بازار؛ نمایشگاهی بدون رونق در «روز مادر»
هرساله در روز ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر تب وتاب مردم برای خرید در بازار افزایش پیدا میکند. امروز نیز دیگر خبری از خلوتی شهر و بازارهای سوتوکور برخلاف دو سال گذشته نیست و با توجه به اینکه موج کرونا فروکش کرده بازار مملو از حضور مشتری است. با وجود شلوغ بودن پاساژها و فروشگاهها اما مشکلات اقتصادی و معیشتی و افزایش افسارگسیخته قیمتها نایی برای مردم نگذاشته و به گفته فروشندهها بازار به حالتی نمایشگاهی درآمده است.

ایسنا/خراسان رضوی هرساله در روز ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر تب وتاب مردم برای خرید در بازار افزایش پیدا میکند.
امروز نیز دیگر خبری از خلوتی شهر و بازارهای سوتوکور برخلاف دو سال گذشته نیست و با توجه به اینکه موج کرونا فروکش کرده بازار مملو از حضور مشتری است.
با وجود شلوغ بودن پاساژها و فروشگاهها اما مشکلات اقتصادی و معیشتی و افزایش افسارگسیخته قیمتها نایی برای مردم نگذاشته و به گفته فروشندهها بازار به حالتی نمایشگاهی درآمده است.
افزایش قیمتها، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است این در حالی است که در سالهای گذشته وضعیت معیشت مردم در سطح بهتری قرار داشت و مردم در مناسبتها قدرت انتخاب کالاهای بیشتری نیز داشتند.
حتی با دادن تخفیف باز نمیتوان گفت شاهد کاهش قیمتها هستیم و باز هم قیمتها بالا است و توان خرید برای قشر متوسط نیز بسیار اندک است.
در میان هیاهوی تخفیفهای ریز و درشت به مناسبت این روز به فروشگاههای پوشاک و تعدادی از مغازههای مختلف در مناطق شهر سر زدیم و با فروشندگان و خریداران گفتوگو کردیم.
وارد شیرینی فروشی در منطقه جلال میشویم.
مغازه تقریبا خلوت است؛ فروشنده میگوید: با توجه به شرایط اقتصادی مردم و وضعیت کرونا خریدها رونق دو سال گذشته را ندارد.
به رغم افزایش قیمت مواد اولیه مانند شکر، خامه و تخم مرغ طی سه ماه گذشته اما افزایشی در قیمت شیرینی نداشتیم زیرا اتحادیه اجازه افزایش قیمت را به ما نمیدهد.
وی ادامه میدهد: به نظر بنده قیمتها باید تغییر کنند زیرا مواد اولیه که در انواع شیرینی استفاده میشود مشمول افزایش قیمت بوده است.
همچنین با اینکه سال گذشته محدودیتهای کرونایی وجود داشت و آمار مرگ و میر کرونا بالا بود اما تقاضا نسبت به امسال بهتر بود.
به شیرینی فروشی دیگری در وکیل آباد مراجعه میکنیم.
مغازه نسبتا شلوغ است.
فروشنده که مرد میانسالی است، میگوید: قیمت شیرینی نسبت به ماه گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده ولی تقاضای مردم نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش واکسیناسیون بهتر است.
وارد یک مغازه گلفروشی در بلوار استقلال میشویم، از فروشنده درباره وضعیت فروش گل میپرسیم، وی میگوید: قیمت هر شاخه گل رز ایرانی ۲۵ هزار تومان، رز هلندی ۴۰ هزار تومان، هردسته گل داوودی ۴۵ هزار تومان و هرسبد گل داوودی نیز ۱۰۰ هزار تومان است.
نزدیک روز مادر خرید گل بهتر میشود.
فروشنده دیگری میگوید: استقبال مردم نسبت به گذشته با توجه به واکسیناسیون افزایش پیدا کرده است.
قیمت هرشاخه گل رز هلندی در انواع رنگ ۳۵ هزار تومان و هر دسته گل نرگس نیز ۲۰ هزار تومان است.
وارد مغازه مانتو فروشی در خیابان راهنمایی میشویم.
فروشنده که مرد جوانی است، میگوید: بازار وضعیت خوبی ندارد و حتی با وجود عرضه اجناس با ضمانت قیمت و سود کم اما مردم تمایلی به خرید ندارند.
فروشنده دیگری در خیابان ۱۷ شهریور عنوان میکند: استقبال مردم به دلیل انجام واکسیناسیون و کاهش شیوع بیماری کرونا افزایش پیدا کرده است.
چه مناسبتی بهتر از ولادت حضرت زهرا (س) که مردم فرصتی برای خرید داشته باشند.
ما نیز سعی میکنیم اجناس را با قیمتی مناسب بفروشیم.
اگرچه مردم خرید میکنند اما مانند گذشته نیست.
عکس از آرشیو
گشتی دیگر در بازار میزنیم تا وضعیت خرید مردم را ببینیم؛ به سراغ خانم جوانی که مشغول بررسی اجناس است، میرویم او میگوید: تنوع اجناس در بازار کم است و هنوز هدیه مناسبی برای خرید پیدا نکردم.
مغازهها شلوغ است اما قیمتها سرسام آور است و مردم تمایلی به خرید ندارند.
من نیز هنوز در خرید کادو تردد دارم.
شاید تنها گل بخرم.
خانم دیگری عنوان میکند: از نظر من خرید اینترنتی مناسبتر است، زیرا فروشگاههای آنلاین اجناس را حدود ۴۰ هزار تومان ارزانتر از مغازهها عرضه میکنند.
اگرچه مغازهها به مناسبت روز زن با تخفیف اجناس را ارائه میکنند اما قیمتشان بالاتر از فروشگاههای اینترنتی است.
