خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 27 دی 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بحران، بیخ گوش ناوگان حمل و نقل عمومی مازندران

ایسنا | استان‌ها | شنبه، 25 دی 1400 - 10:54
رییس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های اتوبوسرانی غرب مازندران با اشاره به افزایش نجومی قیمت اتوبوس و هزینه فزاینده نگهداری این خودروها از وقوع بحران در حوزه حمل‌ونقل عمومی خبر داد.
اتوبوس،تنكابن،تومان،قيمت،افزايش،پايانه،مسافر،عمومي،كاهش،جابج ...

خلاصه خبر

ایسنا/مازندران رییس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های اتوبوسرانی غرب مازندران با اشاره به افزایش نجومی قیمت اتوبوس و هزینه فزاینده نگهداری این خودروها از وقوع بحران در حوزه حمل‌ونقل عمومی خبر داد.
ارزان‌ترین وسیلۀ حمل‌ونقل مسافر پس از قطار که بیشترین پوشش ‏و جابجایی مسافر در کشور از طریق آن صورت می‌گیرد.
گرچه بخشی از این خسارت و زیان اقتصادی به ‏دلیل شیوع همه‌گیری کرونا و کاهش مسافر و عدم استفاده از این ناوگان عمومی رخ داد، اما بیش از ‏آن، ضرر و زیان فعالان این حوزه نتیجه تورم افسارگسیخته در قیمت اتوبوس و اقلام مصرفی و عدم ‏تناسب آن با افزایش نرخ کرایه بوده است به طوری که امروز قیمت یک دستگاه اتوبوس با توجه به بازار انحصاری ‏تولید و محدودیت فروش کارخانه، به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.
عاطف، از حذف برخی سرویس ‎ها و مسیرها به دلیل کاهش تعداد اتوبوس ها خبرداد و افزود: سرویس ‏هرشب تنکابن به شهر مقدس قم که حدود ۱۰ سال فعال بود، در کنار تعدادی از سرویس‎های روزانه به ‏تهران بطور کامل حذف شده و در چنین شرایطی، نگرانی بابت انتقال مسافر و بحران ازدحام مسافران ‏در ترمینال و بروز مشکلات وجود دارد.‏
وی با تأکید بر اینکه بیشترین جابجایی مسافر در روزهای تعطیل و پرترافیک، با اتوبوس انجام می‎گیرد، ‏تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک شرکت به عنوان تولیدکنندۀ خودروی اتوبوس، بصورت انحصاری و ‏محدود اقدام به تولید و فروش خودرو می‎کند که با توجه به انحصاری بودن توزیع آن، اشخاص عادی قادر ‏به و خرید اتوبوس نیستند و قیمت کارخانه آن نیز با بازار حدود ۲ تا سه میلیارد تومان اختلاف ‏دارد؛ متاسفانه برخلاف کامیون و سایر خودروهای سنگین، واردات اتوبوس ممنوع بوده و این بر انحصاری ‏بودن بازار آن افزوده است.‏
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای اتوبوسرانی غرب مازندران همچنین با اشاره به محدودیت‎های ‏مسیر تردد در شهرهای غرب مازندران و عدم درآمد ناوگان عمومی از محل جابجایی و حمل بار، گفت: ‏تنها مسیر تردد مسافرانِ تنکابن و چالوس به تهران و سایر نقاط مرکزی کشور، از جاده کندوان است و ‏غالب مسافران علاقه‌ای به طی مسافت از مسیرهای جایگزین ندارند؛ همچنین خودروهای موجود در ‏این مسیر به دلیل شرایط محور کندوان و مطالبۀ عمومی، از نظر کیفیت و سال ساخت، قابل مقایسه ‏با مسیرهای سایر نقاط کشور نیستند؛ مضاف بر اینکه شهرستان تنکابن یک شهر صنعتی و تولیدی یا ‏یک شهر مرزی نیست که رانندگان اتوبوس آن، مثل شهرهای کرمانشاه، اصفهان و بندرعباس از محل ‏بار و جابجایی آن نیز درآمد داشته باشند و به همین دلیل سرمایه‎گذاران این حوزه در تنکابن، به حمایت ‏و کمک بیشتری از سوی مسئولان نیاز دارند.‏