرایط بازار را تغییر دهد و بازار خودرو همچنان میل به افزایش دارد.
یکی دیگر از بنگاه‌داران به ایسنا، می‌گوید: وضعیت بازار زیاد خوب نیست است و طی چند ماه اخیر قیمت خودروها بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است.
او دلیل افزایش قیمت خودرو را دولت و یا شرکت‌های خودروساز می‌دانند و بر این باور است که اگر امروز خریدار واقعی قصد خرید داشته باشد، به‌راحتی امکان خرید از شرکت‌های خودروساز را ندارد و ناچار به قرار گرفتن در پروسه ثبت‌نام است و اینکه خودرویی به قید خودرو به نام فردی درآید، احتمال پایینی دارد.
بنگاه‌دار دیگری هم می‌گوید: امروز هر ماشینی را که بخواهید، فراوان به قیمت روز در بازار وجود دارد و متأسفانه اختلاف بسیاری بین خرید خودروهای قرعه‌کشی با بازار آزاد است؛ مثلاً قیمت تیبا۲ در شرکت خودروساز ۱۲۲ میلیون است، اما همین خودرو در بازار آزاد بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.
او دلیل این آشفته‌بازار خودرو را تولید پایین خودرو در بازار می‌داند و می‌گوید: متأسفانه همان تعداد خودروهایی که در بازار تولید می‌شود، به بازار عرضه نمی‌شود و امروز شاهد رانت و رانت‌بازی در بازار خودرو هستیم.
او توضیح می‌دهد: امروز در تهران و یا اصفهان هر تعداد خودرویی که بخواهم در بازار آزاد و با قیمت روز عرضه می‌شود، اما با در پروسه ثبت‌نام و قرعه‌کشی ممکن است بین ۱۰ تا ۲۰ مرتبه و یا بشتر یک فرد ثبت‌نام کند و برنده هیچ خودرویی نشود.
او می‌گوید: اگرچه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز تولید می‌شود، اما به‌صورت قطره‌چکانی در بازار تزریق می‌شود، اما امروز معتقدم زمانی که می‌توان به‌راحتی از بازار آزاد خودرو خرید کرد، چرا باید در صف ثبت‌نام و قرعه‌کشی قرار گرفت؛ به‌عنوان مثال اگرچه خودرو دنا ثبت نامی ۲۲۰ میلیون تومان است، اما در بازار آزاد بالای ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رود و این شرایط و اختلاف قیمت به‌نوعی توسط دولت در بازار ایجاد شده است.
با این‌وجود برخی فعالان بازار خودرو بر این عقیده‌اند که دلالان بازار خودرو به نوعی با شرکت‌های خودروساز در ارتباط هستند و امروز اگر حتی با کدملی‌های بسیار و مختلف اقدام به ثبت‌نام خودرو کنیم، شانس برنده شدن بسیار پایین است و سیستم قرعه‌کشی خودرو نه تنها ترمز افزایش قیمت‌ها را نکشیده، بلکه فضای دلال‌بازی خانگی را مهیا کرده و قیمت خودروها همواره رو به افزایش است.
آنها بر این باورند در حالی‌که اکنون قدرت تولید قطعات خودرو و همچنین خودرو باکیفیت را نداریم و کیفیت خودروهای تولیدی نسبت به پنج سال پیش بسیار پایین‌تر است و با افزایش قیمت خودرو، هرسال از آپشن‌های خودروهای تولیدی کمتر می‌شود.
افزایش قیمت خودرو ارتباطی به نوسانات نرخ دلار ندارد
به گفته یکی از بنگاه‌داران اصفهانی، افزایش قیمت خودرو ارتباطی به نوسانات نرخ دلار ندارد و حدود یکی سال و نیم پیش با دلار ۳۰ هزار تومانی، پراید ۷۰ میلیون تومان شد، اما اکنون با دلار ۲۷ هزار تومانی، پراید ۱۹۰ میلیون تومان است و به‌نوعی دست‌های پنهان بازیگران بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها هستند و اگر دولت به‌طور واقعی نسبت به سامان بازار خودرو اقدام نکند، افسار این بازار بیش از این رها شده و رو به افزایش می‌رود.
او معتقد است، چرا خودرویی که در بازار آزاد ۴۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و مردم نیز برای خرید آن استقبال می‌کنند را شرکت خودروساز ۲۰۰ میلیون تومان عرضه کند؟!
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در اصفهان درباره وضعیت صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو به ایسنا، توضیح می‌دهد: متأسفانه انحصار تولید خودرو کشور به دو خودروساز سایپا و ایران‌خودرو و همچنین عدم واردات خودرو موجب شرایط نابسامان این بازار شده و مردم ناچارند تنها خودروهای داخلی را خریداری کنند.
حمیدرضا قندی می گوید: در حال حاضر واردات خودرو تنها مربوط به برندهای مختلف خودروهای چینی است و اگرچه کیفیت نسبتاً مناسبی دارند، اما برخی کارخانجات خودروهای چینی، تنها چند ماه اقدام به تولید و مونتاژ حدود ۴۰۰۰ هزار خودرو می‌کنند، اما دیگر قطعات آن وارد بازار نمی‌شود که این اتفاق اوضاع را بر هم ریخته است.
