خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 05 بهمن 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چند و چون دومین نمایشگاه مجازی کتاب در گفت‌وگو با رئیس آن/ نمایشگاه مجازی، کتاب را به روستاهای دورافتاده برد

فارس | فرهنگی و هنری | شنبه، 25 دی 1400 - 00:36
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات با اشاره به اینکه دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب از سوم تا دهم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد گفت: مجموع اعتبار اختصاص‌یافته برای یارانه خرید کتاب به نمایشگاه، ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
نمايشگاه،كتاب،مجازي،برگزاري،كشور،گذشته،فرهنگي،خريد،برگزار،نا ...

خلاصه خبر

بنابراین این اجبار دوره کرونا، گویی یک فضای جدیدی را برای حوزه کتاب فراهم کرد تا بازار جدیدی برای فروش آثار باشد.
نمایشگاه مجازی یک ارائه‌کننده جدید از فعالیت صنعت نشر کشور و بخش‌های مختلف است که درواقع فواید بسیاری هم داشت.
درست است که درواقع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو جلسه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا روی این موضوع تاکید کردند و آقای رئیس‌جمهور مطالبی را فرمودند که مثلاً برای این نکات چه پیش‌بینی‌هایی کردید؟
قطعاً شرایط کشور عادی‌ نیست که ما برویم اصرار کنیم و بگوییم حتماً باید برگزار شود، برای همین است هم نمی‌توان از برگزاری نمایشگاه مجازی بهمن‌ماه صرف‌نظر کرد.
بنابراین جمع‌بندی این است که نمایشگاه بهمن‌ماه حتماً برگزار شود که ان‌شاءالله از سوم تا دهم بهمن‌ماه این نمایشگاه در سراسر کشور برگزار می‌شود.
یعنی ما بعضی از بخش‌ها را احتمالاً در شکل مجازی خواهیم داشت، البته این سناریو قطعی نیست و در حال طراحی، گفتگو و رایزنی با صاحب‌نظران و اهالی صنعت نشر است.
فرض کنید که من دانشجو هستم، می‌خواهم بروم از آثار مربوط به رشته خودم بازدید کنم، اما حجم بالایی از آثار بخش‌های دیگر هم وجود دارد در نهایت من نمی‌توانم آثار مدنظرم را پیدا کنم، باید برای این فکر کرد.
یا در حوزه کودک و نوجوان، مثلاً پدر می‌خواهد برای فرزندش کتاب بخرد، از بین این همه ناشر چطوری می‌تواند انتخاب‌ کند؟
حتماً آن شکل نمایشگاه قبلی یک افزونه‌ها و اصلاحاتی نیاز دارد.
بالاخره یک ناشری برای اینکه آثارش را به مردم عرضه کند، وقتی می‌دید داخل جریان پخشی‌ها، داخل جریان کتاب‌فروشی‌ها، داخل جریان‌هایی که در طول سال وجود دارند، نمی‌تواند خودش را عرضه کند تنها جایی که احساس می‌کرد می‌تواند آثار و فعالیت‌هایش را ارائه کند، نمایشگاه کتاب بود اما الان می‌بیند که جاهای دیگری هم وجود دارد که اگر فعالیتی کند می‌تواند فروش داشته باشد.
میزان برداشت ناشران چه در نمایشگاه حضوری، چه در نمایشگاه مجازی وابسته به میزان فعالیت ترویجی و تبلیغی آنهاست.
برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب چه فرصت‌هایی را در اختیار شما و مخاطبان قرار داد؟
نمایشگاه مجازی کتاب فوایدی داشت که نمی‌شود از آن صرفنظر کرد مثلاً ما در نمایشگاه اول مجازی کتاب تهران، آدرس‌هایی داریم که اینگونه است، فلان استان، فلان شهرستان، فلان روستا، درب دوم رنگ آبی یعنی این خانه حتی پلاک ندارد و این فرد توانسته از این طریق کتاب مورد علاقه و نیاز خود را خریداری کند.
چرا نمی‌شود نمایشگاه‌های کتاب را به بخش خصوصی یا اتحادیه‌ها و سندیکاهای نشر واگذار کرد؟
ما در نمایشگاه اول مجازی کتاب تهران، آدرس‌هایی داریم که اینگونه است، فلان استان، فلان شهرستان، فلان روستا، درب دوم رنگ آبی یعنی این خانه حتی پلاک ندارد و این فرد توانسته از این طریق کتاب مورد علاقه و نیاز خود را خریداری کند