مرد میانسالی میگوید: سال گذشته یک دسته گل رز قرمز ۲۰ شاخهای برای همسرم با قیمت ۴۰۰ هزار تومان خریدم، اما امسال همین دسته گل را باید با قیمت ۷۰۰ هزار تومان تهیه کنم.با این شرایط طبقه کارگر و متوسط باید چگونه زندگی خود را بگذراند.
بازار پوشاک نمایشگاهی است و مردم توان اقتصادی برای خرید ندارند
در ادامه با جواد مفیدی، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد گفتوگو کردیم.
وی در خصوص وضعیت بازار پوشاک در آستانه روز زن عنوان میکند: هم اکنون وضعیت بازار پوشاک بسیار سنگین و قیمتها بالا است.
همچنین توان اقتصادی مردم برای خرید بسیار کاهش پیدا کرده و حتی اولویت خرید در مناسبات نیز بازار را تکان نداده است.
وی ادامه میدهد: همچنین کاهش شیوع بیماری کرونا و انجام واکسیناسیون تنها به رونق بازار از نظر افزایش تردد جمعیت کمک کرده است.
مفیدی تصریح میکند: هم اکنون بازار پوشاک نمایشگاهی بوده و مردم باوجود شلوغ بودن بازار و مغازهها خریدی انجام نمیدهند و بیشتر بازدید کننده هستند.
اصولا در دو ماه بهمن و اردیبهشت بازار راکد است زیرا مردم لباس زمستانی و لباس تابستانی خرید نمیکنند.
مردم تمایلی به خرید شیرینی در مناسبتها ندارند
همچنین به تازگی محمد فرزانی، رئیس اتحادیه شیرینیسازان، شیرینیفروشان، کافه و قنادی مشهد در گفتوگو با ایسنا میگوید: امروز حال شهر ما به دلیل گرانیها و مشکلات حاصل از آن و همچنین به تبع آن حال صنف شیرینی خوب نیست.
تحریمهای ظالمانه در سالهای اخیر مشکلات زیادی را در حوزه اقتصادی به وجود آورد و شیوع کرونا مزید بر علت شده و شرایط را بدتر و دشوارتر کرده است.
وی ادامه میدهد: به عنوان نمونه روغنی که سه ماه پیش ۲۳۰ هزار تومان خریداری میکردیم، امروز باید بابت آن ۶۴۰ هزار تومان بپردازیم.
نمونه دیگر شکری است که سال گذشته کیلویی ۷۰۰۰ تومان خریدار میشد اما قیمت آن امروز در هر کیلو به ۱۶ هزار تومان رسیده است.
همچنین هزینه انرژی چندین برابر شده و نسبت به سال قبل قبضهای مربوط به حاملهای انرژی افزایش چشمگیری داشته است.
رئیس اتحادیه شیرینیسازان، شیرینیفروشان، کافه و قنادی مشهد تصریح میکند: دستمزد نیروی کار نیز بسیار گران شده و از طرفی نیرویهای ماهر به دلیل افزایش هزینههای زندگی تمایلی به کار با حقوقهای پیشبینی شده در قراردادها را ندارند.
در حال حاضر یک کارگر ساده هم با حقوقهای قبلی و مصوب پای کار نمیآید.
فرزانی خاطرنشان میکند: البته این اتفاق در کلیه صنوف رخ داده و در حال حاضر اصنافی که در پرونده فعالیت خود سهم ۱۷.۵ درصدی از تولید ناخالص ملی دارند، با فشار زیادی روبهرو شدهاند، اما با همه مشکلات همین اصناف نقش بسیار مهمی در تمام رویدادها و حوادث غیرمترقبه در کمکهای مردمی در تمام خیریهها و سمنها در کشور ایفا کرده و میکنند.
جا دارد دولت سیزدهم جهت کمک به اصناف لااقل مصوباتی که به عنوان بستههایحمایتی تصویب شده را اجرا نماید.
عکس از آرشیو
فروش ما نسبت به سال قبل و سالهای قبلتر از کرونا بسیار افت کرده است
وی ادامه میدهد: با توجه به این شرایط کارگاههای شیرینیپزی در آستانه تعطیلی قرار گرفتهاند و اگر مسئولان فکری برای این موضوع نکنند، شاید شاهد بیکاری بسیاری از نیروهای این صنف باشیم.
همچین فروش ما نسبت به سال قبل و سالهای قبل کرونا بسیار افت کرده است.
همکاران ما در ۲ سال اخیر برای تمام اعیاد ملی و مذهبی برنامهریزی و به نوعی با اخذ وام و...
به امید فروش اجناس تولیدی خود در این ایام روی آن حساب کرده بودند، اما این فرصت را به علت کرونا از دست داده و کلی ضرر و زیان متحمل شدهاند.
جا دارد دولت لااقل با ایجاد بستههای حمایتی در این خصوص کمی به کمک اصناف بشتابد.
رئیس اتحادیه شیرینیسازان، شیرینیفروشان، کافه و قنادی مشهد تصریح کرد: طی ۳ ماه اخیر گرانی در بازار بیداد کرده است.
در تولید شیرینی بیش از ۱۰۰ قلم کالا به کار برده میشود که گرانی هر کدام بر قیمت شیرینی تاثیرگذار است.
قیمت تخم مرغ، آرد، کاکائو، قهوه، کره، نارگیل و...
نسبت به سال قبل تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
به طور کلی شیرینی به علت گرانی افسارگسیخته مواد اولیه و هزینههای تولید در حال تبدیل شدن به کالای لوکس است و مردم تمایلی به خرید آن حتی در مناسبتها ندارند.
شیرینی در حال حذف شدن از سبد خانوار است.
گزارش از اسما عرب و فاطمه السادات سید موسوی
انتهای پیام