لیست جدید مواد غذایی مشمول درج قیمت تولیدکننده اعلام شد
سازمان حمایت لیست جدید مواد غذایی مشمول درج قیمت تولیدکننده و جدول ضرایب سود توزیع در شرکتهای پخش سراسری و عمده فروشیها را اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - بنابر اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تمام واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه از تاریخ ۱۴۰۰.۱۱.۲۳ ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات شدند.
بنابر این گزارش متن نامه و دستورالعمل سازمان حمایت به شرح زیر است:
با عنایت به مفاد بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار»، که لازمه این امر، اطلاعرسانی نظاممند، دقیق و بهنگام در مورد قیمت کالا و خدمات به مصرفکنندگان بوده و در قوانین متعدد از جمله ماده (۶) قانون تعزیرات حکومتی مصوب ۶۷.۱۲.۲۳، ماده (۵) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان مصوب ۸۸.۷.۱۵ و مواد (۱۵ و ۶۵) قانون قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب ۹۲.۶.۱۲ به ضرورت درج قیمت تاکید گردیده است.
با دستور وزیر صمت مبنی بر درج قیمت کارخانه روی اجناس، برای جلوگیری از سوداگری ها، تمام واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازمخانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، لوازم یدکی خودرو (۵۱ قلم براساس فهرست پیوست) به درج قیمت تولیدکننده / واردکننده روی کالا با در نظر گرفتن مجموع هزینهها و سود قانونی واحدهای تولیدی / وارداتی با احتساب مالیات بر ارزشافزوده شدند.
۱- قیمت تولیدکننده / واردکننده درج شده روی کالا میبایست عیناً منطبق با قیمت فروش براساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد.
۲- به منظور بهرهمندی مصرفکنندگان از تخفیفهای اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از ۳٪ میبایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری گردد.
۳- در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضا محصول و…) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه میبایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرفکنندگان اقدام نمایند.
۴- حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمینکننده تا مصرفکننده میتواند به قیمت تولیدکننده / واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خردهفروشی (منطبق با ضرایب خردهفروشی مصوب) است.
۵- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد.
۶- تمام واحدهای تولیدی / وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاعرسانی و آگاهسازی شبکههای توزیع و مصرفکنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.
۷- خردهفروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.
انتهای پیام/