شناسایی ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در دستور کار دانشگاه آزاد
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکز رشد این دانشگاه از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل بالایی برخوردارند و تا به امروز بسیاری از محصولات، تجاریسازی شده و به مرحله صنعتی و نیمهصنعتی رسیده است، گفت: شناسایی ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در دستور کار دانشگاه است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکز رشد این دانشگاه از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل بالایی برخوردارند و تا به امروز بسیاری از محصولات، تجاریسازی شده و به مرحله صنعتی و نیمهصنعتی رسیده است، گفت: شناسایی ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در دستور کار دانشگاه است.
به گزارش ایسنا، دکتر روحالله دهقانی فیروزآبادی از شناسایی ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان مراکز رشد سطح یک و دو در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: متاسفانه تا به امروز نه تنها افکار عمومی و آحاد جامعه، بلکه خود مدیران دانشگاه آزاد اسلامی نیز به طور کامل در جریان ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور کارآمد قرار ندارند و این کار در قالب گفتوگو با مدیران این شرکتها در راستای ارزیابی ظرفیتها و اقدامات صورت گرفته در شرکتهای دانشبنیان در حال انجام است.
وی، شناسایی ظرفیتهای دانشگاه آزاد و معرفی آن را به افکار عمومی بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: استفاده از ابزار رسانه برای بهرهگیری از این ظرفیتها ضروری است و تاکنون در بخش روابط عمومی و رسانه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری اقداماتی از این دست در دستور کار قرار گرفته است.
پروندههایی با محوریت گفتوگو با مدیران و رؤسای مراکز رشد و سراهای نوآوری بسته شده و در حال حاضر نیز پروندهای با هدف رونمایی از اقدامات شرکتهای دانشبنیان در حال تدوین است که این موضوعات برآیندی درستتر از ظرفیتهای دانشگاه به مخاطبین و مدیران دانشگاه ارائه خواهد کرد.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم هم افزایی و تشریک مساعی میان شرکتهای دانشبنیان تحت حمایت مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و افزود: یکی از آفتهای عدم آشنایی کامل از اقدامات شرکتهای دانشبنیان در زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بهرهگیری کم از ظرفیتهای موجود برای پیشبرد گفتمان حل مساله در جامعه و کشور است.
شرکتهایی که برنامهها و راهبردهایشان به هم نزدیک است، میتوانند برای جهش در پیشرفت و توسعه فعالیتهایشان همچون کاتالیزور یکدیگر را پوشش دهند که این مهم از طریق معرفی این شرکتها از طریق ابزار رسانه کاملا در دسترس است.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: گزارش اولیه از ماحصل گفتوگوهای شکل گرفته با مدیران شرکتهای دانشبنیان حاکی از این است که اقدامات بسیار بزرگی در شرکتهای دانش بنیان رخ داده و یا در حال تحقق است.
ابتداییترین و بدیهیترین نکته برای حمایت از این شرکتها که به نوعی جزو خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشوند، استفاده دانشگاه آزاد از ظرفیتهای این شرکتها است.
وی ادامه داد: این مهم میتواند در یک میدان برد – برد محقق شود.
به نحوی که دانشگاه آزاد اسلامی میتواند نیازهای خود را در حوزههای مختلف و گوناگون از دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان تحت حمایت خود با هزینههایی به مراتب کمتر از آنچه تاکنون مصروف کرده برطرف کند.
حتی میتوان این دستاوردها را با برخی محصولات خارجی درجه چندم که با هزینههای گزاف و غیراقعی پای خود را به واحدهای مختلف دانشگاه باز کرده، جایگزین کرد.
از سوی دیگر، تحقق این مهم یک فرصت بسیار مناسب جهت اعتباربخشی و سرمایه آفرینی برای شرکتهای دانشبنیان خواهد بود.
دهقانی فیروزآبادی لزوم اعتباربخشی به شرکتهای دانشبنیان و معرفی آنها به بخشهای مرتبط در حوزه فناوری و صنعت با بهرهگیری از برند دانشگاه آزاد اسلامی را یادآور شد و تصریح کرد: معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تلاش خود را بر آمادهسازی مسیر تولید ثروت از مسیر علم و فناوری متمرکز کرده و این معاونت ثابت کرده که این تنها یک شعار نیست.
مهیا کردن بسترهای عینی برای فعالیتهای فناورانه دانشجویان و اعضای هیئت علمی، ایجاد سراهای نوآوری و آییننامههای مرتبط با حوزههای مذکور و همچنین تدوین آییننامه اجرایی مراکز خدمات و شبکههای آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی مؤید این نکته است.
دکتر دهقانی فیروزآبادی در پایان گفت: در اردیبهشت یا خرداد سال آینده، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد که صدها شرکت، فناور، هسته فناور، ایدهپرداز، گروه پژوهشی از زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد گرد هم جمع خواهند آمد تا ما برای اولین بار کل خانواده فناوری و نوآوری دانشگاه را در یک جا و جمع گردهم آورده باشیم.
یکی از اهداف اصلی این رویداد، شناسایی ظرفیتها و آشنایی اعضای خانواده با یکدیگر است تا با همافزایی میان آنها و همچنین سرمایهگذاران، دانشگاههای دولتی، شرکتهای خصوصی و دولتی فرآیند ورود به بازار و تولید محصول مورد نیاز جامعه و کشور را به شکل سازماندهی شده، قابل ارزیابی و هدفمند پیش ببریم.
انتهای پیام