چرا شرکتها نمیتوانند به اهداف خود دست یابند؟
«شکست در برنامهریزی، در واقع برنامهریزی برای شکست است!» این جمله ممکن است عجیب به نظر برسد اما حقیقت محض است.

«شکست در برنامهریزی، در واقع برنامهریزی برای شکست است!» این جمله ممکن است عجیب به نظر برسد اما حقیقت محض است.
به گزارش ایسنا بنابر اعلام شرکت دانش بنیان فناوران سپهر ماهان، برنامهریزی بلندمدت، کلید موفقیت هر کسب و کاری است.
علل شایع شکست کسب و کارها چیست؟
۱.
برنامهریزی برای شکست
پس زمانی که به خوبی صورت نگیرد، منجر به شکست در دستیابی به اهداف میشود.
علاوه بر داشتن استراتژی و برنامهریزی خوب باید بتوان در بازههای زمانی متعدد «حرکت در مسیر درست» را سنجید و برنامهها را بهبود بخشید.
برای این کار میتوان از ابزارهای پیشرفتهای که در ادامه به بیان ویژگیهای آنها میپردازیم، استفاده نمود.
۲.
رهبری کچل
یک رهبر خوب، مهارتهایی را که فاقد آنهاست یا کارهای مهمی را که خودش برای انجامشان وقت ندارد، تشخیص داده و برای پر کردن این شکافها راهحل مییابد؛ به طور مثال حرفهایها را استخدام میکند و کار را به آنها میسپارد، به دنبال یک مشاور حرفهای میگردد، از ابزارهای مخصوص هماهنگی بهتر کارها کمک میگیرد و غیره.
یک رهبر خوب، فرصت رشد شخصی را نیز به کارمندان خود ارائه داده و تیمی شاد، مؤثر، وفادار و متعهد تشکیل میدهد.
از سوی دیگر، رهبری ضعیف منجر به ایجاد تیمهای بیانگیزه و ناکارآمد میشود که این موضوع به راحتی میتواند یک کسب و کار را فلج کند.
۳.
از دست دادن کنترل چرک کف دست
مدیریت ضعیف امور مالی میتواند منجر به نابودی هر کسب و کاری شود چرا که بدون کنترل صحیح امور مالی، کسب و کار شما سوخت مورد نیاز برای بقا و رشد را نخواهد داشت.
استخدام یک حسابدار با تجربه یا سرمایهگذاری روی یک راه حل خوب دائمی، حتی بدون نیاز به نیروی انسانی، میتواند به کاهش بار مدیریت مالی کمک کند.
۴.
تلاش برای «بلند کردن چند هندوانه با یک دست!»
شما به تنهایی نمیتوانید همهی کارها را خودتان به بهترین شکل انجام دهید و اگر بخواهید برای تحقق چنین چیزی تلاش کنید، خیلی زود دچار پدیدهای به نام فرسودگی شغلی خواهید شد!
کسب و کار شما تنها زمانی رشد خواهد کرد که بتوانید با سپردن مسئولیتها به افراد صحیح به خوبی یک کار تیمی انجام داده و با ایجاد نظم و هماهنگی مناسب در روال انجام کارها، به اهداف خود دستیابید.
به لطف تولیدکنندگان نرم افزارهای مدیریت پروژه و کارها، امروزه میتوانید با به کارگیری چنین سیستمهایی، کارها را به خوبی بین اعضای تیم خود تقسیم کنید.
نرمافزارهایی مانند ترلو، اسلک، آسانا، رایک، میزیتو، IPMP و همتیک بهرهوری مدیریتی شما را افزایش میدهند.
بهترین روش برنامهریزی برای زمان و هزینهها چیست؟
شما با استفاده از نرمافزارهای مدیریت کارها و پروژه که اساساً برای کمک به کسب و کارها در امر برنامهریزی و کنترل تمامی امور مربوطه پدید آمدهاند، میتوانید به خوبی در مسیر رشد و دست یابی به اهدافتان قرار بگیرید.
یکی از مهمترین مسائلی که در انتخاب ابزار مناسب باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب یک سیستم مدیریت پروژه مناسب است که علاوه بر کارایی در تیمهای کوچک پاسخگویی نیازمندیهای پس از رشد کسب و کار را نیز داشته باشد و با دارا بودن امکانات کاربردی بتواند دستیاری کارآمد برای مدیریت باشد.
به عنوان مثال در سیستم مدیریت پروژه همتیک که بهترین محصول سال در زمینه مدیریت کارها معرفی شده است، شما میتوانید تمامی امور مربوط به کسب و کار خود را در یک سیستم واحد ثبت و ذخیره کنید، اهداف خود را تعیین کرده و برای کارهایتان برنامهریزی کنید، حجم کاری اعضای تیم خود را مدیریت کنید، کنترل امور مالی پروژههای خود را به دست بگیرید، فایلها و مستنداتتان را به صورت متمرکز آپلود کرده و سر و سامان دهید، میزان پیشرفت کارها را پیگیری کنید، با همکاران خود چت کنید تا سازماندهی بهتری در شرکت داشته باشید.
موفقیت در گرو رعایت اولویتهاست
قطعاً شما نمیتوانید تمام کارهای خود را به یکباره انجام دهید چرا که اهداف باید یکی یکی به دست آیند.
برای دستیابی به اهداف خود، باید قادر به اولویت بندی کارهایتان باشید، پس اگر تا امروز این کار را انجام ندادهاید، همین الان دست به کار شوید و اولویتهای خود را لیست و ارزیابی کنید.
اولویت بندی وظایف تضمین میکند که تیم شما بدون توجه به اینکه پروژههای شما چقدر بزرگ است، همواره در مسیر حرکت به سمت چشم اندازهای کسب و کارتان باقی بمانند.
چگونه میتوان تیم را در جهت اهداف همسو کرد؟
هیچ وقت از این نکته مهم غافل نشوید که داشتن یک ایده عالی برای ایجاد یک کسب و کار عالی کافی نیست.
چیزی که واقعاً لازم است دارا بودن تیمهایی از افراد مناسب (و نه الزاماً بهترینها) است که به گونهای سازماندهی شدهاند که واقعاً به آنها اجازه درخشش میدهد.
استفاده درست از ابزارها و سیستمهای مدیریت پروژه و کارها کمک میکند تا تیم شما بتواند فارغ از حواس پرتی ناشی از هماهنگی کارها و گاهاً از مسیر خارج شدن روال کارها، روی کارهای مهمتر تمرکز کند.
با استراتژیهای سازمانی مناسب، میتوانید اقداماتی بنیادی مانند پیاده سازی یک ابزار مدیریت کارها برای تخصیص و اولویت بندی مناسب کارها، مدیریت ارتباطات و زمانبندی را در اولویت خود قرار دهید و بدین ترتیب به رشد کسب و کارتان کمک نموده و به اهداف خود دست پیدا کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی