راه حل مشکل بیکاری «آموزش مهارتی» است/ فراخوان جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه راه حل مشکل بیکاری آموزش مهارتی است، گفت: این دانشگاه متولی آموزش خاص مهارتی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدحسین امید بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح آمایش سرزمینی در عرصه وزارت علوم اظهار داشت: منظور از آمایش، کاهش نیست بلکه تحقق نیازهای آموزش عالی در هر منطقه متناسب با شرایط آن است.
ما به دنبال این هستیم در تمام استانها با کمک استانداری، نیازهای استان را با برنامههای توسعه 5، 10 و 20ساله برطرف کنیم.
وی افزود: در موضوع ساماندهی مراکزی داشتیم که فاقد حداقلهای کیفی بود یا توجیهی برای فعالیت نداشتند که تعطیل شدند.
لذا در ارتباط با طرح آمایش هیچ مرکزی تعطیل نشده است.
امید خاطرنشان کرد: 1100مرکز علمی کاربردی داشتیم که امروز 600مرکز آن فعال است؛ تنها 360 مرکز بر اساس مصوبه شورای عالی اداری متوقفشده است که پذیرش دانشجو نداشتند و بقیه یا انصراف دادند یا ما آنها را صاحب صلاحیت تشخیص ندادیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آموزشهای مهارتی در این دانشگاه نیز گفت: ما متولی آموزشهای خاص هستیم و کسی را تربیت میکنیم که متخصص در یک فن یا حرفه خاص باشد.
وی بیان داشت: دانشجویانی که مهارت خاص میبینند از شانس بیشتری برای اشتغال برخوردارند.
در کلان موضوع، دانشآموختگان ما اشتغال پذیری بالاتری دارند.
طبق آخرین آمار بیش از 40درصد دانشجویان دانشگاه جامع که شاغل هستند، درزمینهٔ تحصیل خود مشغول هستند.
امید در مورد وجود صندلی خالی در دانشگاه جامع نیز گفت: درگذشته توسعه کمی داشتیم و این افزایش موجب شد صندلی خالی بیشتر شود یعنی در بهمنماه حدود یکمیلیون ظرفیت داشتیم.
اما در سال تحصیلی جاری این نسبت اصلاح شد.
یعنی پذیرش ما حدود 150هزار نفر بوده و ظرفیت حدود 600هزار نفر.
این مقام مسئول افزود: در سال 97 با کاهش شدید مواجه شدیم به دلیل اینکه نظام جدید آموزشوپرورش خروجی نداشت اما امسال با توجه به دانشآموختگان هنرستانی، میتوان امیدوار بود که میزان استقبال بیشتر شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مورد دانشکده خبر نیز گفت: راهحل ارائه کردیم تا راهحل مشخصی دهند.
به دلیل اینکه موضوع خبر موضوع مهمی است سعی ما این است که این مراکز تعطیل نشوند.
وی بابیان اینکه از سال 94 تاکنون یکمیلیون و 300هزار نفر کاهش دانشجو داشتیم، افزود: ساماندهی دانشجویان اولویت وزارت علوم است و مأموریت گرایی و طرح آمایش نیز جزو تغییرات بنیانی در وزارت علوم محسوب میشود؛ اتفاقی که سالها پیش در دانشگاه جامع علمی کاربردی افتاده است.
امید همچنین در مورد همایش رؤسای دانشگاههای جامع علمی کاربردی در شیراز نیز گفت: این همایش با بهترین صورت ممکن در شیراز برگزار شد و در این همایش 2موضوع مهم در دستور کارداریم؛ یکی بحث مأموریت گرایی و اجرای خوشههای شغلی و دوم بحث سطحبندی مراکز علمی کاربردی.
این مقام مسئول ادامه داد: مرکز کارنو نیز در شیراز افتتاح شد یعنی ایدههایی که میتواند کارآفرین باشد.
در پی آن بانک ایده شکل خواهد گرفت و ایدههای برتر شناسایی میشود و با مشاورههای مجانی حقوقی و فنی به ایده پردازان، کمک میشود.
هدف نهایی از این طرح خلق ثروت و ایجاد شغل است.
وی در مورد جذب مدرس ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز گفت: بیش از 50هزار مدرس را مجوز دادیم که مراحل ارزیابی را طی نکرده بودند اما از سال 95 به دلیل تصویب آئین نامه دانشگاه، مدرسان جدید باید مراحل خاصی را برای تایید صلاحیت طی کنند و جذب شوند.
امید افزود: در شهریورماه فراخوان خواهیم زد و میزان جذب مدرس را اعلام می کنیم.
این مقام مسؤول همچنین گفت: 50هزار مدرس قبلی نیز مورد ارزیابی جدید قرار گرفتند و برای مهر 98 این برنامه را داریم که صرفا مدرسینی در این دانشگاه کار کنند که صلاحیت های لازم را کسب کنند و در این راستا اساتیدی که دارای مهارت فنی هستند در اولویت خواهند بود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در این دانشگاه ما مدرسانی با مدرک دیپلم داریم که دارای تجارب ارزشمند در زمینه های گوناگون هستند که به آنها استاد خبره تجربی می گوییم.
امید در پایان نیز گفت: راه حل مشکل بیکاری کشور آموزش مهارتی است اما ما زیر 15درصد در این زمینه هستیم.
لذا تشویق مردم به سمت آموزش های مهارتی رسالتی است که بر دوش همه ما گذاشته شده است.
انتهای پیام/76018/ر