خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 19 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عدم استقبال صنایع از پژوهش تا ابتلای جامعه به خودبیگانگی علمی

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 01 دی 1400 - 08:54
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا از عدم تمایل صنایع برای ورود افراد محقق گلایه کرد و گفت: علم به صورت جزیره‌ای شده و صنایع از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنند.
جامعه،علم،علمي،مشكلات،علوم،انساني،دانشگاه،دكتر،تصريح،اساتيد، ...

ایسنا/همدان عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا از عدم تمایل صنایع برای ورود افراد محقق گلایه کرد و گفت: علم به صورت جزیره‌ای شده و صنایع از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنند.
به گزارش ایسنا، داوود نعمت الهی در نشست‌"چالش‌های کیمیاگران پژوهش در پشتیبانی از تولید" که توسط مرکز افکار سنجی برگزار شد، اظهار کرد: نباید از دانشگاهیان و دانشجویان ایراد بگیریم چرا که خود صنعت و جامعه نمی‌خواهند از علم جامعه دانشگاه استفاده کنند، به گونه ای که مجموعه دانشگاهیان توانایی‌ها را جست‌وجو کرده و از صنعت می‌خواهیم که قرارداد ببندند و این در حالیست که صنایع تمایلی نشان نمی‌دهند.
وی افزود: باید کاری انجام شود که دردی از جامعه باز کند و گرهی از مشکلات بگشاید و پیگیری صنایع از ابتدای کار خوب است اما هنگام ورود به کار عقب نشینی کرده به گونه‌ای که هنگام عقد قرارداد میدان را خالی می‌کنند و به این ترتیب پژوهشگران ترجیح می‌دهند کاری را انجام دهند که برای آنها آورده‌ای داشته باشد و به این ترتیب سالانه شاهد ارائه تعداد زیادی مقاله از اساتید هستیم.
دکتر نعمت‌الهی با تاکید بر اینکه نیروهای عظیمی در دانشگاه‌ها وجود دارد باید استفاده شود، گفت: افراد پژوهشی به مانندآبی هستند که در صحرا رها شده‌اند و هیچ اثری از آن دیده نمی‌شود و در جای خود فرو می‌روند، بنابراین اگر از ظرفیت‌های آنها استفاده نکنیم اثر بخشی این افراد را نمی‌توانیم دریابیم همچنین افراد پژوهشی به مثابه لامپی هستند که نور آن همه جا پخش می‌شود و به استثنای روشنایی‌ای که ایجاد می‌کند، ظرفیت‌های بسیاری دارد و از این نور می‌توان با متمرکز کردن بهره‌های زیادی برد ، بنابراین افراد پژوهشی در صورت عدم استفاده از ظرفیت‌هایشان اثر بخش نخواهند بود.
وی ادامه داد: اعضای هیات علمی هدف مشخصی را دنبال نمی‌کنند و تنها مقاله‌هایی را می‌نویسند که از این مقالات برای ارتقاء علمی استفاده و در آمار و ارقام تعداد مقالات مطرح می‌شود، بنابراین از ظرفیت این اساتید باید استفاده شود و این در حالیست که هیچ اتفاق معنی داری اتفاق نمی‌افتد و رتبه‌های ما در حد تعداد مقالات بوده که خوب است، اما کافی نیست.
این عضو هیات علمی گفت: زمانیکه ریاست دانشکده شیمی را بر عهده داشتم، سعی بر ایجاد ارتباط بین اساتید و صنایع داشتم که جلسات زیادی با دستگاه‌های اجرایی استان، روسای شرکت‌ها و سایر مقامات برگزار کردیم اما هر یک از مسئولان، روسای شرکت‌ها و سایر مقامات عقب نشینی می‌کردند و در این میان اساتید وانمود می‌کردند که به جای وقت گذاشتن برا ی این موضوعات می‌توانند تعدادی مقاله بنویسند و ارتقاء علمی کسب کنند چراکه امر پژوهش در جامعه اولویت نیست.
وی گفت: حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت، دانشگاه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشگران نیازمند تغییر و اصلاح بنیادی از اساتید تا مقامات مسئولان دستگاه‌های اجرایی و صنایع است که این تغییر مسیر می‌تواند گرهی از مشکلات جامعه بگشاید.
دکتر نعمت الهی با بیان اینکه تا کنون دستگاه‌های اجرایی از اساتید پژوهشی کمک نخواسته‌اند؛ تصریح کرد: تمامی عوامل به صورت زنجیروار به یکدیگر دست به دست هم داده‌اند و عدم اولویت به استفاده از پژوهش باعث مغفول ماندن از گره‌گشایی مشکلات جامعه شده است.
