خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای: 1400 مرکز آموزش جوارکارگاهی تا پایان سال در سطح کشور راه‌اندازی می‌شود- اخبار کرمان - اخبار استانها تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 05 بهمن 1400 - 11:13
گروه استان‌ها- رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از راه‌اندازی هزار و 400 مرکز آموزش جوارکارگاهی تا پایان سال در سطح کشور خبر داد.
كشور،فني،مهارت،بيكاري،اشتغال،اشاره،استان،كرمان،آموزش،نرخ،نظا ...

غلامحسین حسینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان ، با بیان اینکه ایران کشوری جوان است و مانند خیلی از کشورها مشکل بیکاری در ایران هم وجود دارد اظهار داشت: دو میلیون و 500 هزار نفر نرخ جمعیت بیکاری کشور است.
وی با اشاره به نرخ بیکاری در استان کرمان بیان کرد: 11.1 درصد نرخ جمعیت بیکاری استان کرمان است که نسبت به جمعیت آن بالا است چرا که کرمان یک استان کشاورزی معدنی است و با این همه ظرفیت نرخ بیکاری در این استان کرمان زیاد است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه نرخ بیکاری استان کرمان از متوسط کشوری بهتر است اما با ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد بهتر هم می‌تواند باشد گفت: مهارت‌آموزی و افزایش توانمندی‌ها در کاهش بیکاری استان بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای عالی اشتغال برنامه‌های خوبی برای اشتغال‌زایی در کشور دارد و در این حوزه سیاست‌گذاری شده است افزود: اشتغال زیادی بر اثر کرونا از دست دادیم اما با بسیج امکانات می‌توان اشتغال‌زایی کرده و شغل‌های از دست رفته را دوباره ایجاد کرد.
حسینی‌نیا با بیان اینکه آمار اشتغال کشورها واقعیت‌های زیادی از جمله اشتغال‌های ناقص را نشان می‌دهد و بهبود شرایط شغلی افراد در دستور کار وزارت کار است تصریح کرد: بیکاری مطلق سرمنشاء مشکلات زیادی از جمله آسیب‌های اجتماعی است که ضربه زیادی به نیروی انسانی کشور می‌زند.
وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا باعث از دست رفتن اشتغال‌های زیادی در کشور شد که باید به سرعت بازیابی شغل شود گفت: اهمیت مهارت برای پیدا کردن شغل بر کسی پوشیده نیست اما هنوز به مهارت و مهارت آموزی در کشور خوب پرداخته نشده که و اهمیت آن باید گفتمان سازی شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بر اساس برنامه توسعه کشور 30 درصد آموزش‌های دانشگاهی و 50 درصد آموزش‌های دانش‌آموزی می‌بایست به مهارت آموزی تبدیل شد که هنوز فاصله داریم تاکید کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای باید در اولویت قرار بگیرد چرا که مهارت داشتن ضامن اشتغال پایدار برای افراد است.
وی با بیان اینکه نظام صلاحیت حرفه ای افراد باید در کشور ایجاد و سنجش شود گفت: این نظام می‌تواند الزامی ایجاد کند تا کسانی که قصد به‌کارگیری افراد برای اشتغال دارند حتما تخصص افراد را سنجش کنند.
حسینی‌نیا با اشاره به اینکه نظام نامه صلاحیت حرفه‌ای افراد تهیه و به هیئت دولت برای تایید ارسال شده است گفت: نیاز کاذب برای وجود مدارک دانشگاهی در کشور از دست رفته که بسیار قابل توجه است و امروزه نگاه به مهارت در بین جوانان و خانواده‌ها نگاه مثبتی است و نوید خوبی برای کشور است.
وی با عنوان اینکه امسال 54 درصد کنکوری‌ها تعیین رشته نکردند و نشان می‌دهد که جوانان ما تنها راه موفقیت را در دانشگاه رفتن نمی‌دانند گفت: گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای اعتبار بین‌المللی و جهانی دارند و از این گواهینامه‌ها می‌توان در خارج از کشور نیز برای اشتغال استفاده کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه در دبیرخانه شورای عالی اشتغال حدود 25 دستگاه عضو هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند افزود: دبیرخانه شورای عالی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز در حال فعالیت است تا انسجام بخشی به فعالیت‌های مهارت‌آموزی در کشور بدهد و ریاست این شورا با معاون اول رئیس جمهور است.
وی با بیان اینکه مشتری اصلی نظام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بخش صنعت کشور است و بخش اعظمی از این دوره‌های آموزشی می‌تواند در خود بخش صنعت برگزار شود گفت: مراکز آموزش جوارکارگاهی در درون کارخانجات تاسیس شده و با استفاده از تجهیزات و نیروی انسانی آن کارخانه آموزش‌های لازم مهارت آموزی داده می‌شود.
حسینی‌نیا با عنوان اینکه هزار و 400 مرکز آموزش جوارکارگاهی تا پایان سال در سطح کشور راه‌اندازی می‌شود ادامه داد: تاکنون هزار مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوارکارگاهی در کشور راه‌اندازی شده است و اعتقاد داریم در تمام کارخانجات صنعتی کشور باید این مراکز راه‌اندازی شود.
وی با اشاره به اینکه توسعه تکنولوژی باعث می‌شود که همیشه مجبور باشیم مهارت خود را ارتقا بدهیم و در دنیا نیز به‌روزرسانی مهارت افراد در حال انجام است بیان کرد: بیش از 6 هزار و 500 استاندارد آموزشی مصوب در کشور داریم و هنوز ظرفیت‌های بیشتری هم داریم که باید به جوانان شناسانده شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه زیست بوم اشتغال بسیار اهمیت دارد و در استان‌ها هم باید به آن توجه شود افزود: اخذ مجوز برای راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کشور تسهیل شده و مدت گرفتن این مجوزها بسیار کاهش پیدا کرده است و حتی شروع به کار آموزش‌ها منوط به داشتن مجوز نیست.
وی با اشاره به اینکه در سه ماه گذشته مجوز بیش از 3 هزار و 300 آموزشگاه جدید فنی و حرفه‌ای در کشور صادر شده که آمار قابل توجهی نسبت به گذشته است بیان کرد: در دوره جدید سازمان فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم بنا داریم با اجرای طرح‌های جدید توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها را انجام بدهیم.
حسینی‌نیا با بیان اینکه به‌عنوان مثال طرح مدرسه تابستانه برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان اجرایی می‌شود گفت: در مجموع چتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور گسترده‌تر خواهد شد.
انتهای پیام/511/ح