خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 27 دی 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بازار 146 میلیون نفری روسیه ظرفیتی برای کالاهای ایران/ کدام موانع باید برداشته شود

فارس | اقتصادی | شنبه، 25 دی 1400 - 14:53
بازار 146 میلیون نفری روسیه ظرفیت بکری برای صادرات کالاهای ایران است که در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور ایران به همسایه شمالی باید مد نظر قرار گیرد.
روسيه،ايران،كشور،اقتصادي،تجاري،تجارت،صادرات،بازار،صادراتي،تج ...

خلاصه خبر

در سال 2020، مبادلات تجاری ایران با روسیه کمتر از نیم درصد از کل حجم تجارت خارجی روسیه بوده است.
بر اساس آمار تا پایان سال ۹۹، ایران در حدود ۵۰۴ میلیون دلار کالا به روسیه صادرات داشته که این امر نشان می‌دهد، سهم ایران از بازار جذاب این کشور تنها ۲۵ صدم درصد است.
دولت سیزدهم به دنبال این است که سهم صادرات ایران به روسیه از رقم ۵ میلیارد دلار پیشی بگیرد و سهم از بازار روسیه ۲.۵ درصد شود بدین منظور ایران موافقتنامه اوراسیا را منعقد کرده که تجار به آن بسیار نظر مثبتی دارند، در این موافقتنامه که به سمت تجارت آزاد در حال حرکت است، کشورهای ارمنستان، بلاروس، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و ایران حضور دارند، در موافقتنامه تجارت ترجیحی که در حال اجراست، صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا در اقلام تحت پوشش توافقنامه ۸۲ درصد افزایش یافته است.
نبود هلدینگ‌های بزرگ صادرات به بازار روسیه یکی از دلایل عدم موفقیت در برقراری روابط تجاری ایران با این کشور است.
متاسفانه تجار ایران در بازار بزرگ روسیه به شکل فردی وارد مبادلات تجاری می‌شوند و بعضا چون با بازار روسیه آشنا نیستند دچار مشکلات متعددی می‌شوند.
وی با بیان اینکه تولید سنتی مشکل دیگر صادرات ما به بازار روسیه است، افزود: تولیدکنندگان ایرانی به روش‌های سنتی محصولات خود را به بازار ارسال می‌کنند که مسلماً برای بازارهایی مانند روسیه مناسب نیست، باید دانست حوزه‌های مختلفی مانند شبکه‌های حمل‌و نقل کانتینری، تکنولوژی‌های مدرن در حوزه بسته‌بندی و داشتن پایانه‌های صادراتی از مواردی هستند که تاکنون در کشور ما توسعه کافی نیافته است و نمی‌توانند برای صادرات محصولات با کیفیت و همچنین حفظ کیفیت اولیه تا رسیدن به بازار مصرف، نقش اساسی ایفا کنند، به عبارت دیگر اگرچه برخی محصولات کشاورزی ایرانی به بازار روسیه می‌رسند، ولی متأسفانه نتوانسته‌اند شبکه‌ای منسجم و منظم برای مسیر صادراتی ایجاد کنند.
«۵ قلم عمده صادراتی به روسیه، پلی استرن، پسته، آلبالو، فلفل فرنگی و هلو است که این اقلام ۳۸ درصد کل صادرات به روسیه است؛ همچنین اقلام عمده وارداتی از روسیه شامل گندم، ذرت دامی، جو، چوب و روغن دانه آفتابگردان است که این اقلام ۷۲ درصد از کل واردات از روسیه را به خود اختصاص داده است.»