او با اعتقاد بر اینکه با نرخ دلار کنونی، افزایش قیمت خودروهای داخلی سرسام‌آور است، اضافه می‌کند: با دلار ۳۲ هزار تومانی در سال گذشته خودرو پارس تیو۵ از حدود ۳۲۰ میلیون تومان بالا نرفت، اما امروز با دلار ۲۷ هزار تومان همین خودرو بالاتر از ۳۴۰ میلیون تومان است.
عرضه و تقاضا در بازار خودرو به‌هم ریخته است
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در اصفهان با بیان اینکه امروز عرضه و تقاضا در بازار خودرو به‌هم ریخته است، می‌گوید: متأسفانه اگرچه تولید خودرو در کارخانجات افزایش‌یافته، اما خودروها دپو می‌شوند و متأسفانه به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.
او با بیان اینکه در این شرایط خودروسازان کسری قطعات را در کارخانه‌ها اعلام می‌کنند و خودروها را به دست مصرف‌کننده نمی‌دهند، تأکید می‌کند: در طرح ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودروها، به‌نوعی دو خودروساز، تنها تعداد محدودی پیش‌فروش می‌کنند تا جلو دهن مردم و سازمان بازرسی و دولت را بگیرند، در حالی‌که خودروسازان طی یک سال اخیر به دنبال افزایش قیمت هستند.
قندی اضافه می‌کند: شاید ۹۵ درصد خودروهای قرعه‌کشی هنگام قرعه‌کشی و زمانی که هیچ خودرویی وجود ندارد، فروخته می‌شود؛ مثلاً حواله خودرو دنای اتوماتیک با ۳۰ میلیون و یا ۴۰ میلیون بیشتر توسط شخصی که در قرعه‌کشی خودرو برنده شده و یا با کد ملی فروش می‌رود و به نوعی امروز شاهد دلال‌بازی خانگی در بازار خودرو هستیم.
او با اعتقاد بر اینکه تغییر وزرا و استیضاح موجب شده تا فضای کارشناسی در بازار خودرو نباشد، می‌گوید: امروز تقاضای خودرو در بازار بالا است و هر خانواده بین ۲ تا ۳ خودرو دارد و به‌نوعی عرضه و تقاضا خودرو در بازار با یکدیگر همخوانی ندارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در اصفهان درباره اینکه قرار بود تولید خودرو پراید متوقف شود، درحالی‌که امروز خودرو پراید صفر در بازار خریدوفروش می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر اصلاً پراید تولید نمی‌شود و به‌نوعی هیچ خودرو پرایدی از کارخانه وارد بازار نمی‌شود و برخی مصرف‌کنندگان و نمایندگی‌های خودروها پرایدهایی که دو سال پیش خریداری کردند را با خواندن آن در پارکینگ‌های خانگی، اکنون از بالا رفتن قیمت آن در بازار سود کسب می‌کنند.
او با بیان اینکه خودروهای پراید صفر در بازار مربوط به مشتری از سال ۹۹ است، اظهار می‌کند: هنوز پراید طرفداران خاص خود را دارد، اگرچه خودرو تیبا و کوییک با ۲۰۰ میلیون تومان به بالا جایگزین پراید است.
قندی همچنین می‌گوید: در حال حاضر قیمت پارس تیو۵ حدود ۳۴۰ میلیون تومان، پارس سال ۲۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ‌ پنج ۳۳۵ میلیون تومان، پژو اس دی ۳۳۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۳۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف پانوراما حدود ۳۷۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ اتومات ۵۷۰ میلیون تومان، تارا ۴۸۰ میلیون تومان، دنا معمولی ۳۷۰ میلیون تومان، دنا پلاس ۴۱۵ میلیون تومان، دنا اتوماتیک ۵۰۳ میلیون تومان، سمند داشبورد قدیم ۲۷۰ میلیون تومان، سورن جدید ۲۷۵ میلیون تومان، ال۹۰ حدود ۴۵۰ میلیون تومان، پراید ۱۷۴ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۱۹۰ میلیون تومان، کوییک ساده ۱۹۳ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۸۲ میلیون تومان، تیبا دو ۱۹۰ میلیون تومان، کوییک معمولی ۱۹۸ میلیون تومان، کوییک آر ۲۰۲ میلیون تومان و شاهین ۳۵۰ میلیون تومان است.
به گفته این فعال بازار خودرو، پیش‌ از این مردم با این قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی، قدرت خرید خودروهای باکیفیت خارجی را داشتند.
او ادامه می دهد: به‌عنوان‌مثال خودرو شاهین، همان موتور کوییک است که توربو شده و با ۳۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود، متأسفانه خودروسازان با همان تودوزی، موتور و ...
و تنها با یکی دو قطعه اضافه خودرو را با ۱۰۰ میلیون تومان پول بیشتر در بازار عرضه می‌کنند.
قندی با پیش‌بینی بازار خودرو، می‌گوید: بازار خودرو بستگی به نرخ ارز و مذاکرات هسته‌ای وین دارد و اگر قیمت دلار کاهش یابد قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.
وی درباره بازار خودروهای خارجی، اظهار می‌کند: در حال حاضر معاملات خریدوفروش برای خودروهای خارجی به دلیل بستن مالیات بر آن کمتر از گذشته شده، البته این خودروها مشتریان خاص خود را دارند با این‌وجود همچنان تقاضا برای خودروهای ایرانی وجود دارد.
انتهای پیام