خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 05 تیر 1401
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

روایت حسین انتظامی از لوازم شفافیت در سینما/ «بگم بگم» کافی نیست

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 05 بهمن 1397 - 11:53
سرپرست سازمان سینمایی ضمن تشریح قوانین و الزامات تحقق «شفافیت» در حوزه سینما، به‌شدت با «شفافیت گزینشی» مخالفت کرد.
سازمان،سينمايي،سينما،شفافيت،انتظامي،كمك،سينماي،پاسخ،ضوابط،سر ...

خلاصه خبر

از این منظر شفافیت نوعی مبارزه با فساد است و مبارزه با فساد با «بگم‌بگم» اتفاق نمی‌افتد.
مبازره با فساد با شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری محقق می‌شود.
شفافیت از این منظر در وزارت ارشاد یک الزام است.
سرپرست سازمان سینمایی مشخصا درباره شفافیت در عرصه سینما، گفت: سازمان از دوره مهندس حیدریان شفاف‌سازی را شروع کرده بود.
هزینه و درآمد رویدادها باید مشخص باشد به عنوان مثال جشنواره فجر یا سینماحقیقت برگزار می‌شود، هم سینماگران هم مردم باید بدانند که ما چقدر درآمد داشتیم، چقدر هزینه کردیم، چقدر به داوران پرداخت کردیم، چقدر جایزه دادیم چقدر هزینه پشتیبانی کردیم.
در ادامه برنامه مدقق انتقاد یک روزنامه‌نگار قدیمی درباره انتشار آمارهای سازمان سینمایی را مطرح کرد و اینکه انتشار این آمارها چه کمکی به حل مسائل مهم می‌کند، که انتظامی در پاسخ به این نقد گفت: این کمک می‌کند که سیاستگذاری ما درست باشد.
هزینه و درآمد رویدادها باید مشخص باشد به عنوان مثال جشنواره فجر یا سینماحقیقت برگزار می‌شود، هم سینماگران هم مردم باید بدانند که ما چقدر درآمد داشتیم، چقدر هزینه کردیم، چقدر به داوران پرداخت کردیم، چقدر جایزه دادیم چقدر هزینه پشتیبانی کردیم مدقق پرسید «مثلا با شفاف سازی مشکل بیکاری اهالی سینما چطور حل می‌شود؟»، سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال گفت: بعضی چیزها مستقیم مربوط نیست اما به شیوه‌ای هم می‌توان گفت شفاف‌سازی به این امر کمک می‌کند.
اولا اگر ما بتوانیم درآمدها و هزینه‌ها و ضوابط را روزآمد نگه داریم باعث می‌شود روش‌ها و سیاست‌ها به سمتی برود که زمینه اشتغال سینماگران را فراهم شود.
شفافیت باید ضوابط را هم شامل شود.
سرمایه اجتماعی سه پایه دارد: اعتماد مردم به حاکمیت، اعتماد حاکمیت به مردم و اعتماد مردم به مردم.
من ادعا نمی‌کنم در همه آمار وزارت ارشاد دقت بالا وجود داشته باشد، ولی همه همکاران این تلاش را دارند.
سوال یا انتقاد منطقی این می‌تواند باشد که سازمان بگوید با چه فرمولی به یک جشنواره ۱۰۰ میلیون کمک کرده و به یک جشنواره دیگر ۵۰ میلیون تومان.
حتی اوج شفافیت مشارکت‌پذیری است، یعنی ما این ضابطه را اول به شکل پیش‌نویس منتشر کنیم سرپرست سازمان سینمایی درباره آمارهایی که این سازمان درباره حمایت از جشنواره‌ها اعلام کرده و اینکه چرا اشاره‌ای به جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر و جشنواره فیلم کوتاه و سینماحقیقت نشده است، گفت: این جشنواره‌ها را خود ما برگزار می‌کنیم و جداگانه بیلان آن منتشر خواهد شد.
وی افزود: سوال یا انتقاد منطقی این می‌تواند باشد که سازمان بگوید با چه فرمولی به یک جشنواره ۱۰۰ میلیون کمک کرده و به یک جشنواره دیگر ۵۰ میلیون تومان.
سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی درباره راهکار تکرار نشدن اشتباهات و اختلالات در آمارها گفت: یکی از راهکارها این است که به ما فشار آورده شود که ضوابط را اعلام کنیم.
یکی از برنامه‌های دولت عقب‌نشینی به نفع صنوف است
انتظامی گفت: یکی از اشکالات دستگاه‌های دولتی این است که گمان می‌کنند خودشان باید جشنواره برگزار کنند در حالی که یکی از برنامه‌های دولت عقب‌نشینی به نفع صنوف است.
مدقق از سرپرست سازمان سینمایی پرسید «در نهایت حرف آخر را چه کسی یا چه نهادی می‌زند؟» که انتظامی پاسخ داد: سازمان سینمایی مسئول است که براساس جمع بندی این نظرات و سیاست‌هایی که دارد حرف آخر را بزند.
راهکار مقابله با ورود پول‌های مشکوک به سینما
نمی‌شود فقط دولت شفاف عمل کند، فقط سازمان سینمایی شفاف عمل کند.
قانون شفافیت قانون درخشانی است و اگر همه ما به آن برگردیم خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد.
به مصلحت دولت نیست که در مسائل داخلی صنوف دخالت کند بلکه سازمان باید نظارت و پشتیبانی کند.
حتی اطلاع دارم که خانه سینما به سمتی می‌خواهد برود که قراردادهای مختلف تولید فیلم تحت نظارت آنها و با فرمول‌های ثابت و شفاف بسته شود.
خانه سینما می‌تواند از ما بخواهد مطابق قواعد و مقررات حرفه‌ای صنف، صدور پروانه مالکیت بعد از تاییدیه آنان صورت گیرد.
مدقق در ادامه از سرپرست سازمان سینمایی پرسید که آیا مدیر یا سازمان سینمایی در سایه داریم، که انتظامی گفت: سازمان سینمایی به شکل مقتدرانه فردی اداره نمی‌شود یک سازمان است که حتما باید مدیران مختلفش مشارکت داشته باشند و سازمان مستقلی هم نیست و تحت نظارت وزارتخانه و وزیر است و حتما باید در آن چارچوب عمل کند.
سرپرست سازمان سینمایی در بخش دیگر این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تغییرات مدیران سینمایی گفت: مدیران موجود اگر در چارچوب سیاست‌های وزارتخانه و سازمان سینمایی، بتوانند با چابکی و مدیریت انجام وظیفه کنند حتما می‌مانند.
مثلا سینمای مستند یک سینمای ناب است اما نباید همه فضا مستند شود.
انتظامی درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر هم گفت: یکی از صبحت‌هایی که الان بین مدیران مطرح است و حتی جزو مطالبات سینماگران هم است این موضوع است.
برای من هم مطالبه صنف خیلی مهم است.