ناموفق بودن دانشگاه ها در ورود به مسائل روز
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات در مراسم روز معلم دانشگاه علوم کشاورزی ساری گفت: وقتی دانشگاه مسئله شناس باشد و راهکار ارائه کند اینگونه دانشگاه اعتماد جامعه و اعتبار علمی بیشتری کسب میکند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات در مراسم روز معلم دانشگاه علوم کشاورزی ساری گفت: وقتی دانشگاه مسئله شناس باشد و راهکار ارائه کند اینگونه دانشگاه اعتماد جامعه و اعتبار علمی بیشتری کسب میکند.
به گزارش ایسنا، غلامرضا غفاری، در مراسم روز معلم که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، با بیان اینکه انطباق مأموریتهای دانشگاه با نیازهای جامعه همسو و همراه نیست، اظهار کرد: از سه میلیون و ۶۱۶ هزار دانشجوی در حال تحصیل دانشگاههای کشور، سهم رشتههای تخصصی کشاورزی، منابع طبیعی و علوم دامی کمتر از ۴ درصد بوده، در صورتی که جمعیت تولید بخش کشاورزی کشور بیش از این مقدار است.
وی شهید مطهری را از چهرههای شاخص دانشگاهی و حوزوی برشمرد و تصریح کرد: شهید مطهری در اموری ورود پیدا کرد که نیاز اصلی جوامع در تمام زمانها بوده که تاکنون مورد بحث و تبادل نظر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات با بیان اینکه اگر دانشگاه میخواهد در دنیای امروز زنده و پاینده باشد باید به اصولی که شهید مطهری ترسیم کرده توجه کند، اظهار کرد: آثار شهید مطهری نشان میدهد که وی اندیشه پویا و نگاه ویژه به آینده دارد، دانشگاه نیز باید برای آیندگان تولید علم داشته باشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: دانشگاه باید مسائل روز و مهم جامعه را بشناسد و برای آن دانش آموخته تربیت کند، متأسفانه دانشگاه در این زمینه موفق عمل نکرده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات تصریح کرد: وقتی دانشگاه مسئله شناس باشد و راهکار ارائه کند اینگونه دانشگاه اعتماد جامعه و اعتبار علمی بیشتری کسب میکند.
غفاری دانشگاه را در دنیای امروز یک نهاد اجتماعی معرفی کرد و گفت: امروز از دانشگاهها به عنوان یک مکان اثرگذار و اجتماعی یاد میشود، به این معنی که این مکان باید در جامعه حضور داشته باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: زمانی این مهم تحقق مییابد که دانش آموخته توانمندی شهروندی اجتماعی نیز داشته باشد.
غفاری خاطرنشان کرد: امروز در دانشگاه و جامعه هستیم اما با جامعه و دانشگاه نیستیم، دانشجو و استاد در دانشگاه اجتماعی باید همراه و همگام با مسائل اجتماعی باشد.
دانشگاههای تخصصی در سیاست گذاریهای کلان دیده شود
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در ادامه این مراسم با تاکید بر جایگاه مهم دانشگاه در حل مشکلات پیش روی کشور، با بیان اینکه انتظار داریم در سطح سیاست گذاریهای کلان وزارت علوم، نقش و جایگاه مهم دانشگاههای تخصصی دیده شود، اظهار کرد: رونق تولید زمانی رقم میخورد که زیر ساختها و پایههای تولید کشور با مبنای علمی و تخصص داخلی تقویت شود.
تیموری ۷۰ درصد زیر ساختهای تولید کشور را مختص بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: وقتی بخش مهمی از تولید کشور متوجه بخش کشاورزی است یقیناً نقش دانشگاههای تخصصی بخش کشاورزی در رونق تولید تأثیرگذار است از این رو انتظار داریم دولت، دانشگاههای تخصصی را در این مقوله دخالت بیشتری دهد.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری قدمت ۴۵ ساله در عرصه تولید علم و تربیت دانشمند و دانشجوی رشتههای کشاورزی و منابع طبیعی دارد، اظهار کرد: سابقه این دانشگاه و دستاوردهای مهم آن در تولید کشاورزی میتواند در رونق و کیفیت تولید کشاورزی کشور و استان تأثیر به سزایی داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بخش کشاورزی کشور را نیازمند تحقیق و توسعه برای افزایش کمی و کیفی تولید دانست و تاکید کرد: متأسفانه با وجود علم به تأثیرگذاری بالای یافتههای علمی دانشگاهها، تاکنون از دانشگاهها در عرصههای مختلف کمتر بهره برده شده است.
انتهای پیام