به نظرم با بررسی آنها می‌توانیم به یک مدل خوبی از میزان توفیق هرکدام از این سیاست‌ها دست پیدا کنیم.در همین ماه اخیر نمایشگاه مجازی ناشران دانشگاهی کشور برگزار شد، معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد هم حمایت کرد.
حتی یک نظری مطرح بود، ناشران دانشگاهی در پلت‌فرم نمایشگاه مجازی، کار خود را انجام دهند اما ایشان گفتند اجازه دهید خودشان رشد کنند.
سایت نمایشگاه مجازی از ۲۹ دی‌ماه در اختیار مخاطبان است
در دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب و همین نمایشگاه مجازی سال قبل ناشران بزرگی شرکت نکردند.
مانند دیر پرداخت شدن و دیر تسویه شدن حساب ناشران، دیر رسیدن کتاب به دست مخاطب و مسائل پستی.
از مشکل جستجو تا بحث‌هایی مثل کاربرپسند نبودن برخی صفحات، حجم سرورهای پشتیبان و زیرساخت‌ها، ارتباط بین سامانه‌های مختلف مانند سامانه فروش، بُن، درگاه بانکی، پست‌ کتاب، ثبت‌احوال و سامانه شاهکار که شماره تلفن را با کدملی کنترل می‌کند و ...
ان شاء‌الله از ۲۹ سایت (ketab.ir ) را برای بازدید عموم باز می‌کنیم تا مردم بتوانند انتخاب‌هایشان را انجام دهند و کتاب‌‌ را به علاقمندی‌هایشان اضافه کنند، روزی که فروش نمایشگاه شروع شد، خیلی راحت از آنجا همان کتاب‌ها را به سبد خریدشان اضافه می‌کنند تا خرید نهایی شود.
بعضی کارها را اضافه کردیم که سال‌های گذشته نبود مثلاً ادارات کل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سراسر کشور، وارد فرایند نمایشگاه کردیم.
برگزاری نمایشگاه مجازی ناشران را امیدوار کرد
سال گذشته میزان فروش نمایشگاه ۶۴ میلیارد تومان بود با افزایش قیمت کتاب‌ها پیش‌بینی‌تان چه میزان فروش است؟
از ۲۹ سایت (ketab.ir ) را برای بازدید عموم باز می‌کنیم تا مردم بتوانند انتخاب‌هایشان را انجام دهند و کتاب‌‌ را به علاقمندی‌هایشان اضافه کنند، روزی که فروش نمایشگاه شروع شد، خیلی راحت از آنجا همان کتاب‌ها را به سبد خریدشان اضافه می‌کنند تا خرید نهایی شود
دوم اینکه لذت خرید از نمایشگاه مجازی کتاب را چشیدند و امسال تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها از سال گذشته گسترده‌تر انجام خواهد شد و سوم اینکه ناشران اهتمام بیشتری دارند.
اگر ناشر بازار نداشته باشد، اگر احساس کند که این را نمی‌تواند بفروشد و سرمایه‌ای برنمی‌گردد، پرکاری می‌کند؟
وقتی ما نمایشگاه حضوری برگزار می‌کردیم ۲۰۰ ناشر شرکت می‌کردند یا نمایندگی می‌دادند، الان حدود ۱۲۰۰ ناشر شرکت و آثارشان را عرضه می‌کنند.
این تابع آن بحث‌های ترویجی و تبلیغی است که ناشران دارند و موضوع جدی‌ای است و حلقه مفقوده اساسی‌ در کشور است.
از سازمان‌ها و دستگاه‌ها، تشکل‌ها، ناشرین، گروه‌های مردمی، چهره‌های مروج کتاب و کتابخوانی دعوت می‌کنم که فعالیت‌های خودشان را در حوزه کتاب و کتابخوانی در ایام برگزاری نمایشگاه افزایش دهند تا یک هفته کتاب دیگری را داشته باشیم.
در نمایشگاه کتاب برای گسترش فرهنگ کتابخوانی چه پویش‌هایی را اجرایی خواهید کرد؟
در نمایشگاه مجازی هم همین بحث را نسبت به مناطقی که چه به لحاظ فضای تبلیغاتی یعنی خبر ندارند یا نمی‌دانند چه کتاب‌هایی بخرند، چه به لحاظ فضای اقتصادی یعنی امکان خرید ندارند، با پویش نذر کتاب فعال کردیم.
امسال با مذاکره‌ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی هم در تعداد افراد تحت پوشش و هم رقم شاهد رشد هستیم.
مثلاً برای دانشجویان و طلاب پیش‌بینی ارائه بن به صد هزار نفر شده است که حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد و در رقم هم ۶۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.
سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۲۵۰ هزار تومان است که از این مقدار ۶۰ درصد، معادل ۱۵۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۴۰ درصد معادل ۱۰۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است.