جریمه دیرکرد در تاکسیهای اینترنتی بر چه مبنایی اخذ میشود؟
در روزهای اخیر یکی از تاکسیهای اینترنتی اقدام به دریافت جریمه دیرکرد در پرداخت صورتحساب افراد کرده است که با توجه به قوانین وضع شده در این زمینه، دریافت این هزینه نوعی تخلف به حساب میآید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است که تاکسیهای اینترنتی فعالیت خود را به طور جدی شروع کرده اند و افراد زیادی برای رفت و آمد خود از این اپلیکیشن ها استفاده می کنند.
یکی از شرکتهای تاکسیهای اینترنتی مبلغی را به عنوان جریمه دیرکرد در پرداخت صورت حساب دریافت میکند و به ازای هر ماه دیرکرد مبلغی معادل ۵ درصد از بدهی پرداخت نشده به عنوان جریمه از تاخیر محاسبه و به مبلغ صورت حساب اضافه میشود.
اما سوالی که مطرح میشود این است که این عدد ۵ درصد بر اساس کدام قانون از مسافران دریافت میشود؟
دستورالعمل نظارت شهرداری بر تاکسی های اینترنتی
در سال ۹۸ دستورالعمل نظارت شهرداریها بر تاکسیهای اینترنتی ابلاغ شد و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز خبر داد که تاکسیهای اینترنتی را به رسمیت میشناسد و به این ترتیب این تاکسیها بالاخره نظارتپذیر شده و فعالیتشان در چارچوب قانون تعریف شد.
جزئیات این توافق شرخ زیر است؛ این دستورالعمل استقلال تاکسیهای اینترنتی را به رسمیت شناخته است.
- تاکسیهای اینترنتی زیرمجموعه شهرداری یا نهاد دیگری نخواهند شد، اما وزارت کشور و شهرداریها بر آنها نظارت میکنند.
- دغدغههای ۴ ذینفع اصلی در نظر گرفته شده است: مسافر، راننده، تاکسیهای اینترنتی و شهرداریها.
- تاکسیهای اینترنتی تعهد میدهند که محرمانگی اطلاعات و حریم شخصی کاربران را حفظ کنند.
- دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران مسافر و راننده برای جلوگیری از فعالیت کاربران سایر نرمافزارها ممنوع شده است.
- اطلاعات خودروها و رانندگان در سامانه وزارت کشور ثبت میشود.
-خودروهای فرسوده و آلاینده به تدریج از چرخه فعالیت حذف میشوند: از نیمه دوم سال ۹۹ خودروهای با عمر بالای ۱۵ سال، از نیمه دوم ۱۴۰۰ خودروهای بالای ۱۳ سال و از نیمه دوم ۱۴۰۱ خودروهای بالای ۱۰ سال (مثل تاکسیها) مجاز به فعالیت در تاکسیرانی اینترنتی نیستند.
- معاینه فنی خودروها مانند تاکسیهای عادی و هر شش ماه یکبار خواهد بود.
- پلاک خودروها باید با استان محل فعالیت همخوانی داشته باشد.
- هر راننده هم برای حفظ ایمنی مسافران، حداکثر ۱۲ ساعت در شبانهروز مجاز به سرویسدهی است.
- اختیار تعیین قیمت و هزینه سفر با شرکتها است.
اما اگر هزینه سفر بالاتر از تعرفه تاکسیهای تلفنی باشد، باید قبل از سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام شود.
- شرکتها باید قبل از ورود به هر شهر، با شهرداری آن قرارداد ببندند.
- شهرداری باید ۲ درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی کند.
در عوض تاکسیهای اینترنتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف میشوند.
- خودروهای فعال در تاکسیهای اینترنتی باید با نصب علامت پشت شیشه جلو متمایز شوند.
با توجه به دستور العمل گفته شده، در هیچ یک از بندههای آن در رابطه با هزینه دیرکرد و مقدار آن صحبتی نشده است.
بیشتر بخوایند
موضوع هزینه دیرکرد در پرداخت، مسئله است که در نظام بانکداری هم مورد استفاده قرار می گیرد؛ از موارد چالشی در زمینه بانک بحث اخذ جرایم در تخلفات و تأخیر در پرداخت دیون توسط مشتریان است که قوانینی براساس شرع و عرف اسلامی در این زمینه وضع شده است.
بر اساس اعلام شورای نگهبان و برخی از مراجع تقلید در زمینه جریمه تاخیر این است که بانکها به دو شرط قادر به دریافت جریمه دیرکرد هستند.
با استناد به همین قوانین، دریافت جریمه دیرکرد بدین معنا نیست که بدهکار با پرداخت جریمه حق تاخیر در پرداخت بدهی خود دارد و تمدید پرداخت در مقابل افزایش میزان بدهی به عنوان ربای جاهلی شناخته می شود.
دریافت جریمه دیرکرد به منظور کسب سود بیشتر نیست
بنابراین شرط اول شورای نگهبان این است که منظور بانک از جریمه، سود و انتفاع بیشتر نباشد بلکه وجهی برای ملزم ساختن مشتری به پرداخت اقساط، در سررسیدهای معیین باشد.
شرط دوم این است که میزان این جریمه دیر کرد به عنوان شرط ضمن عقد در ابتدای قرارداد آمده باشد و مشتری بانک در متن آن قبول کرده و امضا نماید و ملتزم شود که در صورت تأخیر در پرداخت بدهی، این مقدار جریمه و مجازات مالی را پرداخت خواهد نمود.
حال این شرکت در پاسخ به این موضوع به یکی از کاربران توئیتر این طور می نویسد؛ سرویس اعتباری تاکسی های اینترنتی اعتبار یک ماههای را بدون دریافت هیچگونه ضمانت و سودی در اختیار کاربر قرار میدهد و جریمه دیرکرد در این سرویس تنها جهت "وجهالتزام پرداخت بهموقع" است تا کاربر تسویه حسابش سروقت انجام شود.
انتهای پیام/