نهاد مستقل علمی گره‌گشای مشکلات جامعه
استادیار جامعه شناسی دانشگاه اراک در این نشست با بیان اینکه در جامعه ما نهاد علم آنگونه که باید پشتیبانی نمی‌شود، اظهار کرد: زمانی می‌توانیم مشکلات در جامعه را برطرف کنیم که نهاد مستقل علمی شکل بگیرد و این در حالیست که نهاد علمی مستقل در جامعه نداریم.
دکتر محمد امین افشار افزود: عدم وجود نهاد مستقل علمی بین اساتید و دانشجویان شکاف ارتباطی ایجاد کرده و عدم وجود چنین نهادی در حوزه علوم انسانی به این حوزه بسیار زیان رسانده است.
وی با بیان اینکه تحمیل دانش و قرار دادن یک دانش در چارت و محدود کردن آن بسیار کار را سخت می‌کند، تصریح کرد: اینگونه تحمیل‌ها مانند این است که به موسیقی‌دان ساز را تحمیل کنیم، بنابراین تفکر و اندیشه بر اساس یک سیاست مشخص مسیر علم را از مسیر درست علمی ‌اش دور می‌کند.
افشار گفت: در بسیاری از مشکلات جامعه طرح مسئله انجام نشده به این ترتیب علم نتوانسته کمکی به جامعه کند چرا که بسیاری از مشکلات جامعه نیاز به طرح مسئله دارند.
علم وارداتی گره از مشکل جامعه نمی گشاید
یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا نیز در این نشست گفت: در کشور به جای تولید علم مونتاژ علم می‌کنیم و تنها به سواد آموزی می‌پردازیم در حالیکه علم از سواد آموزی متفاوت است.
دکتر اسماعیل بلالی افزود: ما در جامعه حمالی سواد علم را می‌کنیم در حالیکه علم نباید مونتاژ و وارداتی باشد، چراکه بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و سایر اسطوره‌های علمی، علم وارداتی نداشتند و دلیل ماندگاری آنها هم‌خوانی جامعه و علم آنهاست.
وی افزود: علوم انسانی با قدرت سر و کار دارد و در حوزه‌های علوم اجتماعی همه متخصص و صاحب نظر هستند و افراد به خود اجازه می‌دهند اظهار نظر کنند و گاهی نیز تخصصی نظر می‌دهند.
بلالی اظهار کرد: متاسفانه در علوم انسانی با افرادی سروکار داریم که خود را همه چیز دان می دانند و این موضوع از جمله مشکلات حوزه گروه علوم انسانی هست.
در حال حاضر با نوعی از خود بیگانگی علمی در جامعه مواجه هستیم و از کاری که انجام می‌دهیم، لذتی نمی‌بریم.
وی با بیان اینکه در خارج از کشور علم دانشگاهی با محصول همراه است، گفت: علم برای خارج از کشور بسیار مفید است چرا که متناسب با نیاز جامعه به علم می‌پردازند، بنابراین گره از مشکلات آنها می‌گشاید.
دکتر بلالی ادامه داد: در داخل کشور علم خارج را وارد کرده‌ایم اما محصولی برای علم در جامعه نداریم و علت ناکارآمدی علم ما برای گره گشایی مشکلات جامعه به وارداتی بودن علم باز می‌گردد، چرا که در خارج از کشور با طرح کردن صورت مسئله و بیان مشکلات جامعه به علم می‌پردازند در حالیکه در داخل کشور تنها علم آنها را وارد کرده‌ایم و به همین دلیل محصولی نداریم که به این ترتیب کارآمدی ندارد.
دکتر بلالی با بیان اینکه نگاه از بالا به پایین به مسائل در جامعه نباید داشته باشیم، تصریح کرد: در پشت میز نشستن و تحقیق از دور مسئله را حل نمی‌کند و باید در دل مردم برویم تا بتوانیم مسائل جامعه را حل کنیم.
وی گفت: وارادتی بودن علم هیچ گرهی از مشکلات مردم باز نمی‌کند، بنابراین باید این مسیر اصلاح شود و از بوعلی سینا و سایر دانشمندان که علمشان با جامعه هم خوانی داشت را الگو قرار دهیم.
این عضو هیات علمی با بیان اینکه زمانی علم برای جامعه مفید است که کاری برای جامعه انجام شود در غیر این صورت علم در مسیر درست قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: ارزش علم در جامعه ما با نگاه ایجاد شغل بوده و دانشگاه به محلی برای تولید شغل تبدیل شده است به گونه ای که فارغ التحصیلان بعد از پایان تحصیل به دنبال شغل می گردند در حالیکه اگر برای علم موجود محصول داشته باشیم نیازی برای یافتن شغل نیست.
