کاربردی کردن علوم، مورد توجه دانشگاهها نیست
عضو هیئت علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان گفت: کاربردی کردن علوم، خیلی مورد توجه دانشگاهها نبوده است.

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان گفت: کاربردی کردن علوم، خیلی مورد توجه دانشگاهها نبوده است.
نصرالله ایرانپناه در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش آموزش بهخوبی در دانشگاهها، مراکز علمی و پژوهشکدههای کشور در حال ارائه است و از این لحاظ از دنیا عقب نیستیم.
اگر به حوزه پژوهش در کشور نیز نگاهی بیندازیم، عمده فعالیتهای پژوهشی اساتید در مقالات نمود پیدا میکند که از لحاظ کمی و آماری رقم قابلتوجهی است.
وی افزود: باید از خود بپرسیم آیا از دل این پژوهشهای عمدتاً نظری، مقالات، پایاننامهها و رسالهها، بازتاب کاربردی و یا استفادهای در خارج از دانشگاه میبینیم و یا پژوهشها فقط بهصورت ذهنی و غیرکاربردی در حد چاپ مقالات در قفسههای کتابخانهای و فایلها ذخیره میشوند و عملاً چیزی از این پژوهشها در جامعه مشاهده نمیکنیم؟
عضو هیئت مدیره انجمن آمار ایران مهمترین چالشی حوزه پژوهش در کشور را کاربردی نبودن پژوهشها و استفاده نکردن از علوم نظری در کاربرد دانست و گفت: علت عقبماندگی به دلیل به کاربرد نرساندن مفاهیم نظری است.
مبانی نظری اصل و پایه آموزش است و نمیتوان منکر آن در پژوهش شد، اما اینکه فقط آن را در نظر بگیرم درست نیست.
به گفته ایرانپناه، شرط کفایت مباحث نظری کاربردی کردن آنها و استفاده از علوم کاربردی است که بتوانیم در جامعه و صنعت از نتایج پژوهشها استفاده کنیم.
در همین راستا وظیفه رشتههای مختلف است که به حوزه کاربرد بیش از آنچه درگذشته وجود داشته، بپردازند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه توجه به کاربردی کردن علوم، خیلی مورد توجه دانشگاهها نبوده است، بیان کرد: اگر نتیجه کاربردی از پژوهشهای دانشگاههایی که بخشی از بودجه کشور را در اختیار دارند دریافت نکنیم، مناسب و زیبنده دانشگاهها نیست.
وی ادامه داد: در این زمینه تلاشهایی انجام میشود، اما کمرنگ است.
اگر نگاهی به نقش دانشگاههای کشورهای پیشرو داشته باشیم میبینیم که در کنار مفاهیم نظری علوم به کاربردی شدن آن پرداختهاند و پژوهش را در هر دو حوزه تئوری- نظری و کاربرد همسان در نظر گرفتهاند.
این استاد آمار دانشگاه اصفهان در پاسخ به چالشهای پیشروی پژوهشگران آمار گفت: رشته آمار پایه و اساس علوم دیگر است و پژوهشهای آماری در تمام رشتههای دانشگاهی حتی هنر و علوم انسانی استفاده میشود.
تمام رشتههای دانشگاهی به تحلیل دادهها و تحلیل آماری نیاز دارند.
اما آمار نیز مانند دیگر رشتهها از مشکلات و چالشها مستثنی نیست.
وی ادامه داد: اگر به رشته آمار در دانشگاههای مختلف نگاهی بیندازیم، درمیابیم که علاوه بر آموزشهای تئوری، بخش کاربردی کردن پژوهشهای آمار نیز به دانشجویان آموزش داده میشود، اما در کشور آموزش نظری را بیش از پژوهشهای کاربردی مورد توجه قرار میدهیم.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: متأسفانه دانشجویان در کشور در رشته آمار فارغالتحصیل میشوند، بدون اینکه کاربرد آمار را بهخوبی درک کنند، خارج از دانشگاه کار عملی کنند و یا در سازمانی که استخدام میشوند توانمندی خود را ارائه دهند.
دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه وجود دارد، اما ارتباطات کمرنگ است.
وی اضافه کرد: گاهی توقع دارند با مبلغ ناچیزی در قالب پایان یک طرح بزرگ خارج از دانشگاه پروژهای شکل بگیرد که عملاً غیرممکن است.
یا اینکه سازمانهای مختلف به دانشگاه اعتماد نکرده و طرحهای خود را به شرکتهای خارج از دانشگاه میسپارند، با این رویهها نمیتوان انتظار تحقیقات کاملی در بخش پژوهشهای کاربردی داشت.
عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان گفت: در کشورهای پیشرفته بخش وسیعی از بودجههای دانشگاهی را بخشهای خارج از دانشگاه مانند صنعت، بخشهای پژوهشی خصوصی و دستگاههای مختلف اجرایی تأمین میکنند.
گرنتهایی که اساتید برای دانشجویان دکتری میگیرند از خارج از دانشگاه تأمین میشود، اما دانشگاههای ما از بودجههای دولتی استفاده میکنند و این ارتباطات با خارج از دانشگاه بسیار کمرنگ است به همین دلیل میبینیم جامعه پیشرفت نمیکند.
ایران پناه افزود: با ارتباط تنگاتنگ جامعه و دانشگاه میتوان منفعت هر دو را تأمین کرد.
در حال حاضر پژوهشکدههای ما خیلی توان پژوهشهای کلان آماری کشور را ندارند و دانشگاهها نیز به علت ارتباط ضعیف، خروجی خاصی ندارند.
این استاد دانشگاه راهکار برونرفت از این چالشها را استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته دانست و گفت: بهتر است درصدی از بودجه پژوهشی سازمانهای مختلف را به دانشگاه وارد کنیم.
یک تا سه درصدی که قرار بود شرکتهای مختلف در پژوهش استفاده کنند را عملاً در دانشگاه در قالب پایاننامهها وارد کنیم.
به گفته ایرانپناه، این راهکارها ساده است و اینکه اساتید و دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مسائل آمار را بیاموزند و کاربردهای آمار را فرابگیرند مهم است.
تا زمانیکه از دانشجو بخشهای غیرکاربردی طلب کنیم، چیزی دستگیر جامعه نخواهد شد و باید رویه را تغییر دهیم
انتهای پیام