کرسی ترویجی تعین اجتماعی معرفت در قرآن برگزار شد
مهر
|
دین و اندیشه
|
جمعه، 05 بهمن 1397 - 12:27
کرسی ترویجی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با موضوع «تعین اجتماعی معرفت در قرآن کریم» و ارائه حجتالاسلام حسین اژدریزاده برگزار شد.

خلاصه خبر
عضو گروه جامعهشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه به عوامل اثرگذار بر معرفت اشاره کرد و افزود: این عوامل به ترتیب اولویت طولی عبارتند از: خداوند؛ انسان؛ عوامل غیبی (فرشتگان و شیطان)؛ و طبیعت و اجتماع.
اثرگذاری خداوند متعال بر معرفت، حتمی بوده، اراده تکوینی الهی درخصوص اعمال اختیاری انسان، البته از مسیر اراده انسان میگذرد و بنابراین مسئولیتاش نیز با انسان است.
در درجه دوم، انسان و فطرت انسانی قرار دارد و اراده انسانی در این میان شاخص است.
در درجه سوم، باید از اثرگذاری موجودات غیبی، نظیر فرشتگان و شیطان یاد کنیم؛ فرشتگان، در راستای هدایت (معرفت صادق) و شیطان، در راستای ضلالت (معرفت کاذب) انسان میکوشند.
تأثیر همه این عوامل، به شکل علیت ناقص بوده، حتمی نیست و در چارچوب اختیار و فطرت انسان شکل میگیرد؛ به علاوه، به دلیل حاکمیت ممتاز فطرت و اختیار در پیامبران و امامان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) و نیز توفیقات الهی، ایشان از تاثیرات گمراهکنندهی این عوامل مصوناند.
خداوند را به عنوان یکی از عوامل نام بردهاید.
آیا خداوند یک مفهوم اجتماعی است یا ارزش اجتماعی؟
آیا فطرت یک مفهوم اجتماعی است یا ارزش اجتماعی؟
پس معارف اعتباری چه میشود؟
ارتباط این عوامل با یکدیگر چگونه است؟
معرفت چیست؟
پس از تعریف معرفت و جامعه، باید ارتباط این دو مشخص شود.
اثرگذاری خداوند متعال بر معرفت، حتمی بوده، اراده تکوینی الهی درخصوص اعمال اختیاری انسان، البته از مسیر اراده انسان میگذرد و بنابراین مسئولیتاش نیز با انسان است.
در درجه دوم، انسان و فطرت انسانی قرار دارد و اراده انسانی در این میان شاخص است.
در درجه سوم، باید از اثرگذاری موجودات غیبی، نظیر فرشتگان و شیطان یاد کنیم؛ فرشتگان، در راستای هدایت (معرفت صادق) و شیطان، در راستای ضلالت (معرفت کاذب) انسان میکوشند.
تأثیر همه این عوامل، به شکل علیت ناقص بوده، حتمی نیست و در چارچوب اختیار و فطرت انسان شکل میگیرد؛ به علاوه، به دلیل حاکمیت ممتاز فطرت و اختیار در پیامبران و امامان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) و نیز توفیقات الهی، ایشان از تاثیرات گمراهکنندهی این عوامل مصوناند.
خداوند را به عنوان یکی از عوامل نام بردهاید.
آیا خداوند یک مفهوم اجتماعی است یا ارزش اجتماعی؟
آیا فطرت یک مفهوم اجتماعی است یا ارزش اجتماعی؟
پس معارف اعتباری چه میشود؟
ارتباط این عوامل با یکدیگر چگونه است؟
معرفت چیست؟
پس از تعریف معرفت و جامعه، باید ارتباط این دو مشخص شود.