ارائه خدمات پزشکی مناسب باعث جذب گردشگر سلامت میشود
رئیس بیمارستان بوعلی همدان با بیان اینکه ارائه خدمات مناسب سبب اعتماد بیماران شده و باعث جذب گردشگر سلامت خواهد شد، گفت: بسترسازی فرهنگی در این حوزه بسیار مهم است و باید توسط افراد متخصص انجام شود.

ایسنا/همدان رئیس بیمارستان بوعلی همدان با بیان اینکه ارائه خدمات مناسب سبب اعتماد بیماران شده و باعث جذب گردشگر سلامت خواهد شد، گفت: بسترسازی فرهنگی در این حوزه بسیار مهم است و باید توسط افراد متخصص انجام شود.
دکتر بهرام سیفیزارعی در نشست "بررسی ظرفیتهای گردشگری سلامت در همدان" که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با اشاره به اینکه این بیمارستان تنها بیمارستان خصوصی همدان است که مجوز IPD دارد، گفت: همدان از نظر جغرافیایی در موقعیت ویژه قرار دارد و گلوگاه غرب کشور محسوب میشود بنابراین میتوان از این موقعیت بهره فراوانی برد.
وی ادامه داد: در بحث گردشگری سلامت باید ابتدا به دنبال جذب گردشگر سلامت در داخل کشور باشیم، زمانی که استانداردها را برای هموطنان بالا ببریم و سرویس ویژه به آنها ارائه دهیم خود را آماده پذیرش بیماران خارج از کشور هم کردهایم.
سیفیزارعی با اشاره به اینکه هموطنان در اولویت قرار دارند، تصریح کرد: نباید تنها برای مهمانان تدارک ویژه داشته باشیم، از طرفی مجموعه بیمارستان بوعلی تلاش کرده با ارائه کیفیت بالای خدمات به بیماران و دریافت بدون تعرفه بیشتر، بیماران را از خدمات کیفی بهتری بهرهمند کند و در این راستا از کارشناسان خبره برای معرفی خدمات ویژه استفاده کرده است.
وی مطرح کرد: برای ارائه خدمات پزشکی باید در وهله اول منطقهای به این قضیه نگاه کرده و از داشتههای خود استفاده کنیم، همچنین باید بستر را برای سرویسهای ویژه فنی و پزشکی فراهم کنیم چراکه این اتفاق کارایی بیشتری دارد و در بلند مدت باعث میشود خدمات گیرندگان علاوه بر دریافت خدمات پزشکی از جاذبههای همدان نیز بهره ببرند.
سیفیزارعی با اشاره به اینکه بیمارستان بوعلی دارای کاملترین سرویسهای گوارش و آندوسکوپی در غرب کشور است، افزود: این بخش علاوه بر اینکه به اقتصاد کشور کمک کرده و خدمات آسانتر را به بیماران ارائه میکند از هزینههای سربار به سیستم سلامت نیز جلوگیری میکند، بنابراین همدان قابلیت راهاندازی سرویسهای ویژه را دارد و بیمارستان بوعلی در این راستا برنامههای خوبی انجام داده و در برنامه ریزیهای آینده نیز گردشگری سلامت به صورت ویژه دیده شده است.
رئیس بیمارستان بوعلی با بیان اینکه باید روی بستر فرهنگی گردشگری سلامت برای عموم جامعه کار کنیم، مطرح کرد: فعالان حوزه سلامت میتوانند برنامههای آموزشی و فرهنگی را برگزار کنند تا اهمیت رعایت تعرفه در حمایت از حقوق بیمار و همکاران روشن شود.
سیفیزارعی با اشاره به اینکه حق و حقوق واسطههای بیمار در پروسه گردشگری سلامت باید مشخص شود، اظهار کرد: در حوزه قانونگذاری و تعرفهگذاری اقدامات خوبی انجام شده است اما باید سهم واسطهها یا بازاریابان گردشگری سلامت از ابتدا مشخص باشد.
وی ادامه داد: اگر به گردشگری سلامت به عنوان یک پروسه طولانی مدت نگاه کنیم تمامی عوامل درمان باید از این پروسه منتفع شوند و اگر جزئیات موارد مشخص شود علاوه بر اینکه موضوع گردشگری سلامت تداوم بهتری پیدا میکند تکلیف بیمار هم از ابتدا مشخص میشود.
سیفیزارعی با تاکید بر اینکه ما در وهله اول پزشک هستیم و فرقی نمیکند بیمارمان چه نژاد و ملیتی دارد، گفت: ابتدا باید به حقوق بیمار احترام بگذاریم و این موضوع مستلزم آشنایی آنلاین پزشک با بیمار قبل از ورود او به بیمارستان است این مسئله مشخص میکند پزشک از نظر انسانی و حرفهای چه کار مفیدی میتواند برای بیمار انجام دهد.
وی تصریح کرد: اگر بحث اخلاق مداری و اخلاق پزشکی را از ابتدا در نظر بگیریم بسیاری از بیماران سر در گم نمیشوند، از طرف دیگر زمانی که شفافیت عملکردی در این حوزه بالا میرود بیماران با شناخت وارد میشوند و به اعتبار پزشکان و سیستم درمانی ضربه وارد نمیشود.
رئیس بیمارستان بوعلی با اشاره به اینکه باید به واسطهها در سیستم گردشگری سلامت جایگاه داده شود، تاکید کرد: بسترسازی فرهنگی و نگاه بلند مدت به این حوزه بسیار مهم است و همه اقشار درگیر با این قضیه باید آموزش داده شوند.
سیفیزارعی با بیان اینکه تبلیغات مثبت در این حوزه بسیار مهم است، اظهار کرد: بحثهای فرهنگی در تداوم حوزه گردشگری که حوزهای فوق تخصصی است تاثیر زیادی دارد، علاوه بر این بحثهای کلان گردشگری باید به افراد متخصص داده شود تا نگرش مثبتی ایجاد شود.
وی در ادامه مطرح کرد: تصمیم گیران هنوز متوجه اهمیت حوزه گردشگری سلامت نشدهاند و باید ابتدا پتانسیلها و بسترسازی گردشگری به صورت اعم و سپس گردشگری سلامت به طور اخص مورد توجه قرار گیرد تا پیشرفتهایی در این زمینه حاصل شود.
رئیس بیمارستان بوعلی اضافه کرد: تا زمانی که شرایط خاص از نظر خدمت برای پزشک فراهم نشود تنها به درد و آلام بیماران اضافه میشود، بنابراین صرف نظر از نژاد و ملیت بیمار باید جنبههای اخلاقی را در نظر بگیریم تا تداوم و کیفیت خدمت در این حوزه پا برجا بماند و بحث اقتصادی نیز ایجاد شود چراکه ارائه خدمات مناسب سبب اعتماد بیماران شده و باعث جذب گردشگر سلامت خواهد شد.
به گفته سیفیزارعی قواعد بازی بینالمللی با قواعد بازی داخلی متفاوت است و باید این قوانین را بیاموزیم و تا زمانی که از کارشناسان خبره استفاده نکنیم نمیتوانیم در حوزه گردشگری سلامت موفق باشیم.
انتهای پیام