خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 18 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بسیاری از چالش‌های تعلیم و تربیت باید توسط حوزه علمیه مرتفع شود

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 09 اردیبهشت 1398 - 16:36
مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: تأثیر علم دینی در برنامه‌های آموزشی چراغ راه آموزش‌وپرورش است.
آموزش،پرورش،عرصه،آموزشي،حوزوي،حوزه،حاجيان،انديشمندان،فرهنگيا ...

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا حاجیان زاده، از فعالان، صاحب نظران و کارشناسان تعلیم و تربیت در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم دقت در جایگاه دین در برنامه‌ریزی درسی تاکید کرد.
وی گفت: ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش بیش از ۱۲ سال است که شکل گرفته و ما در این ستاد دو عرصه را در دستور کار داریم که در این چند سال اخیر به عرصه اول بیشتر پرداخته شده است.
وی افزود: عرصه نخست ارتباط حضوری روحانیت با دانش آموزان است که در این طرح روحانیون ابتدا مهارت‌های ارتباط مؤثر با دانش آموز را آموزش می‌بینند سپس صورت مقطعی و یا مستمر، کار تبلیغی خود را در مدارس انجام می‌دهند.
*بهره‌مندی از اندیشمندان حوزوی در برنامه‌های آموزشی
حاجیان زاده بیان کرد: عرصه دومی که به موضوع این همایش ربط پیدا می‌کند و در دوره جدید بر این عرصه بیشتر تأکید داریم، بهره مندی از اندیشمندان حوزوی در برنامه‌های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش است که یک کار علمی بوده و نیازمند هیئت‌های اندیشه ورز و تبادل فکر است.
وی با بیان اینکه مسائل بسیاری در آموزش و پرورش داریم که باید توسط حوزه پاسخ داده شود، بیان داشت: به قول معروف در کف مدرسه مسائلی مطرح است که باید در میان اندیشمندان حوزوی مطرح شده و راهکاری برای آن به دست آورده شود و این یکی از اقدامات مهم به شمار می‌رود.
*چراغ راهی برای آینده آموزش و پرورش
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: از جمله مصادیق عرصه دوم، یعنی بحث علم دینی و تأثیر آن در برنامه‌های آموزشی شروعی است که بعد از گذشت مقدمات آن به اینجا رسیده و باید چراغ راهی برای آینده آموزش و پرورش باشد.
*آغازی برای فعالیت‌های آینده
وی تصریح کرد: این همایشی نیست که گفتگویی بشود و رها شود و چند سال بعد مجدداً چنین نشست‌هایی مطرح شود بلکه این همایش را آغازی برای فعالیت‌های آینده می‌دانیم و از همه شما اندیشمندان دعوت می‌کنیم برای ارتقای سطح برنامه‌های درسی و جایگاه دین در آن کمک کنید.
حاجیان زاده با بیان اینکه بسیاری از موضوعات باید در هیأت‌های اندیشه ورز بررسی و پاسخ داده شود گفت: از جمله آنها مراتب حیات طیبه و بحث نشاط در مدارس بوده که از سیاست‌های وزیر است؛ همین طور مباحث مربوط به نحله‌های کاذب و عقاید ضاله، آسیب‌های اجتماعی در شقوق مختلف، موسیقی و مسائل خاص مدارس دخترانه لیست شده که در ارتباط‌های اندیشه‌ای با حوزه می‌خواهیم به راهکارهایی برسیم که در مدارس اجرا شود.
*نظریه پردازی‌ها می‌بایست به کاربست عملی برسد
وی با بیان اینکه این نظریه پردازی‌ها می‌بایست به کاربست عملی در نظام آموزش و پرورش منجر شود، خاطرنشان کرد: عنصر معلم نیز در کنار منابع آموزشی مهمترین عنصر است و برای کیفیت بخشی و توانمندسازی معلمین، در وزارت آموزش و پرورش ورودی از طریق دانشگاه فرهنگیان و مراکز ترتیب معلم می‌باشد و در برخی موارد مشکلاتی که هست از طریق آموزش‌های ضمن خدمت حل خواهد شد.
*ورود آموزه‌های حوزوی در فرایند آموزشی دانشگاه فرهنگیان
دبیر ستاد همکاری‌ها خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم در همین ارتباط بین حوزه و آموزش و پرورش، آموزه‌های حوزوی در فرایند آموزشی دانشگاه فرهنگیان وارد شود و در همین راستا شعبه‌ای از دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت مبلغ معلم در قم تأسیس شده است.
*نباید همه امور تربیت دینی را از آموزش و پرورش انتظار داشت
وی تأکید کرد: با این همه اقدامات باز هم چالش‌هایی وجود دارد، اما باید بدانیم ما یک آموزش رسمی داریم که در اختیار آموزش و پرورش است ولی در کنار آن آموزش غیررسمی که اثر آن به مراتب بیشتر می‌باشد نیز وجود دارد.
حاجیان زاده خاطرنشان کرد: صدا و سیما، فرهنگ عمومی خانواده‌ها، سینما، ارتباط گروه همسالان و بسیاری عوامل دیگر در اختیار آموزش و پرورش نیست بنابراین نباید همه امر تربیت دینی را از آموزش و پرورش انتظار داشت.