وی با بیان اینکه علم در جامعه ما به صورت نمایشی است، گفت: همه افراد جامعه شعار علم را سر می‌دهند و این در حالیست که با فرم واقعی علم و محتوای علم بسیار فاصله داریم.
رشته های مختلف علمی در کنار یکدیگر قرار گیرند
دانشیار دانشگاه پیام نور همدان نیز در این نشست اظهار کرد: ایجاد انسجام در رشته‌های مختلف علمی و در کنار یکدیگر قرار دادن این علوم برای جامعه مفید است در حالیکه هر یک از علوم به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند.
دکتر مرتضی مرادی با تاکید بر اینکه علوم در حوزه‌های مختلف جدای از یکدیگر نیستند؛ گفت: تمامی علوم باید با کمک یکدیگر و در کنار یکدیگر قرار گیرند تا مشکلات جامعه حل شود.
وی گفت: یک طراح خودرو برای طراحی خودرو باید به تمامی علوم توجه کند و در حوزه علوم انسانی و رنگ شناسی در طراحی خودرو توجه کند در حالیکه در جامعه این نوع نگرش وجود ندارد.
برخی مسئولان تنها به دنبال ارتقا پست هستند و به علم توجه ندارند
مرادی از عدم اولویت توجه به علوم انسانی گلایه کرد و گفت: برخی مسئولان تنها به دنبال ارتقا پست خود بوده و هیچ توجهی به علم ندارند.
وی افزود: زمانی علم در جامعه اثر بخش می‌شود که به تمامی علوم در حوزه‌های مختلف توجه شود و این موضوع نشان از بی‌تفاوتی سیاست مداران است، بنابراین علم باید کاربردی انجام شود تا در جامعه شاهد اثر بخشی آن باشیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: برخی افراد تمایل دارند برای رسیدن به مقاصد خود به جای ارائه ایده و نظریه و راهکار کارهایی را انجام دهند که پست دریافت کنند و به این ترتیب از هدف علمی خود دور می‌شوند.
این دانشیار دانشگاه با بیان اینکه علوم انسانی غربی به درد جامعه ما نمی خورد و گرهی از مشکلات جامعه باز نمی‌کند، تصریح کرد: با علم روانشناسی اسلامی و مدیریت اسلامی باید بتوانیم مشکلات جامعه را رفع کنیم که در این صورت با علم کاربردی می‌توانیم جامعه را ارتقاء دهیم که در این صورت برای علم مورد نظر محصول خواهیم داشت.
وی افزود: باید بررسی‌هایی انجام دهیم مبنی بر اینکه پژوهشگران کدام یک از مشکلات جامعه را رفع کرده‌اند که در این صورت به شکل کاربردی از علم بهره برده‌ایم.
دکتر مرادی از عدم توجه سیاست‌مداران به حوزه علوم انسانی اظهار تاسف کرد و افزود: سیاست‌مداران به حوزه علوم انسانی توجه نداشته و به این ترتیب علوم انسانی جایگاه خودش را در جامعه پیدا نکرده وبه این ترتیب مقاله‌هایی می‌نویسیم که هیچ گره‌ای از جامعه باز نمی‌کند.
گم شدن اخلاق انسانیت در جامعه حلقه مفقوده در جامعه
مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: تا زمانیکه گفتار با کردار متفاوت باشد، عدالت اجتماعی در جامعه را نمی‌توانیم، برقرار کنیم و به این ترتیب نمی‌توانیم گره از مشکلات مردم باز کنیم.
دکتر هوشنگ حیدرنژادیان با بیان اینکه نباید به سرنوشت جامعه بی تفاوت باشیم، تصریح کرد: گم شدن اخلاق انسانیت در جامعه به عنوان حلقه مفقوده‌ای است که باید آن را پیدا کنیم تا بتوانیم گره از مشکلات جامعه باز کنیم.
وی افزود: بر خلاف وجود آگاهی از مسائل و مشکلات جامعه، از ظرفیت‌های علمی در جامعه استفاده نمی‌شود و این درد مشترک بین جامعه علمی و جامعه است و این موضوع نشان می‌دهد محصول علم را در جامعه داریم اما به دنبال محصول نیستیم و به این ترتیب علم اثر بخشی لازم را ندارد.
وی گفت: نگرش جامعه به پژوهش و فناوری تا حد زیادی به عملکرد دانشگاه بستگی دارد، بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کرد.
حیدرنژادیان با بیان اینکه در برخی موارد افراد حاضر به پرداخت مالیات نیستند، تصریح کرد: گروه‌های مرجع نقش مهمی در ساماندهی افکار عمومی و جامعه دارند و جامعه دانشگاهیان می‌توانند این امر را تسهیل کنند.
انتهای پیام